دلایل کاهش اکسیژن برخی بیماران کرونایی

۱۴۰۰/۰۳/۱۵ - ۲۱:۴۲:۴۴
کد خبر: ۱۱۸۸۷۸۵
دلایل کاهش اکسیژن برخی بیماران کرونایی
این روزها بسیاری از مردم جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم کرده و احتمالا خود یا یکی از اطرافیانشان به این بیماری مبتلا شده اند. یکی از رایج ترین عوارض این بیماری کاهش سطح اکسیژن است که در برخی افراد شدیدتر بروز می کند.

به گزارش برنا؛ کاهش سطح اکسیژن یکی از دلایل عمده نگرانی در بیماران مبتلا شده به ویروس کرونا است. در این میان شاهد هستیم که برخی افراد بدون مشکل این بیماری را پشت سر گذاشته و گروهی دیگر نیز با مشکلاتی همچون کاهش سطح اکسیژن که می تواند منجر به مرگ شود، رو به رو می شوند.

در توضیح این پدیده باید ابتدا به نحوه عملکرد این عامل بیماری زا بپردازیم: ویروس کرونا با نام علمی SARS-CoV-2 – ویروسی است که باعث ابتلای انسان به کرونا می شود ، این ویروس پس از ورود به بدن ، گلبول های قرمز نابالغ (RBC) را آلوده می کند که در نهایت منجر به کاهش سطح اکسیژن در خون و تأثیرات جدی بر پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود.

 نتایج یک مطالعه جدید ، منتشر شده به سرپرستی یک پژوهشگر ایرانی – کانادایی  که در مجله گزارش سلول های بنیادی (Stem Cell Reports) منتشر شده است نشان می دهد که چرا بسیاری از بیماران کرونایی و حتی کسانی که در بیمارستان نیستند ، از هیپوکسی یا کاهش سطح اکسیژن رنج می برند. هیپوکسی یک وضعیت بالقوه خطرناک است که در آن اکسیژن رسانی در بافت های بدن کاهش می یابد.

این مطالعه همچنین روشن کرده است که چرا داروی ضد التهاب دگزامتازون به عنوان یک درمان موثر برای مبتلایان به این ویروس بوده است.

دکتر شکرالله الهی استاد دانشکده پزشکی دانشگاه آلبرتا در این رابطه گفت: پایین بودن سطح اکسیژن خون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشکل مهمی است. به همین دلیل ، ما فکر می کنیم که یک مکانیسم بالقوه این ویروس ممکن است تأثیر ویروس کرونا بر تولید گلبول های قرمز باشد.

به گفته پژوهشگران این مطالعه ، با شدت یافتن بیماری ، گلوبول های قرمز نابالغ بیشتری به گردش خون سرازیر می شوند و در برخی موارد تا ۶۰ درصد سلولهای کل خون را تشکیل می دهند. برای مقایسه باید در نظر داشت  که گلوبول های قرمز نابالغ در یک فرد عادی ، کمتر از یک درصد از خون وی را تشکیل می دهد.

اعضای این تیم پژوهشی همچنین دریافت که داروی دگزامتازون پاسخ گیرنده های ACE2 و TMPRSS2 را به ویروس کرونا در گلوبول های قرمز نابالغ سرکوب کرده و فرصت های آلودگی را کاهش می دهد. این دارو همچنین سرعت بالغ شدن گلوبول های قرمز نابالغ را افزایش داده و به سلول ها کمک می کند تا هسته های خود را سریعتر تخلیه کنند. محققان گفتند ، بدون وجود این هسته ، ویروس جایی برای تکثیر ندارد.

محدوده طبیعی اشباع اکسیژن چقدر است؟

اشباع اکسیژن به طور کلی به درصد واقعی هموگلوبین اکسیژن دار اشاره دارد که در خون فرد وجود داشته و از ریه ها به سایر اندام بدن منتقل می شود. این یکی از حیاتی ترین عملکردهای بدن انسان است. حال ، به پاسخ این سوال می رسیم که سطح اکسیژن طبیعی بدن انسان چه میزان است؟

هنگامی که سطح اکسیژن بالاتر از ۹۴ باشد یک فرد سالم در نظر گرفته می شود. سطح اشباع می تواند در هر نقطه بین ۹۴ الی ۱۰۰ باشد. اما ، وقتی سطح اکسیژن به زیر ۹۴ برسد ، می تواند منجر به هیپوکسمی شود  که عوارضی جدی در بر دارد.

مواردی که نشان می دهد فرد مبتلا به کمک پزشکی نیاز دارد

همانطور که گفته شد، وجود اکسیژن برای عملکرد بدن موجودات زنده بسیار مهم بوده و هرگونه کاهش سطح آن می تواند کشنده باشد. در اینجا به برخی از علائم هشدار دهنده اشاره می کنیم که می تواند به شما بگوید سطح اکسیژن بیمار در حال  پایین آمدن بوده و نیاز به پشتیبانی پزشکی وجود دارد:

درد بدون دلیل و مداوم در قفسه سینه

هنگامی که سطح اکسیژن فرد بیش از یک الی دو ساعت زیر ۹۰ باشد.

تغییر رنگ ناگهانی لب و پوست

در خاتمه یادآور می شود که کمبود اکسیژن موجب بروز برخی اختلالات عصبی نیز می شود.

نظر شما