عضو فراکسیون محیط زیست مجلس مطرح کرد:

ارائه لایحه حفاظت از محیط بانان به مجلس/ محیط‌بانان مجهز به دوربین می‌شوند

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۰۴:۵۰:۲۵
کد خبر: ۱۱۸۵۱۷۱
معین الدین سعیدی با اشاره به اینکه محیط‌بانان مجهز به ادواتی همچون دوربین می‌شوند، گفت: لایحه‌ای را دولت در زمینه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در دست اقدام دارد. این لایحه بازدارندگی‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر خبر ضرب و شتم محیط‌بان دیگری رسانه‌ای شد. این در حالی است که در ماه قبل هم خبری مبنی‌بر شهادت محیط‌بان اعلام شد. هر از گاهی خبری مبنی‌بر ضرب و شتم یا شهادت محیط‌بانان در حالی رسانه‌ای می‌شود که هنوز اقدامات مناسب برای این قشر از سوی تصمیم‌گیران انجام نشده و  عزم و برنامه مناسبی برای کاهش خطرات آنان وجود ندارد و هنوز لایحه حمایت از محیط‌بان در راهروهای مجلس سرگردان است.

افزایش بازدارندگی با ارائه یک لایحه به مجلس

معین الدین سعیدی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره قوانین بازدارنده برای حفاظت از محیط‌بانان به خبرنگار برنا گفت: لایحه‌ای را دولت در زمینه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در دست اقدام دارد. این لایحه بازدارندگی‌ها را افزایش می‌دهد.

 او افزود: قوانین فعلی بازدارندگی‌های لازم را ندارد. این لایحه در کمیسیون قضائی مجلس مصوب و قرار است در صحن مورد تصویب قرار بگیرد. امیدواریم با این لایحه حمایت‌ها از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را افزایش دهد.

محیط‌بانان مجهز به دوربین می‌شوند

 عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: محیط‌بانان مجهز به ادواتی همچون دوربین می‌شوند.

سعیدی ادامه داد: قرار است در لایحه حمایت از محیط بانان برای قاچاقچیان غیرمجاز در زمینه‌های مختلف همچون خودرو، موتورسیکلت، بیسیم و ... قوانین بازدارنده وضع شود البته 20 میلیارد تومان برای این بخش لحاظ شده بود، اما محقق نشد. برای مثال هم‌اکنون یک محیط‌بان 9 هزار هکتار را حفاظت می‌کند. این مقوله در دنیا بی‌سابقه است.

او افزود: باید از بعد جمعیت نیروی انسانی محیط‌بانان تقویت شوند تا بتوان این گونه مشکلات را در کشور کاهش داد.

  عضو فراکسیون محیط زیست مجلس  درباره لایحه حمایت از محیط‌بان گفت: واگذاری هر گونه اختیارات به نیروی انتظامی چندان مناسب نیست، چون ضوابط محیط بانان خاص است و در شرایط بروز هر گونه آسیب در محیط زیست می‌توان به عنوان ضابط عمل کند.

سعیدی درباره کم و کیف اجرای قوانین در زمینه محیط‌بانان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در کشور ما بیش از 11 هزار و 500 عنوان قانونی وجود دارد. در حالی که در کشور فرانسه به عنوان مهد قوانین در جهان دو هزار و 500 عنوان قانون وجود دارد. نظارت بر روند اجرای قانون در کشور چندان فعال نیست. بسیاری از اوقات افراد در سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات نظارتی خود را به شکل مناسب انجام نمی‌دهند و خلا قانونی وجود ندارد. البته قوانین فعلی هم بازدارندگی دارد اما به دلیل عدم اجرای مناسب شاهد بروز حوادث محیط زیست ناگوار در کشور هستیم.

برخی قوانین نیازمند تنقیح

 این نماینده مجلس گفت: البته در بسیاری از موارد باید با تنقیح قانون انجام و بسیاری از قوانین مندرس کنار گذاشته شود، اما عمده مسائل کشور به ویژه در حوزه محیط زیست بیشتر به مسائل نظارت و اجرایی مربوط می‌شود. 

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز