در نشست خبر واکسن کوو ایران برکت مطرح شد:

تولید بیش از ۱۸ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت در شهریور ماه/ اگر در برابر کرونا غفلت کنیم هر دوماه دچار یک موج جدید می‌شویم

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۰:۵۴:۲۳
کد خبر: ۱۱۸۵۹۳۶
تولید بیش از ۱۸ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت در شهریور ماه/ اگر در برابر کرونا غفلت کنیم هر دوماه دچار یک موج جدید می‌شویم
پیام طبرسی در نشست خبری واکسن کوو ایران برکت گفت: موج کرونا تا حدی فروکش کرده اما اگر واکسن نزنیم موج های دیگر از این همگیری را شاهد خواهیم بود. با هر کم کاری و غفلتی در برابر این ویروس هر دوماه دچار یک موج جدید کرونا را می‌شویم.

به گزارش برنا؛ نشست خبری گزارش پیشرفت فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت با حضور مینو محرز، پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا؛  محمدرضا  صالحی از مدیران کارآزمایی بالینی؛ حسن جلیلی، مدیر پروژه تولید واکسن ستاد فرمان اجرایی امام و حامد حسینی مجری مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت صبح امروز یکشنبه 9 خرداد برگزار شد.

تولید بیش از ۱۸ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت در شهریور/ واکسن دمای نگهداری قابل قبولی دارد

حسن جلیلی، مدیر پروژه تولید واکسن ستاد فرمان اجرایی امام در ابتدای این نشست گفت: یک میلیون دوز واکسن تولید و بعد از طی مراحل قانونی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و همچنین در شهریور به تولید بالای۱۸ میلیون دوز می رسیم.

او افزود: در حال حاضر با عدد قابل توجهی راندمان تولید را افزایش می دهیم.

جلیلی درباره فساد پذیری واکسن گفت:این واکسن در دمای یخچال نگهداری می شود و دمای نگهداری قابل قبولی دارد و گروه دارویی برکت زیرساخت‌های گسترده ‌ای داشته و محدودیتی برای نگهداری دارو نداریم. همچنین قابلیت ذخیره آن نیز وجود دارد . اما در مرحله تولید گسترده نگهداری از واکسن ها توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود.

مدیر پروژه تولید واکسن ستاد فرمان اجرایی امام تاکید کرد: تیم به شکل شبانه روزی فعال است و در مراحل بعدی به تدریج مدارک و مستندات مطابق سازمان بهداشت به صورت "ایمرجنسی یوز لیست" تهیه می شود.

جلیلی درباره "ایمرجنسی یوز لیست" گفت این مهم در اواسط فاز سه باید ارایه شود اما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم .

اگر در برابر کرونا غفلت کنیم دوماه دچار یک موج جدید می‌شویم

پیام طبرسی در ادامه این نشست گفت: برای بنده افتخار است که در روند تولید و تهیه این واکسن کاملا ایرانی مشارکت داشته باشم. بنده در این تیم تحقیقاتی مسائل جدیدی را آموختم در فاز نخست آزمایشات این واکسن که به ۵۲ نفر تزریق شد نتایج مناسبی حاصل شد.

او تصریح کرد: به باور بنده باید این واکسن به مرحله واکسیناسیون گسترده برسد. هم اکنون موج کرونا تا حدی فروکش کرده اما اگر واکسن نزنیم موج های دیگر از این همه گیری را شاهد خواهیم بود. با هر کم کاری و غفلتی در برابر این ویروس هر دوماه دچار یک موج جدید کرونا را می‌شویم.

طبرسی ادامه داد: امیدوارم در اول مهر دیگر با مسئله کرونا مواجه نباشیم این واکسن امن است و امیدواریم با ورود به تزریق عمومی بتوان موج های دیگر کرونا را تا مهرماه کنترل کرد. فرصت برای پیشگیری محدود است و باید به واکسیناسیون عمومی پرداخت.

او درباره اثربخشی این واکسن اظهار کرد: این‌ واکسن ایمنی زایی مناسبی دارد و بیش از ۸۰درصد ایمنی دارد همچنین عارضه‌ای همچون لخته مغزی، فوت و ... نداشته و ۲۵ درصد تزریق کنندگان عارضه‌های معمولی داشتند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون گفت: باید با سرعت فراوان  اقدام به واکسیناسیون عمومی کرد. باید از واکسیناسیون قطره ای دوری کرد و در سطح گسترده وارد عمل شد.

طبرسی افزود: اگر امروز ۱۶۰ نفر می میرند عدد اندکی نیست و باید تا مهر ماه به واکسیناسیون گسترده دست یافت.

او بیان کرد: سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت باید بررسی های خودر ا انجام دهند و در مرحله بعد این مطالعات باید در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرد.

انجام مطالعات بر روی زنان باردار و افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله

محمد رضا صالحی از مدیران کارآزمایی بالینی این واکسن گفت: برای بنده افتخاری است در خدمت اساتید باشیم نتایج این واکسن از لحاظ ایمنی زایی عالی است و اگر در روزهای آینده وزارت بهداشت تایید کند می توان افزایش تولید قابل توجه این واکسن را داشته باشیم. همچنین قرار است مطالعاتی بر روی زنان باردار و افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله صورت گیرد.

مردم زمینه واکسن کوو ایران برکت به صنعت داخلی اعتماد کردند

حامد حسینی، مجری مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت در ادامه این نشست گفت: مشارکت مردم در پژوهش‌ها بالینی اندک بود اما در این واکسن شاهد اعتماد مردم به صنعت داخل بودیم و در چند روز آینده پذیرای افراد داوطلب از شهرستان ها هستیم.

حسینی درباره تزریق واکسن نما افزود: بسیاری از افراد در گروه واکسن نما عارضه داشته این مقوله ممکن است ذهنی باشد.

او تصریح کرد: باید به داوطلبان تزریق واکسن کوو ایران برکت اعلام شود که واکسن دریافت می کنند یا واکسن نما.

مجری مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت تصریح کرد: داوطلبان شهر تهران و کرج با جمعیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر وارد مطالعه شدند و  دوز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند.

او ادامه داد : این مرحله از هفته آینده در شهرهای دیگر آغاز می شود و بقیه داوطلبان واکسن خود را دریافت می کنند.

حسینی تاکید کرد: نتایج مطالعات فازهای اول و دوم بسیار مناسب بود و نتایج آن تقدیم سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت شده است و اجازه ورود به مرحله سوم صادر شد.

او گفت: داوطلبان فازهای اول و دوم هیچ عارضه جدی نداشتند و فقط سردرد مختصر و درد عضلانی بود.

۲۰ هزار نفر در فاز نهایی واکسن برکت را دریافت می‌کند

سید رضا مظهری، مدیر کارگروه تولید واکسن کرونای برکت گفت: تزریق واکسن در فاز نهایی به ۲۰ هزار نفر انجام می شود. این تزریق نیازمند آزمایشات متعدد و ارزیابی عملی و پزشکی بود. برای این کار ۵ مرکز در تهران ۵۰ پزشک و ۴۰ پیراپزشک در حال فعالیت هستند و ۸ هزار نفر از طریق سامانه ۴۰۳۰ و سامانه آی گپ تحت بررسی قرار گرفتند. از ۲۰ خرداد داوطلبین در شیراز، بوشهر، مشهد تحت تزریق قرار می گیرند.

او گفت: حدود ۳۰ نفر از متخصصان در فاز یک صنعتی فعالیت داشتند اما در فاز دو صنعتی تعداد فعالین به بیش از صد نفر رسید. هم اکنون به سرعت در حال جذب نیرو هستیم.

مدیر کارگروه ادامه داد: در تهران ۵۰۴ نفر در نوبت تزریق هستند و در کرج دو هزار نفر برای تزریق واکسن ثبت نام کردند. ۲۳۰ نفر در فاز دو و ۵۶ نفر در فاز یک تحت تزریق قرار گرفتند. در فاز ۳ تا آخر خرداد ۲۰ هزار نفر تحت تزریق قرار می گیرند.

مظهری درباره ویروس های جهش یافته هندی گفت:هنوز نمونه خاصی از واریانت هندی دریافت نشده است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز