متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین:

موارد ابتلای خانم‌های باردار به کرونا بالا نیست/ شیر مادر کرونایی در نوزاد آنتی بادی ایجاد می‌کند/مادران هنگام شیردهی از ماسک استفاده کنند/ مادران با بیماران زمینه‌ای به مصرف داروهای خود ادامه دهند

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۵:۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۱۴۲۲۶۷
موارد ابتلای خانم‌های باردار به کرونا بالا نیست/ شیر مادر کرونایی در نوزاد آنتی بادی ایجاد می‌کند/مادران هنگام شیردهی از ماسک استفاده کنند/ مادران با بیماران زمینه‌ای به مصرف داروهای خود ادامه دهند
شیرین نیرومنش گفت: توصیه ما به خانم‌های مبتلا به کرونا که زایمان کردند این است حتما شیردهی را انجام دهند، هنگام شیر دادن از ماسک استفاده کنند و دست‌هایشان را مرتب بشویند تا کرونا از طریق تنفس به نوزادشان منتقل نشود.

به گزارش برنا؛ شیرین نیرومنش، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به فوت پرستاران باردار در روزهای اخیر گفت: وزارت بهداشت و درمان دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت حضور پرستاران باردار در بخش کرونا صادر کرده است بنابراین درمورد فوت پرستاران خانم باردار سیستم بهداشتی کشور باید ورود پیدا کند که چرا چنین اتفاقاتی رخ داده است، آیا به دلیل کمبود نیرو این خانم‌ها به کار گرفته شدند یا مسئولین بیمارستان از باردار بودن آنان بی خبر بودند؟ به هر روی ایمنی بدن خانم‌ها هنگام بارداری کاهش پیدا می‌کند و جزء گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند و نباید با افراد کرونایی یا مشکوک به کرونا در ارتباط باشند.

او افزود: توصیه ما به خانم‌های باردار به خصوص آنهایی که در سیستم بهداشتی کار می‌کنند این است که حتما از دو عدد ماسک استفاده کنند، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و حدالامکان از خانه خارج نشوند اما از آنجایی که خانم‌های باردار عموما دچار تنگی نفس می‌شوند ماسک زدن برایشان سخت است، شاهد این هستیم برخی مواقع ماسک‌های خود را درمی‌آورند که این کار احتمال ابتلای آنان به کرونا را افزایش می‌دهد و اصلا نباید چنین کاری کنند.

نیرومنش در توصیه‌ای به افراد عادی جامعه تصریح کرد: متاسفانه هر چندماه یکبار با خیز بیماری رو به رو می‌شویم به همین دلیل افراد نباید تصور کنند شرایط عادی شده اما در کمال تاسف می‌بینیم مردم خسته شدند و دیگر مانند گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به خصوص این روزها که ایام عید نزدیک است و وسایل حمل و نقل عمومی، مغازه‌ها، خیابان‌ها و... شلوغ است و بسیاری از افراد بدون ضرورت در خیابان‌ها می‌گردند از این رو بنده دائما به مردم می‌گویم قبل از خارج شدن از خانه از خود بپرسید آیا این بیرون رفتن ضرورت دارد یا خیر؟ فقط کافیست اندکی صبر و حوصله به خرج  دهیم تا به واکسیناسیون سراسری برسیم و این بیماری ریشه کن شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به راهکارهای افزایش ایمنی بدن گفت: ایمنی بدن علاوه بر تغذیه به سبک زندگی بستگی دارد بنابراین بیش از هرچیز ضروری است خانواده محیط کم استرس، کم اضطراب و بی تنشی را برای خانم باردار فراهم کنند همچنین داشتن خواب کافی علت دیگر برای افزایش ایمنی بدن است.

او ادامه داد: آنچه مسئولین، کارشناسان و صاحب نظران تغذیه ذکر می‌کنند این است که خانم‌های باردار در روزهای اپیدمی کرونا برای افزایش ایمنی بدن خود باید از مواد غذایی متنوع و تازه مانند عسل، سبزیجات فراوان، لبنیات، مرکبات از جمله پرتقال، لیموترش و... استفاده کنند بنابراین اینکه گفته می‌شود یک یا دو ماده غذایی بسیار تاثیرگذارتر است صحیح نیست و منشا علمی ندارد.

نیرومنش درمورد توصیه‌هایی که درخصوص استفاده از زنجبیل می‌شود، تصریح کرد: صحبت‌هایی که درمورد استفاده از زنجبیل برای خانم‌های باردار می‌شود برگرفته از طب سنتی‌ست که انجام دادن آن ضرری ندارد و مادران باردار می‌توانند از آن برای افزایش ایمنی بدن خود استفاده کنند.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به داروهایی که این روزها برای مادران باردار تجویز می‌شود، گفت: به عنوان متخصص زنان و زایمان وقتی با یک خانم باردار رو به رو می‌شویم ابتدا درمورد رژیم غذایی او سوال می‌پرسیم تا  اگر به دلیل بی اشتهایی، در دسترس نبودن یا حتی تمایل نداشتن نتوانست ماده غذایی را مصرف کند داروی مکمل آن را برای او تجویز کنیم به همین دلیل قرص آهن، انواع مولتی ویتامین‌ها، روی، زینک، کلسیم ویتامین D ، ویتامین C  از جمله داروهای مکملی هستند که به خانم‌های باردار تجویز می‌شود.

او با بیان اینکه تعداد مادران باردار کرونایی بالا نیست، افزود: خوشبختانه در میان مراجعین خود ابتلای خانم‌های باردار کم بوده است چون تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها شاغل نیستند و تماس متعدد با افراد ندارند و آنهایی هم که از منزل خارج می‌شوند سعی می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نیرومنش درمورد مواردی که خانم‌های باردار دارای بیماری زمینه‌ای باید رعایت کنند، گفت: خانم‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند به خصوص بیماری‌های نقص ایمنی مانند لوپوس بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی، ویروسی، قارچی و میکروبی هستند و توصیه ما به این خانم‌های باردار این است که حدالامکان در جامعه حضور نداشته باشند و حتما پایبند به رژیم و مکمل‌های غذایی خود باشند همچنین داروهایی که برای بیماری خود استفاده می‌کنند را تحت نظر پزشک ادامه دهند تا بارداری آرامی داشته باشند.

این فلوشیپ طب مادر و جنین از ایجاد آنتی بادی در بدن نوزاد با خوردن شیر مادر مبتلا به کرونا خبر داد و افزود: شیر مادر منبع بسیار خوبی از مواد ایمنی است به گونه‌ای که حتی اگر مادر در سال‌های قبل مبتلا به بیماری شده باشد نوزاد با خوردن شیر او نسبت به آن بیماری مقاوم می‌شود درمورد کرونا هم همینگونه است یعنی اگر مادری مبتلا به کرونا شده باشند آنتی بادی او از طریق شیر به فرزندش منتقل می‌‎شود.

او ادامه داد: توصیه ما به خانم‌های مبتلا به کرونا که زایمان کردند این است حتما شیردهی را انجام دهند، هنگام شیر دادن از ماسک استفاده کنند، دست‌هایشان را مرتب بشویند تا خدایی نکرده کرونا از طریق تنفس به نوزادشان منتقل نشود.

نیرومنش با اشاره به احتمال انتقال کرونا از مادر به جنین گفت: اکثر جنین‌هایی که از مادران مبتلا به کرونا به دنیا آمدند، سالم بودند و علائمی نداشتند و در پیگیری‌های درازمدتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم عارضه خاصی نداشتند اما به هر حال رفتار ویروس کرونا در حال تغییر است و ممکن است کرونای مادر به جنین نیز منتقل شود اما به طور کلی هیچ ممنوعیتی برای بارداری در این ایام وجود ندارد و اگر خانمی مبتلا شد باید سریعا به پزشک مراجعه کند تا تحت درمان قرار گیرد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما