راه طولانی ادامه تحصیل/ کرونا بازگشت به چین را برای دانشجویان ایرانی اش محال کرد!

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۵:۰۳:۱۶
کد خبر: ۱۲۰۳۶۶۳
راه طولانی ادامه تحصیل/ کرونا بازگشت به چین را برای دانشجویان ایرانی اش محال کرد!
مرز های ورودی و خروجی کشورها تاحدودی برای تردد باز شده و بسیاری از افراد چه برای زندگی و کار و چه برای ادامه تحصیل توانستند به کشور مورد نظر خود برگردند، اما این امر انگار شامل دانشجویان ایرانی مقیم کشور چین نشده است.

به گزارش برنا؛ هرساله دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل تصمیم می گیرند که به خارج از کشور مهاجرت کنند. این افراد از خانه و زندگی و خانواده خود می گذرند که برای چندسال به هدفی که در سر دارند، برسند.

این اتفاقی است که چندین سال است رخ می دهد و بسیاری از این دانشجویان بنا بر تصمیم خود یا به کشور برمی گردند و یا زندگی جدیدی را برای همیشه در کشور محل تحصیل خود، آغاز می کنند.

این روزها مثل همه ی جنبه های زندگی که با کرونا مواجه شده است، این ویروس تازه وارد مشکلاتی را نیز برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور ایجاد کرده است. چندی است که دانشجویان ایرانی ای که در چین تحصیل می کنند، امکان بازگشت به کشور محل تحصیل خود را ندارد و این ویروس سرزده از چین، باعث شده بهانه ای شود که خیلی از این نخبگان نتوانند به زندگی عادی خود برگردند.

نکته قابل توجه آن است که بعد از آغاز واکسیناسیون در برخی از کشور ها، مرز های ورودی و خروجی تاحدودی برای تردد باز شد و بسیاری از افراد چه برای زندگی و کار و چه برای ادامه تحصیل توانستند به کشور خود برگردند اما این امر انگار شامل دانشجویان ایرانی مقیم کشور چین نشد. 500 نفر از این افراد پشت در های بسته مرز چین مانده اند و امکان ورود ندارند. به سراغ چندین نفر از این دانشجویان رفتم و پای صحبت هایشان نشستم.

سمیرا یکی از دانشجویانی است که در کشور چین در مقطع دکتری تحصیل می کند و برای تعطیلات زمستانی ژانویه 2020 به ایران آمده است اما از آن موقع به بعد، با آمدن کرونا دیگر امکان برگشت و ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارد و همه ی راه های پیش رو برایش بسته شده است.

او می گوید: بعد از تعطیلی مرز ها به دلیل اپیدمی همچنان مرز ورودی کشور چین برایمان باز نشده است و این امر از طرف دولت چین محقق نمی شود.

سمیرا با بیان اینکه بعد از کنترل حدودی اپیدمی به دانشجویان کشور کره جنوبی اجازه ورود مجدد دادند اما این امر برای ما محقق نشد، گفت: در حال حاضر در این مدت 2 سال به صورت آنلاین درس می خوانم اما دراین حالی است که باید در آزمایشگاه و محیط علمی حضور فیزیکی داشته باشم.

شاید بتوان گفت در بسیاری از کشور ها همه ی آموزش های حضوری تبدیل به آموزش مجازی شد و این دانشجویان هم می توانند دوران تحصیل خود را با کلاس های مجازی به پایان برسانند، اما این موضوع آنقدر ها هم برایشان ساده نیست چراکه بسیاری از این افراد در مقاطع بالا پزشکی تحصیل می کنند و برای دریافت مدرک و اجازه ی فعالیت در زمینه ی تحصیلی خود باید حتما واحد هایی را به صورت حضوری بگذرانند. همچنین نکته قابل توجه آن است که درحال حاضر در کشور چین با واکسیناسیون حداکثری  کلاس های دانشگاه ها و آموزش به صورت حضوری برگزار می شوند.

یکی دیگر از این دانشجویانی که در رشته پزشکی در شهر وهان چین تحصیل می کند، گفت: ما دانشجویانی هستیم که بعد از شیوع کرونا قبل و بعد از قرنطینه شدن چین مجبور به بازگشت به کشور خودمان شدیم و در حال حاضر با توجه به شروع واکسیناسیون در ایران هنوز نتوانستیم به کشور محل تحصیل خود برگردیم و این درحالی است که با این شرایط راه ورودی بسیاری از کشور ها مثل آلمان برای دانشجویان ایرانی باز شده است.

او با بیان اینکه بسیاری از کشور ها مثل کره جنوبی با انجام مذاکرات به طرف ایرانی درخواست کردند که دانشجویان ایرانی خودشان به کشور محل تحصیل برگردنند و به صورت حضوری سرکلاس های درس حاضر شوند، گفت: ما خودمان برای پیگیری کار های بازگشت به چین نامه هایی را به وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، سفارت چین در ایران و سفارت ایران در پکن ارسال کردیم اما هیچ نتیجه ای نداشت.

نامه دانشجویان

این دانشجو تصریح کرد: بسیاری از این دانشجویان مشمولان خدمت سربازی هستند که بعد از چندین بار تمدید شدن، نهایتا تا شهریور 1400، تمدید شد واحتمال امکان اینکه نامه اشتغال به تحصیل ما مجدد تمدید شود، خیلی کم است.

او با بیان اینکه وزارت علوم و وزارت بهداشت ایرانی برای تأیید مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی خارج از کشور محدودیت هایی را گذاشته است که شامل گذارندن تنها 4 ترم درسی به صورت مجازی است که اگر این روند ادامه دار باشد دانشجویان با مشکلات ارزیابی مدرک مواجه می شوند، تصریح کرد: در بین ما دانشجویانی که در چین تحصیل می کنیم و در حال حاضر با مشکل بازگشت مواجهیم، دانشجویان پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و پست دکتری دیده می شود.

بازگشت بسیاری از دانشجویان تنها برای خودشان نیست چرا که خانواده ای تحت تأثیر قرار گرفته است. یکی از آن ها بغض کرد و گفت: متاسفانه دو سال است که امکان بازگشت به چین را ندارم و این درحالی است که همسرم در چین مانده است.

او بیان کرد: من و همسرم دانشجوی دکتری هستیم و همسرم هم اگر بخواهد به ایران برگردد چون امکان بازگشت ندارد، گرفتن مدرکش با مشکلاتی مواجه می شود چرا که سال آخر تحصیل است و اگرامکان بازگشت نداشته باشد نمی تواند از پایان نامه اش دفاع کند، میز کاری من را در دانشگاه پس گرفتند و انگار خودشان می دانند که حالا حالاها قرار نیست ما به چین برگردیم.

او با بیان اینکه بورسیه های ما را قطع کردند و استاد راهنمای ما در چین عنوان می کند که کاری از ما بر نمی آید و مشکل زندگی خودتان است، ادامه داد: حتی ویزای همراه نیز برایمان صادر نمی کنند که من به وسیله آن پیش همسرم بروم. همچنین این شرایط برای دانشجویان دیگر نیز ایجاد شده است حتی یکی از دوستان من که دانشجوی یکی از دانشگاه های کشور چین است، با دوتا فرزند در ایران است و همسرش برای ادامه تحصیل مجبور است در چین بماند.

فارغ التحصیل

فاطمه یکی دیگر از این دانشجویان است که یک هفته قبل از شیوع کرونا در چین به ایران آمده و همچنان نتواسته است برای ادامه تحصیل به چین برگردد.

او می گوید: در حال حاضر بسیاری از افراد با ویزای توریستی و تجاری می توانند به کشور چین سفر کنند اما این امکان برای دانشجویان خارجی این کشور وجود ندارد چرا که این ویزا نیاز به اجازه دانشگاه و تزریق واکسن کرونا دارد و این درحالی است که هیچ کس از مسئولان ایرانی و چینی پاسخگوی صحبت ما نیست.

کوثر دانشجوی یکی از دانشگاه های کشور چین ادامه داد: درحال حاضر دانشگاه های این کشور شهریه ی کلاس های حضوری را از ما می گیرند اما به صورت آنلاین کلاس برگزار می کنند و درحالی که نمی توانیم از امکانات حضوری دانشگاه استفاده کنیم هزینه ی کاملی را باید پرداخت کنیم.

او با بیان اینکه براساس مذاکرات انجام شده دانشجویان ژاپنی و کره ای می توانند برای ادامه تحصیل به کشور محل تحصیل خود بازگردند، ادامه داد: بسیاری از ما متأهل هستیم و زندگی هایمان در چین است و در حال حاضر در ایران مجبور هستیم در خانه اقوام اقامت داشته باشیم.

این دانشجو افزود: واکسیناسیون در کشور ایران برای دانشجویان پزشکی، پرستاری، مامایی و ... انجام شده است و این اقدام برای آنکه ما دانشجوی دانشگاه های ایران نیستیم انجام نمی شود همچنین دولت چین اعلام می کند که واکسیناسیون شما باید از طریق دولت ایران انجام شود و دولت ایران نیز اذعان می کند که واکسیناسیون باید از طریق دولت کشور چین صورت گیرد.

او تصریح کرد: از طرفی برای بازگشت به کشور چین اعلام شده که حتما باید واکسن چینی تزریق کنیم تا بتوانیم به کشور محل تحصیل خود برگردیم.

حال باید دید با وجود چنین مشکلاتی که پیش روی این نخبگان کشور است، مسئولان مربوط چه راهکاری برای حل مشکل بازگشت این دانشجویان نخبه ایرانی به کشور چین برای ادامه تحصیل دارند.

انتهای پیام/۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز