گزارش خبرگزاری برنا از یک چالش؛

جوان موفق چه شکلی است؟

۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - ۰۵:۳۱:۱۳
کد خبر: ۱۲۵۴۸۶۱
جوان موفق چه شکلی است؟
طبق آمار کشور ما دارای 36 میلیون نفر در سنین 15 تا 40 سالگی است که نزدیک به 14 میلیون نفر دارای تحصیلات عالی رتبه هستند که این افراد انبوه جوانانی هستند که با روحیه انقلابی رشد کرده و آماده تلاش جهادی برای کشورند.

به گزارش برنا؛ «جوانان باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت بدهند و از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند و با نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار ببندند و ایران اسلامی عزیز را با الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند. او باید نهال امید به آینده در خود و دیگران که از آن به نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد تعبیر شده است، پرورش دهد.» این جملات بخشی از انتظارات مقام معظم رهبری از جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب است. ایشان خطاب به جوانان توصیه کردند که جوانان ایرانی در کشوری زندگی می کنند در راستای ظرفیت های طبیعی و انسانی کم نظیر است که بخش هایی که توسط دست اندرکاران مغفول مانده است باید با ظرفیت های جوان به کار گرفته شود که در طی آن جوان موفق بتواند سر بلند کند.

طبق آمار کشور ما دارای 36 میلیون نفر در سنین 15 تا 40 سالگی است که نزدیک به 14 میلیون نفر دارای تحصیلات عالی رتبه هستند که این افراد انبوه جوانانی هستند که با روحیه انقلابی رشد کرده و آماده تلاش جهادی برای کشورند. جوانان ایرانی اغلب در خانوادههایی بزرگ شده‌اند که والدین آن‌ها علاقه مند بودند که فرزندشان در تمام مراحل زندگی‌اش در بهترین حالت خود باشند. وقتی پای صحبت با پدر و مادرهای ایرانی می‌نشینی اغلب آن‌ها چنین جملات مشترکی را بیان می‌کنند.

آقای ناظمی پدری است که در صحبت‌های خود نسبت به انتظارات خود از فرزندنش می‌گوید: «پدران و مادران موفقیت فرزند خود را آرزومند هستند و چون بخش عمده‌ای از این موفقیت را بسته به تلاش خود فرزند می‌دانند، به همین خاطر از فرزند خود انتظار دارند برای موفقیت تلاش کند و در این امر کوتاهی نداشته باشد.»

او ادامه داد: «در این بین در اصل پسندیده بودن این انتظار، کسی تردیدی به خود راه نمی‌دهد و همه این انتظارات را عاملی برای رشد فرزند می‌دانند.»

بسیاری از جوانان امروزی اما در یک جمله وجه اشتراک دارند و حرف حساب‌شان این است که چرا جامعه و خانواده از ما انتظارات بی‌جا دارند و باید هر کسی در نوع خود سنجیده شود. از طرفی هم سوالاتی پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم قدر این دوران طلایی را بدانیم و از آن بهترین استفاده را کنیم؟ چگونه می‌توانیم یک جوان موفق باشیم و احساس نکنیم جوانی‌مان هدر رفته است؟ بهتر است برای رسیدن به جواب این سوال‌ها خصوصیات یک جوان موفق را بدانیم و خود را ارزیابی کنیم و ببینیم چقدر با یک جوان موفق فاصله داریم؟

در این باره لازم دانستیم از یک جامعه شناس مشورت بگیریم و برای آخرین بار هم که شده، تکلیف انتظارات جامعه از یک جوان موفق را مشخص کنیم.

1603529386_successful-teenager6

یک جوان تنهایی نمی تواند بجنگد

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت:  اولین فکری که جوان باید در موفقیت انجام دهد، شناخت استعدادها و علایق و شناخت نیاز های خود است.

او با بیان اینکه اگر جوانی این توان را داشته باشد که نیازهای واقعی، علایق  و استعدادهای خود را بشناسد، اولین گام را در موضوع موفقیت برداشته است، افزود: گام دوم موفقیت در همه جا تلاش و پشتکار است مطالعات نشان می‌دهد اگر چه میزان هوش و AQ در موفقیت انسان موثر است اما پشتکار بالاترین گزینه موفقیت است.

شریفی یزدی ادامه داد: پیدا کردن دانش و آگاهی لازم برای موضوع موفقیت گام بعدی این راه است. یعنی اینکه موفقیت چارچوب‌های علمی و جوان باید در زمینه استعدادی خود حتما اطلاعات کافی جمع آوری کند که چنین امری مستلزم درس خواندن، کسب دانش و مشورت است.

او با اشاره به اینکه جوان موفق کسی است که کاری را که انجام می‌دهد، مرتب بتواند ارزیابی کند که چنین ویژگی‌هایی جنبه فردی کار است، تصریح کرد: جامعه باید زمینه چنین کارهایی را برای جوان فراهم کند. ما نمی‌توانیم به جوان بگوئیم به تنهایی به جنگ همه چیز بیا.

این جامعه شناس گفت: باید پیش زمینه و زیر ساخت‌هایی آماده باشد که جوان بتواند استعداد، علایق و نیاز خود را نشان دهد و یکی از مهم ترین عوامل موفقیت جوانان، مقوله عدم قیاس است.

شریفی یزدی افزود: جوان نباید خود را با دیگران مقایسه کند بلکه دیروز خود را با امروز و امروز خود را با فردا باید مقایسه کند که بتواند از داشته های خود به خوبی استفاده کند.

او با اشاره به اینکه دوره جوانی، مهم‌ترین منبع موفقیت است، تصریح کرد: موفقیت با خوشبختی متفاوت است. یعنی ممکن است یک نفر آدم موفقی باشد اما الزاما آدم خوشبختی نباشد. بنابراین باید به جوان یاد دهیم باید موفقِ خوشبخت باشی. چراکه برخی از جوانان به غلط تمام زندگی خود را برای رسیدن به یک هدف مشخص می گذارند و در این زمینه موفق هم می شوند اما احساس خوشبختی ندارند. در این شرایطی به طور مثال فرد همه زندگی خود را درس خوانده است و ورزش و تفریح نکرده است و حتی مسافت نرفته است.

شریفی یزدی گفت: البته باید باید تعادلی بین موفقیت و خوشبختی وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه  شغل پیدا نکردن جوانان امروزی یک واقعیت اجتماعی است که میزان بیکاری در جامعه ما به شدت بالاست، گفت:  آن دسته افرادی که منتظر شغل‌های پشت میز نشینی هستند، باید از کودکی روی افراد کار شود و مهارت مسئولیت‌پذیری به آن‌ها یاد داده شود که کار به عنوان یک ارزش مطرح شود نه به عنوان یک ضد ارزش.

شریفی یزدی گفت: جوان باید بداند ره صد ساله را یک شبه نمی‌تواند طی کرد و اگر این راه هم طی شود جوان یک شبه به زمین می‌خورد بلکه باید چنین راهی پله پله طی شود تا به نتیجه رسید.

concours-advisor-3203

احساس رضایت جوان موفق از  خود و سبک زندگی اش

سارا گلستانی، روان‌شناس، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: تعریف آدم موفق از منظر جامعه و روان‌شناسی متفاوت است اما آدم موفق از دید روانشناسی فردی است که پتانسیل‌های خود را بشناسد و در جهت تبدیل آن‌ها به عملکرد گام بردارد و از خود و زندگی‌اش رضایت داشته باشد.

او با بیان اینکه یک جوان موفق فردی است بین 20 تا 45 سال است و فردی که در چنین سن و سالی است، ویژگی‌های رشدی خاصی دارد، افزود: او باید جایگاه خود را در رابطه هدف، شغل، رشته تحصیلی و فرآیندی که می خواهد زندگی خود را بگذراند، بداند و در آن مسیر در حال قدم برداشتن باشد.

گلستانی ادامه داد: اینکه بخواهیم ببینیم جوان در مسیر موفقیت است یا خیر باید ببنیم با چنین آیتم هایی در حرکت است یا خیر و آیا از مسیر خود راضی است یا خیر.

این روان شناس تصریح کرد:  چنین فردی با ویژگی های مطرح شده فردی است که از سلامت روان برخوردار است و در فرآیند موفقیت در حال حرکت است.

او با اشاره به این‌که در گذشته فردی که دارای جایگاه شغلی و قدرت مالی زیاد بوده را فرد موفقی می‌دانستند در حالی‌که این تعریف به شیوه‌ای درست است که هر مقدار دارایی مادی داشته باشید و نتوانید از آن لذت ببرید، عملا  انگار آدم موفقی نیستید و دنبال به دست آوردن جایگاه بهتری هستند، تصریح کرد: جوان موفق در فاکتور رضایت از خود و سبک زندگیاش احساس خوبی دارد.

گلستانی درباره انتظارات خانواده از جوان موفق بیان کرد:  خانوادهها از یک جوان انتظار ارزش‌های اجتماعی، پول، رشته تحصیلی، موقعیت اجتماعی و قضاوت‌های اجتماعی مثبت است و این امر انسانی نیست چراکه تفاوت های فردی آدم باعث می شود بر بسیاری از موارد تأثیر بگذارد.

این روان شناس ادامه داد: اگر خانواده‌ای با سبکی که عنوان شد انتظاراتی از جوان خود دارد باید روی آن اصلاح داشته باشد و نگاه خود را بروز کند.

او درباره مدل انتظارات سالم یک خانواده از جوان گفت: در کنار موفقیت‌های فردی در ارتباطات و تعاملات فرد با اعضا خانواده مشکلات و مسائل بتواند حل و فصل شود، صمیمیت معنا داشته باشد و گفت ‌وگو جاری باشد.

قدر بهار زندگی‌تان را چطور می‌دانید؟

آنطور که به نظر می‌رسد این است که جوانی دورانی است که همه آن را با عنوان‌هایی مثل بهار زندگی یا دوران طلایی عمر آن را می‌شناسند. بیشتر افراد در میانسالی و پیری، هنگامی که به جوان‌ها بر‌ می‌خورند اولین نصیحت‌شان به آنها این است که قدر جوانی‌تان را بدانید و تا جوان هستید زندگی خود را بسازید و.... با این تفاسیر اهمیت دوران جوانی برای همه ما روشن است.

به هرحال بیشتر ما فکر می‌کنیم موفقیت یعنی یک کار بزرگ و خاص انجام دادن و یک انسان موفق بودن یعنی قهرمان بودن در صورتی که موفقیت یعنی بهترین استفاده از امکانات و موقعیت‌ها در زندگی و تلاش برای رسیدن به اهداف با ارزش زندگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن.

انتهای پیام/ 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز