جنگل بی نظیر ناهار خوران کجاست؟

۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۱۲:۰۰:۴۰
کد خبر: ۱۲۴۳۶۸۱
جنگل بی نظیر ناهار خوران کجاست؟
یکی از قدیمی ترین تفرجگاه های معروف استان گلستان، که هر گردشگری مطمئنا در سفر به گرگان از آن بازدید کرده ، پارک جنگلی ناهارخوران است.

به گزارش برنا؛ پارک جنگلی ناهارخوران همان طور که از نامش پیداست جنگلی مملو از درختان سربه فلک کشیده و سرسبز است و تمام امکانات لازم برای یک روز اقامت و پیک نیک در دل طبیعت را دارد. اکثر گردشگرانی که بلیط هواپیما گرگان می خرند، یک روز از مسافرتشان را همراه دوستان و خانواده به بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران اختصاص می دهند و ساعاتی را به خوشی و دور از دغدغه سپری می کنند.
گذراندن یک رو از زندگی در چنین محیط باصفا و سرسبز صدها روز به طول عمر اضافه می کند. زیرا استشمام بوی زیبا و پاکیزه طبیعت در جنگل ناهارخوران، تنفس هوای پاکیزه و تماشای منظره بی نظیر درختان و گیاهان باعث سرزندگی و نشاط می شوند. بنابراین، پیشنهاد می کنیم اگر تاکنون هرگز فرصت بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران را نداشته اید، حتما در اولین فرصت به این پارک جنگلی زیبا بروید و خاطرات خوشی را برای خود و عزیزانتان ثبت کنید.

چرا از پارک جنگلی ناهارخوران بازدید کنیم؟


از آن جایی که پارک جنگلی ناهارخوران همواره میزبان گردشگران در هر زمان از سال است، امکانات رفاهی مختلف نظیر پارکینگ، آلاچیق، رستوران، زمین بازی، سرویس بهداشتی و ... در این پارک برای گردشگران فراهم شده اند. می دانید که پارک جنگلی ناهارخوران معروف ترین جاذبه دیدنی و طبیعی استان گلستان و گرگان است و به سبب موقعیت جغرافیایی عالی آب و هوای مطبوع و دلچسبی دارد.
شما می توانید در هر زمان از سال از این پارک جنگلی زیبا بازدید کنید و از آب و هوا و مناظر تماشایی اش لذت ببرید. پارک جنگلی ناهارخوران ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در جنوب شهر گرگان واقع شده است. این پارک جنگلی تفرجگاه اصلی گرگان بوده و با طبیعت گیرا و دلنشینش گردشگران ایرانی زیادی را به سمت خود روانه کرده است. گرچه، تنها دلیل اهمیت پارک جنگلی ناهارخوران طبیعت و مناظر زیبایش نیست، بلکه قدمت ۴۰ میلیون ساله اش است که به محبوبیت و معروفیت آن افزوده است. پارک جنگلی ناهارخوران بخشی از جنگل های ارزشمند و مهم هیرکانی را تشکیل می دهد و جذابیت های فراوانی را در خود جای داده است.

تاریخچه پارک جنگلی ناهارخوران


شاید باورتان نشود که قدمت پارک جنگلی ناهارخوران به عصر ژوراسیک برمی گردد. بنابر حکایت ها و روایت ها، زمانی که زائران گرگانی از زیارت خانه خدا یا زیارت امام هشتم (ع) باز می گشتند، در ابتدا همراه کاروان در کوه های جنوب شهر توقف می کردند. اعضای خانواده زائران که مدت ها بود از عزیزانشان دور بودند، برای استقبال و دیدار آن ها به این منطقه می آمدند. زائران و خانواده هایشان در منطقه کنونی کنارهم به صرف ناهار می پرداختند که این امر باعث شد نام منطقه "ناهارخوران" باقی بماند. سازمان جنگل ها و مراتع در سال ۱۳۳۸ قسمت زیادی از پارک را در اختیار شهرداری قرار داد تا برای مردم شهر گرگان و گردشگران تفرجگاهی درست کنند. پارک جنگلی ناهارخوران به دلیل موقعیت مکانی زیبا و برخورداری از آب و هوای مطبوع توجه ساکنان اطراف را به خود جلب کرد. می توان گفت پارک جنگلی ناهارخوران برخلاف دیگر پارک ها توسط خود مردم به صورت خودجوش و داوطلبانه تجهیز شده است. اهالی شهر گرگان در فصل تابستان به ییلاق ناهارخوران در روستای زیارت می رفتند و به تفریح می پرداختند.

پوشش گیاهی و جانوری پارک جنگلی ناهارخوران


متاسفانه، امروز نسبت به گذشته به دلیل ساخت و سازهای بی رویه دیگر جانوران زیادی دراین منطقه زندگی نمی کنند. اما شب هنگام زمانی که مردم منطقه ناهارخوران را ترک می کنند و محیط کمی خلوت تر می شود، حیواناتی چون گراز، شغال، خفاش، راسو، موش، سنجاب، عقاب، قمری، شاهین، جغد، ریسک، سهره و مارمولک جنگلی به چشم می خورند. پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران نیز از نوع جنگل های هیرکانی است و با دخالت انسانی امروزه درختان غیربومی کاشته شده زیادی در جنگل وجود دارند. درختانی که در حال حاضر در پارک جنگلی ناهارخوران قد برافراشته اند شامل درختان بلوط، ممرز، انجیلی، نمدار، افراپلت، آزاد، گیلاس وحشی، خرمندی، کوله خاس، درختچه های تمشک و ازگیل هستند. در میان گیاهان طبیعی و بومی نیز کاج، سرو، شمشاد، ماگنولیا، بید مجنون، برگ نو، مینا و پاپیل دیده می شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز