گزارش برنا از موانع کنکور ۱۴۰۰ در ایام کرونا؛

یک کارشناس آموزش پرورش: سوالات کنکور ۱۴۰۰ را سهل‌تر طراحی کنید / عضو سابق مجلس: برگزاری کنکور مصداق بارز بی‌عدالتی آموزشی

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۵:۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۱۳۶۳۸۹
یک کارشناس آموزش  پرورش: سوالات کنکور ۱۴۰۰ را سهل‌تر طراحی کنید / عضو سابق مجلس: برگزاری کنکور مصداق بارز بی‌عدالتی آموزشی
هر ساله کنکور برای داوطلبان برگزار می‌شود. همین امر به‌دلیل شیوه کرونا نیازمند دستخوش تغییرات است. هرچند تاکنون اقدامی در این زمینه از سوی مسئولان امر انجام نشده است.

به گزارش برنا؛ طی یک سال اخیر شیوع کرونا تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. در این ایام آموزش نیز دستخوش تحول شد و اغلب دانش آموزان و دانشجویان برای آموزش به فضای مجازی کوچ کردند. البته این سبک نوین با نارسایی‌های متعدد همراه بوده و است اما سیستم آموزش دنیا ناگزیر در حال استفاده از این روش است. هرچند به کررات محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به کیفیت آموزش در برگزاری کلاس به شکل حضوری تاکید کرده است.

از سوی دیگر کم نیستند دانش آموزانی که در مناطق محروم و کمتر برخوردار زندگی کرده و از دسترسی به ابزار هوشمند و کیفیت مناسب آموزش مطلوب به دور هستند. همین مسئله عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد چرا که بر اساس قانون دسترسی به آموزش برای همگان باید به یک میزان باشد. در این ایام کیفیت آموزش داوطلبان کنکور نیازمند بررسی است. آیا این افراد آن‌طور که باید توانسته‌اند در معرض آموزش مناسب قرار بگیرند یا خیر و این سوال پیش می آید تنها عده ای که دسترسی به معلم خصوصی دارند موفق عمل می کنند؟

کنکور حذف نمی‌شود

چندی قبل منصور کبگانیان، قائم‌ مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درباره آخرین تصمیمات برای برگزاری کنکور 1400 گفت:  کنکور حذف نمی‌شود، بلکه توزیع عادلانه می‌شود و ۶۰ درصد پذیرش به آزمون‌های نهایی مربوط می‌شود.

او افزود: مناسب بودن قواعد نمره‌گذاری تصحیح کنندگان بر اساس برگه راهنما و کدگذاری برقراری امنیت آزمون نیز مطرح شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نمرات امتحان نهایی برای سال آینده ۵۰ درصد در حد متوسط، 25 درصد دشوار و مابقی آسان است و نمرات از ۱۰۰ لحاظ می‌شود.

کرونا و کاهش کیفیت آموزشی در بین داوطلبان کنکور

مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش درباره عدالت آموزشی برای دانش آموزان کنکوری در ایام کرونا به خبرنگار برنا گفت:  قبل از شیوع کرونا در کشور شکاف عمیق آموزشی فراوان بین دانش آموزان در مناطق محروم در مقایسه با کیفیت آموزش دانش آموزان در تهران و دیگر شهرها داشتیم.

 او افزود: در ایام کرونا کیفیت و شکاف آموزش از قبل بیشتر شده است. برای مثال هم‌اکنون دانش آموزان متمول و برخوردار در کلاس‌های کنکور  با تعداد اندک حاضر  می‌شوند.

به گفته این کارشناس آموزش و پرورش از سوی دیگر دانش آموزان در مناطق محروم از اینترنت، شبکه شاد و دیگر نرم افزارهای هوشمند محروم هستند.

سوالات کنکور با کیفیت آموزش هماهنگ باشد/ متولین برای کنکور بهتر آماده می شوند

بهلولی درباره کیفیت آموزش داوطلبان کنکور طی یکسال اخیر متاثر از کرونا تاکید کرد: برخی از افراد به ابزار آموزش و برخی دیگر هم به آموزش آنلاین با کیفیت دسترسی ندارند. در آموزش آنلاین تقلب آسان‌تر انجام می‌شود. این مقوله باعث شده تا دانش آموزان دقت‌شان کاهش پیدا کند. از سوی دیگر در آموزش‌های آنلاین نقش خانواده‌ها پر رنگ‌تر از گذشته است.

او ادامه داد: در یکسال اخیر آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت آموزشی برنامه نداشته و قبل از شیوع کرونا هم دانش آموزان تحت آموزش قرار نگرفتند. کیفیت آموزش در یکسال اخیر تنزل یافته است.

 این کارشناس آموزش و پرورش درباره برگزاری کنکور 1400 گفت: باید واقع بینانه سوالات را طراحی کرد. سوالات باید به نحوی طراحی شود که با کیفیت آموزش هماهنگ باشد. باید سوالات کنکور 1400 را سهل‌تر طراحی کرد تا دانش آموزان مطابق با کیفیت تحصیل‌شان بتوانند پاسخگوی  باشند.

بهلولی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا در صورت تشخیص در  مناطق زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند کلاس‌های جبرانی برگزار کند.همچنین حداقل کلاس‌های غیرحضوری برای این افراد برگزار شود. به باور بنده این مقوله می‌تواند عقب افتادگی افراد را جبران کند. بر اساس بررسی‌های انجام شده تعداد قابل توجهی دانش آموز  از  ابزار هوشمند برای اتصال به شبکه‌های آموزشی محروم هستند. باید برای این افراد راهکار‌های ویژه اندیشید.

تا وقتی کنکور وجود داشته باشد بی‌عدالتی هم هست

میرحمایت میرزاده، سخنگوی سابق کمیسیون آموزش مجلس درباره عدالت آموزشی در برگزاری کنکور 1400 متاثر از کرونا به خبرنگار برنا گفت: اجرا و برقراری عدالت آموزشی به پول و امکانات مربوط نمی‌شود. هرچند بودجه و امکانات در روند آموزش موثر است.

 او افزود: می‌توان در نظام آموزشی اقدامات مناسب انجام داد تا خانواده‌های کم بضاعت را به شکل مناسب تحت آموزش  قرار داد. برخی از خانواده‌ها به‌دلیل عدم دسترسی به ابزار هوشمند، اینترنت و ... نمی‌توانند عدالت آموزشی را محقق کرد.

 این نماینده سابق مجلس ادامه داد: مشکل اصلی شیوه‌های ارزیابی و محتوای آموزشی است. می‌توان محتوای آموزشی را عادلانه و شیوه‌های پژوهش را بر اساس شایستگی و توانایی دانش آموزان در اختیارشان قرار داد.

 او تاکید کرد: اگر در شیوه‌های آموزشی تجدیدنظر و تغییرات در محتوای آموزشی در دستور کار قرار بگیرد شیوه آموزش‌ها به شکل مناسب تغییر می‌کند. برای مثال شبکه شاد هزینه‌های هنگفت را به خانواده‌ها تحمیل کرده است. از سوی دیگر کتاب درسی یک عدالت آموزشی است، چون تمامی افراد در سراسر دنیا می‌توانند تحت  آموزش قرار بگیرند. از سوی دیگر مولف‌های کتاب‌های آموزشی باید لوح‌های فشرده و فیلم کتاب‌های آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند تا تمامی دانش آموزان در یک وضعیت به تحصیل بپردازند.

میرزاده ادامه داد: تا وقتی کنکور وجود داشته باشد بی‌عدالتی هم هست. وقتی در دو ساعت آموخته‌های دانش آموزان ارزیابی و مهارت داوطلبان  مورد بررسی قرار بگیرد، مصداق بارز بی‌عدالتی است.

به گفته او نمی‌توان آموخته‌ها و مهارت‌های دانش آموزان را از طریق چند تست بررسی کرد. اگر بتوان مهارت و علایق هر فرد به شیوه‌های دیگر ارزیابی کرد بیش از گذشته می‌توان استعدادهای افراد را مورد بررسی قرار داد.

 این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: کرونا تهدیدی است که می‌تواند به فرصت تبدیل شود. باید روی شیوه‌های آموزشی تجدید نظر و مهارت‌های دانش آموزان را به شیوه‌های مختلف ارزیابی کرد.  در کنکور باید سوابق 12 ساله تحصیلی را میانگین ارزیابی کرده تا بتوان علایق و توانمندی دانش آموزان را شناخت. برای مثال بسیاری از دانشجویان پزشکی از اتاق عمل بیزار هستند. از سوی دیگر در پذیرش رشته‌های تحصیلی  باید نیازهای جامعه مورد ارزیابی قرار بگیرد.  

کنکور و پذیرش‌های بی‌ضابطه

کنکور هر ساله برگزاری می‌شود اما بر اساس بررسی‌های انجام شده و افزایش ظرفیت‌های پذیرش دانشگاه‌ها قبولی در کنکور چندان در گرو کنکور نیست. از سوی دیگر در دوران کرونا انتظار می‌رود برگزاری کنکور با تغییرات  همراه باشد تا بتوان عدالت آموزشی را برای تمامی داوطلبان محقق کرد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز