رایزنی ایران و عراق درباره حج ۱۴۰۰

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۱۳:۲۲:۴۷
کد خبر: ۱۱۳۷۶۸۵
رایزنی ایران و عراق درباره حج ۱۴۰۰
سازمان حج و زیارت از گفت وگو و تبادل نظر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به همراه رئیس سازمان حج و زیارت با رئیس و معاون شورای عالی حج و عمره عراق در خصوص حج سال آینده از طریق ویدئو کنفرانس خبر داد.

به گزارش برنا؛ حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب و علی رضا رشیدیان در گفت وگوی تصویری با حجج الاسلام والمسلمین سامی مسعودی و سید راضی الحسینی ازعراق بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس اعلام سازمان حج، در این نشست مجازی طرفین گفت وگو ضمن بیان نقطه نظرات خود در خصوص حج ۱۴۰۰ بر آمادگی برای مشورت و تبادل نظر در راستای هماهنگی، تعامل و هم افزایی بین خادمان ضیوف الرحمان دو کشور تاکید کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و تبادل تجربیات درمسایل مختلف حوزه های حج و عمره با سایر کشورها بویژه کشور دوست و همسایه عراق عنوان کرد: امیدوارم این همکاری ها به فعالیت های منظم و امضای تفاهم نامه بین دو کشور منجر شود.

نواب تصریح کرد: برای برگزاری همایش های مختلف در حوزه های حج، عمره و عتبات در فضای مجازی با حضور اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی آمادگی داریم.

او با توجه به شرایطی کرونایی کشورها، داشتن اطلاعات درباره برنامه های حج آینده را بسیارمهم دانست و با بیان  اینکه عربستان در این زمینه تاکنون اطلاع رسانی نکرده، افزود: تعاون و همکاری بین کشورهای اسلامی ثمرات ارزشمندی در پی دارد و در صورتی که دولت عربستان اعلام آمادگی کند، می توانیم ضمن ارتباط و گفت وگو با متفکران و شخصیت های جهان اسلام، نکات مورد نظر آن را به کشور میزبان زائران سرزمین وحی منتقل کنیم.

رئیس شورای عالی حج و عمره عراق نیز برگزاری اینگونه نشست ها را درآگاهی از افکار و ایده هایی که می تواند به وحدت بخشی و افزایش اطلاعات مسئولان و زائران حج منجر شود، مفید ارزیابی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سامی مسعودی اظهار داشت: باید کنگره عظیم حج را به یک تجمع هدفمند و مردمی تبدیل کنیم تا امت اسلامی به سمت یک امت یکپارچه سوق یابد.

او از تبادل تجربیات دو کشور در حوزه های حج و عمره استقبال کرد و لزوم ارتباط با دیگر کشورهای اسلامی را درمورد حج آینده یادآور شد و فضای مجازی را بستر مناسبی در این ارتباط دانست.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز در این نشست مجازی، با بیان اینکه بلاتکلیفی در خصوص حج آینده برای برنامه های اجرایی حج مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: تعیین تکلیف موضوع حج در زمان مناسب یک ضرورت انکارناپذیر است.

علیرضا رشیدیان افزود: جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل های بهداشتی را برای حوزه های مختلف از جمله اسکان، تغذیه، حمل و نقل و غیره تهیه کرده و آمادگی دارد آنها را به طرف عراقی نیز ارائه کند.

او همچنین به مشکلاتی که در خصوص محدودیت های پروازی در فرودگاه های عربستان وجود دارد اشاره کرد و علاقه ایرانیان را برای سفر زمینی به سرزمین وحی از طریق عراق و همراه با زیارت عتبات عالیات یادآور شد که رئیس شورای عالی حج و عمره عراق از آن استقبال کرد و گفت: در صورت موافقت عربستان، آماده ایم که زمینه های این سفر را در عراق پیگیری کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز