عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد:

حرکت در مسیر نظام هماهنگ پرداخت‌های فرهنگیان

۱۴۰۰/۰۶/۰۸ - ۰۸:۲۴:۵۶
کد خبر: ۱۲۲۶۳۵۷
حرکت در مسیر نظام هماهنگ پرداخت‌های فرهنگیان
حسین فلاحی در واکنش به اجحاف‌ها در پرداخت‌ها فرهنگیان گفت: حرکت در مسیر اجرای عدالت است در واقع رعایت حقوق افراد در ناعدالتی‌ها و تفاوت‌ها در پرداخت اعمال شده است.

به گزارش برنا؛ برخی مشاغل شاهد عدم دریافت‌های متناسب، نبود عدالت، نارضایتی و عدم بهره‌وری مناسب از نیروها است در این شرایط انتظار می‌رود تا تصمیم‌گیران و مسئولان امر در زمینه اصلاح دریافتی‌ها در بین تمامی کارکنان به ویژه معلمان و فرهنگیان اقدامات مناسب و اصولی را در دستور کار خود قرار دهند البته در این زمینه اقدامات مناسب در دستور کار قرار گرفته اما همچنان نارسایی‌هایی در این زمینه مشاهده می‌شود. طی روزهای اخیر موضوع کم شدن مبلغی از حقوق مرداد معلمان حاشیه‌ساز شده است. در این شرایط ناصر سلیمان‌زاده، رئیس مرکز برنامه ‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفته است که «حقوق معلمی کم نشده است و حقوق این افراد بر مبنای اِشل تیر پرداخت شده است.» البته از دیگر نارسایی‌های در پرداخت‌ها می‌توان به اجحاف در پرداخت‌های فرهنگیان و بروز تعارض منافع را از دیگر اعتراضات شایع این قشر برشمرد.

 افراد در صورت کسب سمت‌های دولتی نباید پست‌های بیرون از سازمان داشته باشند

احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تعارض منافع در بین کارکنان آموزش و پرورش  به خبرنگار برنا گفت: برخی از افراد به دلیل سمت‌هایی که در اختیار دارند اقدام به فعالیت‌هایی  خارج از سمت سازمانی خود می‌کنند.  این مقوله ناعدالتی در پرداخت ثروت را به دنبال دارد.

او افزود: برای مهار تعارض منافع طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیری می‌شود تا افراد در صورت کسب سمت‌های دولتی در دستگاه‌ها نباید پست‌های بیرون از سازمان در اختیار داشته باشند. برای مثال هم اکنون یک فرد مدیر است از مدیریت و رانتش استفاده می‌کنند. به این دلیل نباید در بیرون از مجموعه پستی در اختیار داشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که یک فرد وزیر باشد،  اما در بخش خصوصی هم مدارس غیر انتفاعی داشته باشد. این مقوله تعارض منافع را به دنبال دارد. همچنین فردی در وزارت آموزش و پرورش پستی را در اختیار دارد، اما در بیرون هم مدرسه غیر انتفاعی را دارد.

حسین فلاحی تاکید کرد: نباید فردی در بیرون از جایگاه و سمت رسمی خود پست دیگری اخذ کند چون پست باعث بروز رانت می‌شود.

حرکت در مسیر نظام هماهنگ پرداختی‌ها

او درباره عدم هماهنگی و اجحاف‌ها ناشی از عدم دریافتی‌های هماهنگ تاکید کرد: بر اساس قانون باید به سمت نظام هماهنگ پرداخت حرکت کرد. طی سال جاری در بودجه 1400 این مقوله را عملیاتی کردیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: افزایش حقوق تا 25 درصد اعمال شده است. برای مثال افراد با دریافت کمتر از 10 میلیون تومان حقوق به میزان دو میلیون و نیم به حقوقشان افزوده شده است.

 حسین فلاحی گفت: حرکت در مسیر اجرای عدالت است و در واقع رعایت حقوق افراد در ناعدالتی‌ها و تفاوت‌ در پرداخت اعمال شده است.

 او ادامه داد: اگر اقدامات این چنین در بودجه اعمال شود بعد از چندین سال ناعدالتی در پرداختی‌ها کاهش پیدا می کند و اتفاقات این چنینی را شاهد نیستیم.

تاثیر لایحه رتبه بندی معلمان در روند پرداختی آنها

 این عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره تاثیر رتبه بندی معلمان برای از بین بردن اجحاف در پرداخت های فرهنگیان گفت:  اگر لایحه رتبه بندی معلمان به شکل کامل انجام شود می‌تواند موثر باشد. فردی که رتبه و کیفیت آموزشی بیشتری دارد به نسبت دریافتی بهتری دارد و فردی با کیفیت آموزشی اندک یا متوسط هم به همان میزان دریافتی دارد.

نظر شما