رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

بدون آموزش، اسلحه به محیط‌بانان دادیم/ سالانه ۱۱ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا می‌میرند/ وزیر اطلاعات اعلام کرد کاوه مدنی جاسوس نیست

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۹:۴۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۸۹۰۸۷
بدون آموزش، اسلحه به محیط‌بانان دادیم/ سالانه ۱۱ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا می‌میرند/ وزیر اطلاعات اعلام کرد کاوه مدنی جاسوس نیست
عیسی کلانتری با اشاره به آخرین وضعیت محیط زیست کشور، گفت: التماس کردیم به جای مصرف مازوت یک ساعت و نیم خاموشی به مردم دهیم. سالانه ۱۱هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور ما می میرند. ما را به ترک فعل و تعطیلی کارگاه ها محکوم می کنند اما باید در این زمینه به قوه قضاییه پاسخ گو باشیم.

به گزارش برنا؛ کنفرانس خبری عیسی کلانتری،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  به مناسبت هفته محیط زیست  و پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز دو شنبه ۱۷ خرداد در سالن همایش های بین المللی سازمان محیط زیست برگزار شد.

ابراز تاسف از بی توجهی سران کشورها به محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای نشست ضمن تبریک فرارسیدن هفته محیط زیست گفت: امیدواریم انتخابات پرشوری را در کشور شاهد باشیم. هم اکنون تمامی دنیا بی توجهی سران کشورها و برخی مردم نسبت به محیط زیست را درک می کنند.

او افزود: تمامی دنیا باید در حوزه محیط زیست تجدید نظر کنند. سیاست گذاران کشورها نباید به محیط زیست به صورت امری تفننی و مسئله ثانویه نگاه کنند.

محیط زیست در لبه آسیب پذیری/ عملکرد زیست محیطی دولت مناسب بود

کلانتری با بیان اینکه تحمل کره زمین کم شده و محیط زیست در لبه آسیب پذیری حرکت می کند، تصریح کرد: طی ۴سال اخیر شاهد دستاوردهای خوبی در حوزه محیط زیست بودیم و بر خلاف تبلیغات سو بر علیه دولت از طرف برخی گروه ها اما عملکرد زیست محیطی دولت مناسب بود.

به گفته او با وجود تحریم ها بودجه مناسبی برای مبارزه با گرد و غبار ،پایش و حفاظت از مناطق چهار گانه و افزایش نیروهای محیط بان تخصیص داده شد.

افزایش 300 درصدی حقوق محیط بانان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی ۴سال گذشته یک محیط بان سالانه یک میلیون و ۵۰۰تومان حقوق دریافت می کرد اما در حال حاضر افزایش حقوق محیط بانان و پرسنل بیش از ۳۰۰درصد  رخ داده است.

او افزود: اقدامات مناسبی در حوزه دریایی و تالاب انجام شده در حالی که قبل تر پایش ها نا تمام بود.

به گفته کلانتری آموزش کلاسیک در حوزه دبیرستانی و ارتباط با سمن  ها به دلیل شیوع کرونا کاهش یافت اما در صندوق از سمن ها حمایت و در بعد نظارتی اختیارات جدید به سمن ها اعطا شده است.

آرادکوه باید جا به جا شود

او با اشاره به آخرین وضعیت آراد کوه گفت: طی ۶۰ سال قبل آرادکوه به وجود آمد اما با توسعه و پیشرفت دنیا نحوه پسماندها با تغییرات گسترده همراه بوده است. آرادکوه محل دفن زباله های تهران نخواهد بود و باید جا به جا شود.

کلانتری تاکید کرد: طی دو‌سال اخیر بخش عمده مشکلات بر طرف و آلاینده‌ی کاهش  یافته است ولی جابجایی آرادکوه به بودجه نیاز دارد. دولت باید با اختصاص بودجه زمینه جابجایی را فراهم کند. البته ۶۰درصد میزان آلایندگی کاهش یافته است. هم اکنون وضعیت نسبت به دوسال قبل اصلاح و بوی نامطبوع کاهش یافته است.

مشکل محیط بانان نداشتن آموزش است

او در پاسخ به سوال برنا درباره جمع آوری اسلحه محیط بانان گفت: در این سال ها به محیط بانان خیلی رسیدگی شده است. امسال موتور سیکلت و تجهیزات فراوان در اختیارشان قرار گرفته اند.

کلانتری با بیان اینکه بدون آموزش به محیط بانان اسلحه داده ایم، افزود: مشکل محیط بانان نداشتن آموزش بوده است دانشکده محیط زیست تشکیل شده و روزانه ۱۴ هزار نفر از محیط بانان تحت آموزش های فراوان قرار می گیرند.

به گفته او بخشی از گرفتاری محیط بانان تقصیر ماست چون به آنها آموزش داده نشده است. امیدواریم تا اوایل ۱۴۰۲ محیط بانان ما به استانداردهای لازم برسند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: امسال هم بودجه مناسب در اختیار دارند و ۱۳۰۰سرباز محیط بان هم در کنار استخدام ها در حال  فعالیت هستند. امید است طی سه سال آینده به شکل مناسب فعالیت کنند. امروز با تصویب قوانین و آیین نامه با محیط بان رفتار می شود و دو محیط بان هم از لحاظ قانونی تبرئه شدند.

سرمایه آب و خاک کشور به غارت می رود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت آب در کشور گفت: امسال سرانه آب تجدید پذیر زیر ۱۰۰۰متر مکعب برای هر فرد است و این یعنی ورشکستگی آبی و آب همچنان مهمترین مسئله کشور است. سرمایه آب و خاک کشور به غارت می رود.

کلانتری اظهار کرد: محیط زیست کشور از طریق کمبود آب تهدید می شود. امکان زندگی آبزیان در برخی از تالاب ها همچون گاو خونی وجود ندارد. توسعه  ناپایدار کشور و عدم برنامه پایش سرزمین دلیل بروز این مسئله است

او ادامه داد: طی هفته گذشته پس از گذشت ۴۳ سال از انقلاب برنامه پایش سرزمین مد نظر قرار گرفت . هنوز اولویت استفاده از آب در کشور مشخص نیست.

به گفته معاون رئیس جمهور متوسط بارش کشور ۲۰۰ میلی متر  است که بیشتر مربوط به غرب و یا شمال کشور است در صورتی که وضعیت آبی در کل کشور اندک و آب رسانی به برخی مناطق با تانکر انجام می شود.

وزارت نیرو ۶۰ درصد حق آبه ها را پرداخت نکرده است/ شکایت از برخی ارگان ها به قوه قضائیه جهت پرداخت حق آبه

کلانتری بیان کرد: امروزه وضعیت آب اسفناک است. از ۷۰ تالاب حق آبه اخذ شده است. بعد از آب شرب باید حق آبه کشاورزی اخذ شود و وزارت نیرو ۶۰ درصد حق آبه ها را پرداخت نکرده است.

او ادامه داد: در صورت ادامه این سیاست به قوه قضاییه مراجعه می کنیم. تمامی توسعه ها باید بر اساس آب باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در کشورهای پیشرفته تمامی صنایع آب بر در کنار آب قرار می گیرد اما پیاده سازی این سیاست ها در کشور ما دیر است. دو نیم برابر دوران صفویه آب وارد زاینده رود می شود اما به دلیل سیاست های نادرست همچنان خشک است.

مشکل زاینده رود با انتقال آب بر طرف نمی شود

کلانتری با اشاره به اینکه مشکل زاینده رود با انتقال آب بر طرف نمی شود، افزود: نیاز به برنامه ریزی پایدار داریم. در این شرایط تمدن کشور در معرض تهدید است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: کارشناسان آب در انتقال وضعیت آب قصور داشته و مسئله را به سخره گرفتند. ۴۰ درصد آب تجدید پذیر باید استفاده شود.

فرسایش خاک را دست کم نگیرید

او گفت: امروز شور شدن خاک یکی دیگر از مشکلات محیط زیستی است. فرسایش خاک را نباید دست کم گرفت. دو‌میلیارد تن در کشور فرسایش خاک داریم و خاک زنده ۲۲ سانت است. سالانه 4000 تن در هر هکتار خاک بر اثر فرسایش از دست می دهیم. مشکل کشور آب و خاک است و از سوی دیگر سالانه  بخش قابل توجهی از خاک به دلیل شوری از بین می رود.

به جای مازوت روزانه یک و نیم ساعت خاموشی به مردم دهیم

کلانتری افزود:  التماس کردیم به جای مصرف مازوت یک ساعت و نیم خاموشی به مردم دهیم. سالانه ۱۱هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور ما می میرند. ما را به ترک فعل و تعطیلی کارگاه ها محکوم می کنند ما باید در این زمینه به قوه قضاییه پاسخ گو باشیم.

مشکل آلودگی هوای تهران قابل حل است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکل آلودگی هوای تهران قابل حل است اما هزینه دارد. می توانستیم با یک ساعت و نیم خاموشی آلودگی هوا نداشته باشیم اما دیگران برای ما تصمیم می گیرند .در کلانشهرها ۱۲۰۰ پمپ بنزین داریم . در سال ۹۲ هیچ سوخت استانداردی نداشتیم اما امروز سوخت کمتر یورو ۴ نداریم. اگر امروز همچون ۵ سال قبل سوخت داشتیم دیگر شهرها قابل سکونت نبود. امروز ۱۵ میلیون لیتر سوخت صادر می شود.

به گفته او گرد و غبار دو‌ منشا خارجی و داخلی دارد. خوزستان اطراف تهران و سی میلیون هکتار  کشور گرد  وغبار خیز است.

او ادامه داد: باید برای گرد و غبار پیشگیری لازم را انجام داد. خشکسالی و چرای مفرط دلایل داخلی است اما دلایل خارجی هم قابل کنترل نیست.

اگر بر اساس قوانین محیط زیستی اقدام کنیم سه چهارم کشور  تعطیل می شود

او درباره معاهده پاریس گفت: ایراداتش در شورای نگهبان برطرف شده و از دست ما خارج است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در محیط زیست هیچ مقوله پنهانی  و محرمانه نداریم، گفت:  اگر قرار باشد اعمال قانون کنیم و ضارب دادگستری با ما همراه باشد باید بسیاری از کارگاه های تعطیلی شوند. آلودگی هوا به خاطر سوخت های غیر استاندارد است. استانداردهای محیط زیستی برای کشورهای پیشرفته است اگر بر اساس قوانین محیط زیستی اقدام کنیم سه چهارم کشور  تعطیل می شود با این تفاسیر رعایت همه استانداردها امکان پذیر نیست.

باید ۶۵ درصد اتوبوس‌ها و ۸۰ درصد مینی بوس ها متوقف شوند

او افزود: امروزه باید ۶۵ درصد اتوبوس‌ها و ۸۰ درصد مینی بوس ها متوقف شوند. بنابراین قوانین پیشرفته و ایده ال است اما در کشورها جهان سوم ۳۰درصد مردم زیر خط فقر هستند.

کلانتری تاکید کرد: وظیفه اجرایی در خشکسالی حمایت از حیات وحش است و نباید بگذاریم حیوان از تشنگی بمیرد اما نمیتوانیم برای پلنگ گوشت بخریم.

معاون رییس جمهور درباره دیدگاه های محیط زیستی کاندیدها گفت: من از برنامه های آنها خبر ندارم . متاسفانه کشور ما باریکه تفکرات شده است چند سال قبل یک نماینده مجلس اظهار کرد که  آب را از دریا می آورد! این تفکرات از روی نا آگاهی و پوپولیستی است. تمامی باید با صادرات و واردات کشور برای ۶۵میلیون نفر غذا تولید می شود. هیچ یک از کاندیدها درباره محیط زیست حرف نزدند که این نشان دهنده عدم اطلاع مردم از حقوق خود هستند.

از زندان 11 ساله کاوه مدنی اطلاعی ندارم

او با اشاره به آخرین وضعیت کاوه مدنی بیان کرد: وزیر اطلاعات در این باره اعلام کرده که او‌ جاسوس نیست و اطلاعی از زندان ۱۱ساله او ندارم او قبل از حضور در محیط زیست مشاور چیت چیان بود و بنده او را از آن طریق شناختم.

یکسری از واحدها با همکاری قوه قضاییه تعطیل شدند

کلانتری با اشاره به تخلف برخی واحدها گفت: گرچه برخی قضات از رای دادن طفره می روند اما یکسری از واحدها با همکاری قوه قضاییه تعطیل شدند. مصوبات شورای امنیت دست ما را می بندد البته در برخی مسایل قوه قضاییه دست ما را بسته است.

او ادامه داد: تولید به هر قیمتی نباید اتفاق بیافتد. مقام معظم رهبری هم در این خصوص تاکید کردند. باید در تمامی موارد مسائل محیط زیست رعایت شود. نباید تولید به قیمت از دست رفتن حق زیست محیطی مردم رخ دهد.

از تحقیق و تفحص استقبال می کنیم

معاون رئیس جمهور در خصوص تحقیق و تفحص مجلس از سازمان محیط زیست تاکید کرد: تحقیق و تفحص از اختیارات آنان است. اقدام کنند. ما از تحقق و تفحص استقبال می کنیم. نمایندگان آذربایجان غربی تحقق و تفحص را امضا کردند. این افراد از لحاظ محلی حق دارند. البته در حوزه آبریز دریاچه ارومیه چغندر قند تولید و به خراسان و اصفهان ارسال می شد. این چغندر قندها ۱۵۰میلیون متر مکعب آب مصرف می کنند. با بررسی هزینه تولید و جابجایی ۳۶ میلیون دلار برای ارسال ۵۰۰ هزار تن چغندر به خراسان و اصفهان هزینه می شود.

هیچ احمقی در دنیا با این هزینه شکر تولید نمی کند

کلانتری گفت: برای تولید شکر باید دانست هیچ احمقی در دنیا با این هزینه چنین کاری را نمی کند.

او با اشاره به روند احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: دریاچه ارومیه رها نشده است و اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است. عملیات در دریاچه ارومیه تا شهریور سال جاری به اتمام می رسد و پروژه تصفیه خانه های ارومیه و تبریز در تیر سالجاری هم تمام می شود.

//انتهای پیام: 5

نظر شما