دبیر علمی کشوری کووید ۱۹ :

داروهای عجیب و غریبی برای درمان کووید داده می شود/ افرادی که واکسن تزریق کرده اند ماسک ها را بر ندارند/ احتمالا پیک بعدی با نوع هندی خواهد بود

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۱۱:۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۱۸۷۶۸۵
داروهای عجیب و غریبی برای درمان کووید داده می شود/ افرادی که واکسن تزریق کرده اند ماسک ها را بر ندارند/ احتمالا پیک بعدی با نوع هندی خواهد بود
عاطفه عابدینی گفت: پیش بینی می کنیم احتمالا پیک بعدی با نوع هندی داشته باشیم و تاثیر واکسن ها را در این قضیه نمی دانیم. باید به ایمنی 70 درصدی برسیم و آگاهی داشته باشیم که جهش ها چه اثری می گذارد و سپس افراد ماسک ها را بردارند.

به گزارش برنا؛ عاطفه عابدینی، دبیر علمی کشوری کووید 19 در نشست خبری خود که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: بیشترین عوامل مرگ ناشی از کرونا به دلیل برخی نارسایی تنفسی به خاطر درگیری ریوی است. کمیته علمی علاوه بر اینکه دستورالعمل تشخیص، درمان و... را باید ارائه دهد زیر کمیته هایی تشکیل شده است.

او افزود: بیماری کووید 19 ابعاد و جنبه های مختلفی دارد و دستورالعمل مختلف برای دارو تدوین شده است و عوارض داروها و تداخل دارو با داروهایی که فرد قبلا مصرف می کرده مشخص شده از این رو توصیه ها و دستورالعمل های موقت بستری ارسال شده است.

عابدینی با اشاره به پیک قبلی کرونا در کشور تصریح کرد: تعداد افرادی که به بیمارستان ها در پیک چهارم آمدند افزایش پیدا کرد و اگر بستری موقت راه نمی افتاد تعداد بستری، اکسیژن مصرفی و مرگ و میر افزایش پیدا می کرد.

کاهش چشم گیر مرگ و میر با طرح بستری موقت در بیمارستان ها

دبیر علمی کشوری کووید 19 گفت: اوایل پیک چهارم توصیه کردیم که برخی تخت ها برای بستری موقت ارائه شود و اینگونه یک تخت به تعداد بیشتری خدمات داد و تعداد انتظار بیماران پشت در بیمارستان در برخی جاها به صفر رسید و زمان درمان کاهش پیدا کرد و مرگ و میر هم با توجه به تعداد مراجعه کنندگان نسبت به پیک های قبل کاهش پیدا کرد.

او با اشاره به درمان کودکان و زنان باردار گفت: برای کودکان و زنان باردار هم زیر کمیته تشکیل داده ایم و دستورالعمل های لازم ارائه شده است.

عابدینی ضمن انتقاد از برخی پزشکان در فرآیند درمان کرونا گفت: داروهای عجیب و غریبی برای درمان کووید داده می شود که برخی با هم تداخل دارند. دستورالعمل لازم ارائه شده است.

دبیر علمی کشوری کووید 19 با اشاره به وضعیت بیماران خفیف کرونا گفت: کسانی که به گونه ای بیمار شده اند که سرفه شدیدی ندارند و زندگیشان مختل نشده است درمانی بر اساس تجربیات ارائه می دهیم. در درمان سرپایی به جز درمان علامتی درمان دیگری هم نداریم. بیماران خفیفی که سن بالای 60 سال، دیابتی، فشار خون، بیماری خاصی دارند و در معرض خطر هستند بنا به تجویز پزشک و با احتیاط در شرایط مشخص درمان ارائه می شود.

عابدینی ادامه داد: برای سرپایی ها درمان خاصی ارائه نشده است. اگر تب بیشتر از 3 روز وجود داشت یا تب قطع و وصل شد که عنوان می شود درگیری ریه وجود دارد، بیقراری بیشتر شود، سطح اکسیژن کاهش پیدا کرد افراد سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

ماسک ها را تا تزریق 70 درصدی و شناسایی جهش ها بر ندارید

او در خصوص واکسیناسیون افراد و برداشتن ماسک ها گفت: باید 75 درصد مردم واکسینه شوند تا واکسن ها تاثیر پیدا کنند. یکی از دغدغه های بزرگ تهیه آن برای مردم است. واکسن ها در پلتفرم های مختلف وجود دارد از ویروس کشته شده تا نوعی از پروئتئین را دارد که تاثیر واکسن ها در مقابل جهش های جدید را باید سنجید.

عابدینی تصریح کرد: پیش بینی می کنیم احتمالا پیک بعدی با نوع هندی داشته باشیم و تاثیر واکسن ها را در این قضیه نمی دانیم. باید به ایمنی 70 درصدی برسیم و آگاهی داشته باشیم که جهش ها چه اثری می گذارد.

واکسن برکت نتایج بسیار خوبی داشته است

او در خصوص نتایج واکسن برکت گفت: یکسری نتایج ارسال شد که حتما صادقانه منتشر خواهیم کرد ولی از نظر بنده که متخصص هستم نتایج خوبی داشته است. واکسن برکت نتایج بسیار خوبی داشته است و امیدواریم به زودی در سایت واکسن و وزارت بهداشت و بین المللی منتشر می شود.

دبیر علمی کشوری کووید 19  با اشاره به عدم دریافت دوز دوم توسط برخی افراد افزود: وزارت بهداشت سعی می کند برای کسانی که دوز اول را دریافت کرده اند دوز دوم را هم دریافت کنند و از این قضیه نا امید نیستیم.

او ادامه داد: واکسن اسپوتنیک بر اساس دستورالعمل های علمی می تواند فاصله دوز دوم را از 21 روز تا 90 روز تزریق کرد که اتفاق غیر علمی نیست. آسترازانکا هم برای تزریق دوم 12 هفته یا 3 ماه گفته است. سینوفارم هم به زودی تهیه خواهد شد.

احتمال بروز پیک پنجم در خرداد ماه

عابدینی در پاسخ به این سوال که می توان برای تزریق دوز دوم نوع دیگری از واکسن را دریافت کرد، افزود:  یکسری مطالعات در دنیا گفته که ترکیب واکسن ها را برای افزایش ایمنی استفاده می کنند. مثلا فایزر و آسترازانکا مخلوط شده است. از نظر علمی شاید بتوان انواع مختلف را مخلوط کرد که در حال بررسی هستیم.

دبیر علمی کشوری کووید 19 با اشاره به پیش بینی برای پیک بعدی کرونا گفت: برخی استان های جنوبی افراد سرپایی افزایش پیدا کرده است. اگر مراقب نباشیم در اواخر خرداد پیک پنجم را خواهیم داشت.

واکسنی بهتر است که در اختیار شما است

عابدینی  با اشاره به واکسن هراسی گفت: این امر برای ما نگران کننده است. برخی می گویند واکسن امر جدیدی است که افراد را با آن کنترل می کنند. این که چه واکسنی بزنیم و چه واکسنی بهتر است همیشه گفته می شود بهترین واکسن چیزی است که در اختیار شما است.

او در پایان تصریح کرد: اینقدر بیماری کووید عوارض دارد و خطر مرگ و میر دارد. خیلی افراد بعد از کرونا دیابت می گیرند و التهابات باعث سکته قلبی و مغزی و.. می شود. بیماری که مشخص نیست  چه بر سر ما می آورد هر عقل سالمی بین عوارض واکسن و کووید یکی را انتخاب کند به سمت تزریق واکسن می رود. واکسنی بدون عارضه نیست می تواند تب خفیف و حتی عوارض شدید غیر شایع داشته باشد. نمی گوییم واکسن عوارض ندارد اما 90 درصد آن خفیف و قابل درمان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز