مدیر انجمن پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت:

کارگران معلول با یک سوم حقوق کار می‌کنند/به دلیل عدم نیاز به سرویس بهداشتی در کارگاه‌ها معلولین از صبح تا شب چیزی نمی‌خورند/بیش از ۱ میلیون نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی بیکار هستند

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۶:۵۸:۳۳
کد خبر: ۱۱۷۳۷۲۶
کارگران معلول با یک سوم حقوق کار می‌کنند/به دلیل عدم نیاز به سرویس بهداشتی در کارگاه‌ها معلولین از صبح تا شب چیزی نمی‌خورند/بیش از ۱ میلیون نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی بیکار هستند
بهروز مروتی گفت: از برخی معلولان کارگر شنیدم که چون سرویس بهداشتی مناسب در محل کارشان نیست از صبح تا شب چیزی نمی‌خورند تا به سرویس بهداشتی نیاز پیدا نکنند و همین موضوع باعث می‌شود مشکلاتی چون عفونت پیدا کنند.

به گزارش برنا؛ در هفته کارگر قرار داریم و بد نیست نگاهی به شرایط معلولین کارگر بیندازیم. برخلاف تصورها مناسب‌سازی کارگاه‌ها تنها مشکل معلول_کارگران نیست، آن‌ها به دلیل پایین بودن امنیت شغلی از طرح شکایت علیه مناسب‌نبودن کارگاه‌ها واهمه دارند به گونه‌ای که حاضر هستند سختی رفت و آمد کارگاه‌ها را به جان بخرند اما بیکار نشوند البته اینطور نباید تصور کرد که مشکلات کارگران دارای معلولیت به ورودی و خروجی کارگاه‌ها محدود می‌شود. این گروه از کارگان درحین کار نیز با چالش‌های متعددی روبرو هستند. مشکلات سرویس بهداشتی، مشکلات محیط داخل کارگاه مثل میز و صندلی مورد استفاده افراد معلول، مشکلات حمل و نقل به محل کار، دستمزد پایین، توهین و تحقیر و... از جمله مشکلات این قشر از جامعه است که کمتر به آن توجه می‌شود.

بهروز مروتی، مدیر انجمن پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به مشکلات معلولین کارگر گفت: وضعیت معلولانِ کارگر بسیار بغرنج است. طبق قانون کار، هرکسی با هر وضعیت جسمی باید حداقل دستمزد را دریافت کند اما متاسفانه کارگرانی که معلولیت دارند به خاطر شرایط ویژه‌شان مجبور هستند حتی با حقوق‌های یک سوم و یک چهارم هم کار کنند و کارفرماهای زرنگ هم قراردادهای موقت با آنها منعقد می‌کنند و به راحتی پس از انقضای تاریخ آن، کارگر معلول را جابجا یا حتی اخراج نیز می‌کنند.

او افزود: مشکلات فرهنگی، محیطی و حمل و نقلی یکی دیگر از بزرگترین مشکلات معلولان کارگر است درواقع قالب نگاه مردم این است که معلولان ناتوان هستند و نمی‌توانند کاری انجام دهند، وقتی معلولی هم کار پیدا می‌کند چون الزامی برای مناسب سازی نیست و امکانات لازم مانند آسانسور، رمپ، سرویس بهداشتی مناسب و... وجود ندارد و مجبور هستند پله‌ بالا و پایین بروند معمولا قید کار را می‌زنند و حتی از برخی معلولان کارگر شنیدم که چون سرویس بهداشتی مناسب در محل کارشان نیست از صبح تا شب چیزی نمی‌خورند تا به سرویس بهداشتی نیاز پیدا نکنند و همین موضوع باعث می‌شود مشکلاتی چون عفونت پیدا کنند.

مروتی با بیان اینکه به معلولان کارگر در محیط کار توهین می‌شود، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات بچه‌های ما این است که در محیط کار مورد توهین و تحقیر قرار می‌گیرند اما برای اینکه کاری که به دست آوردند را از دست ندهند ، شکایت نمی‌کنند و حتی از رسانه‌ای کردن آن هم دوری می‌کنند.

او ادامه داد: یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی که افراد دارای معلولیت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکلات حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و... است به این ترتیب آنها مجبور هستند برای تردد در سطح شهر و رفتن به سرکار  از تاکسی‌ها اینترنتی استفاده کنند که بخش عمده‌ای از حقوق و دستمزدشان بابت این موضوع صرف می‌شود.

مدیر انجمن پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در انتقاد به قانون بازنشستگی معلولان گفت: متاسفانه قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان در بخش خصوصی اجرا نمی‌شود و در بخش دولتی نیز مشکلات خاص خودش را دارد حتی باوجود اینکه در قانون ذکر شده چون دولت بودجه‌ای در نظر نمی‌گیرد بخش خصوصی هم سهم خود را نمی‌دهد و به این ترتیب حقوق زیادی از افراد دارای معلولیت تضییع می‌شود درصورتی که انتظار می‌رود نمایندگان مجلس، دولت و سازمان بهزیستی درخصوص این مسئله اراده کنند.

او در پاسخ به این سوال که چه تعداد معلول کارگر در کشور داریم، افزود: درخصوص این موضوع آمارگیری دقیقی انجام نگرفته اما می‌دانیم که نرخ بیکاری در معلولان حداقل 4،5 برابر افراد عادی است درواقع از میان یک میلیون و 800 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی، بیش از 1 میلیون نفر آنان در سن شغل اما بیکار هستند این نشان می‌دهد دو سوم افراد تحت پوشش سازمان فاقد شغل هستند.

مروتی عنوان کرد: متاسفانه هیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد چقدر از افراد دارای معلولیت شاغل هستند و چقدر نیاز به اشتغال دارند، سالهاست که بهزیستی این قول را می‌دهد اما هنوز محقق نشده است همچنین اگر طبق قانون، صندوق فرصت‌های شغلی راه بیفتد؛ مشکل ضمانت‌ها حل می‌شود به این صورت که سازمان بهزیستی خودش از طریق این صندوق وام می‌دهد و از مستمری معلولان به عنوان ضمانت استفاده می‌کنند و بروکسی‌ها اضافه و فرایند طولانی از بین خواهد رفت.

مدیر انجمن پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در انتقاد از عدم اختصاص بسته‌های تشویق کارفرماها گفت: ما دو ماده قانونی داریم که کارفرما را تشویق می‌کند از کارگران معلول استفاده کند اما متاسفانه چون بودجه آن کم است، کارفرماها از این تسهیلات و بسته تشویقی استفاده نمی‌کنند حتی کارفرماهایی داشتیم که توانستند فقط 60 تا 70 درصد طلب خود را از بهزیستی دریافت کنند که همین عامل، می‌تواند ضدفرهنگی برای سایر کارفرماها ایجاد کند.

//انتهای پیام:۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز