آبشار ناشناخته تهران کجاست؟ + عکس

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۵:۴۷:۴۰
کد خبر: ۱۲۴۸۵۸۸
آبشار ناشناخته تهران کجاست؟ + عکس
کلوگان در منطقه‌ی شمیرانات قرار دارد و دارای طبیعت بکر و زیبا به‌همراه آبشار فوق‌العاده تماشایی است که در هر فصل، به‌ویژه در بهار زیبایی خاص خود را دارد. این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای تهران است که اگر اهل طبیعت‌گردی و پیاده‌روی باشید، این مکان مقصدی مناسب برای شما است؛ چراکه مسیر رسیدن به آن را باید پیاده‌ طی کنید.

به گزارش برنا؛ کلوگان که با نام‌های «گلوکان» یا «کلیگان» نیز خوانده می‌شود، از روستاهای خوش آب‌وهوای دهستان رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران است. در این منطقه، روستاهای با صفای دیگری چون آهار، امامه، شمشک و لالان وجود دارد. آبشار کلوگان یکی از جاهای دیدنی استان تهران و از زیبایی‌های روستای کلوگان است که در دره‌ای به همین نام و در نیمه‌ی راه کلوگان به امامه قرار دارد.

کلوگان، مروارید روستا

آبشار کلوگان در ارتفاع ۲,۰۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. کلوگان یکی از آبشارهای بلند استان تهران است که ۴۰ متر ارتفاع دارد و به‌صورت پله‌ای به‌سمت پایین جریان دارد. این آبشار در فصل بهار پر آب است و به‌طور معمول از نیمه‌ی تابستان به بعد دیگر به‌به‌جز آب باریکه‌ای از آن دیده نمی‌شود.

آبشار در مسیر یک رودخانه‌ی فرعی قرار دارد که از سمت چپ به رودخانه‌ی اصلی می‌پیوندد. برای رسیدن به پای آبشار باید حدود ۳۰۰-۲۰۰ متر در امتداد رودخانه‌ی فرعی حرکت کنید و از روستا حدود یک ساعت‌‌ونیم پیاده‌روی لازم است. در طول مسیر، ضمن لذت بردن از مناظر و چشم‌انداز‌های زیبا، چشمه‌های آب را نیز خواهید دید. اولین چشمه بعد از حدود یک ساعت پیاده‌روی، تقریباً سر راه قرار گرفته و به‌خوبی دیده می‌شود و چشمه‌ی بعدی، در مسیر رودخانه‌ی فرعی و قبل از آبشار وجود دارد. این چشمه‌ی کوچک حدود ۱۰۰ متر بعد از ورود به دره و در سمت چپ رودخانه قرار دارد که برای یافتن آن باید کمی دقت کنید.

تفریح در کلوگان

 

آبشار کلوگان

  • ردان از مسیر کلوگان به آبشار برای صعود به قله‌ها استفاده‌ می‌کنند و قبل از آن که به آبشار برسند از ارتفاعات سمت راست دره بالا رفته و خود را به بالای آبشار می‌رسانند.

پیاده‌روی از کلوگان به امامه

اگر به کلوگان سفر کردید، پیشنهاد می‌دهیم بعد از گشت‌وگذار در این دره‌ی زیبا و تماشای مناظر رویایی آن، پیاده‌روی به‌سمت امامه را نیز از دست ندهید و آن را تجربه کنید. مسیر پیاده‌روی از کلوگان به امامه یا برعکس، یکی از مسیر‌های دیدنی و بکر اطراف تهران است که طبیعت‌دوستان در فصل‌های مختلف سال از جمله بهار و تابستان اقدام به پیمایش این مسیر می‌کنند. مسیر در امتداد دره و رودخانه کلوگان بوده و شیب به نسبت کمی دارد. شیب مسیر از امامه به‌سمت کلوگان است؛ یعنی کلوگان در ارتفاع پایین‌تر و امامه در ارتفاع بالاتر است.

برنامه پیاده‌روی‌تان را از امامه به کلوگان نیز می‌توانید انجام دهید. اما اگر قصد اجرای برنامه رفت و برگشت را دارید، از آنجا که امامه در ارتفاع بالاتری قرار گرفته، پیشنهاد می‌شود که مبدأ حرکت، کلوگان باشد. کل مسیر در امتداد دره به‌صورت مالرو یا پاکوب بوده و برای رسیدن به مقصد مشکل خاصی نخواهید داشت؛ به‌جز بخشی از مسیر (یعنی بعد از آبشار کلوگان) که در فصل پر‌آبی رودخانه شاید مجبور شوید که از مسیر سنگی و ریزشی در سمت چپ و بالای رودخانه عبور کنید.

 

 

 

نکاتی که قبل از رفتن به کلوگان بهتر است بدانید

 

  • در ورودی روستای کلوگان زنجیر گذاشته شده است و آخر هفته‌ به‌خصوص جمعه‌ها، از ورود خودروهای غیرساکن به داخل روستا جلوگیری می‌شود. دلیل این کار نیز حضور برخی افراد و ایجاد مزاحمت برای اهالی و همچنین محدودیت فضا است که با ورود خودروهای گردشگران به داخل روستا دیگر جایی برای پارک خودروهای اهالی نمی‌ماند. بنابراین اگر زمان رسیدن به این مکان جلوی پل ورودی به نگهبان و زنجیر برخوردید، خودروی خود را همان جا کنار جاده‌ی فشم پارک و بقیه راه تا روستا را پیاده طی کنید. از سر جاده تا داخل روستا حدود ۵۰۰ متر راه در پیش دارید.
  • نکته‌ی دیگری که در سفر به کلوگان بهتر است بدانید این است که گشت‌وگذار در این منطقه و رسیدن به آبشار نیازمند پیاده‌روی است و از آنجا که این مسیر کمی مشکل است، برای کودکان یا افراد مسن ممکن است سخت باشد. برای اتراق کردن و استراحت نیز باید به کنار رودخانه بروید تا جایی دنج و مناسب پیدا کنید. برای رفتن به رودخانه، در خیابان اصلی روستا باید از یکی از کوچه‌های کنار مسجد بروید و از پل عبور کنید که می‌توانید از اهالی روستا نیز کمک بگیرید.
  • از موارد دیگری که لازم است بدانید این است که در سفر به این منطقه وسایل مورد نیازتان را به‌همراه داشته باشید و اگر قصد صعود به ارتفاعات کلوگان و اطراف آن را دارید تجهیزات کوه‌نوردی را با خود ببرید.

چگونه به آبشار گلوکان برویم؟

  • برای رسیدن به کلوگان باید از طریق بزرگ‌راه شهید بابایی- شرق یا سایر مسیرهای جایگزین، به میدان لشکرک یا میدان قائم بروید و سپس مسیر جاده‌ی فشم را در پیش بگیرید. در کیلومتر هفت جاده‌ی فشم، تابلوی آبی‌ رنگ روستای کلوگان در سمت راست جاده به‌خوبی نمایان است و شما را به‌سمت روستا هدایت می‌کند.
  • اگر وسیله‌ی شخصی ندارید برای رفتن به کلوگان به میدان تجریش تهران بروید و در ابتدای خیابان باهنر، از ون هایی که به‌سمت روستای کلوگان می‌روند استفاده کنید.

 

آبشار کلوگان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز