سرپرست سازمان نظام مهندسی: اگر متروپل به بهره برداری می‌رسید هزار نفر گرفتار می‌شدند/ وجود هزار ساختمان مشابه پلاسکو

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۹:۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۳۳۴۷۵۷
سرپرست سازمان نظام مهندسی: اگر متروپل به بهره برداری می‌رسید هزار نفر گرفتار می‌شدند/ وجود هزار ساختمان مشابه پلاسکو
شکیب گفت: اگر ساختمان متروپل آبادان به بهره برداری می‌رسید تعداد افراد بیشتری در این ساختمان حاضر بودند و طبق پیش بینی ها به هزار نفر می‌رسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران درباره ساختمان‌های ناایمن، اظهار کرد: ساختمان‌های بلند شهر آبادان بسیار کم است و ساختمان متروپل پیش از آنکه پروانه خود را اخذ کرده باشد شروع ساخت کرده بود و پس از شروع و ساخت پروانه خود را اخذ کرده بود.

وی گفت: این ساختمان به شکل عجیب و غریب ساخته شده بود و ابتدا پروانه ساخت ۹ طبقه را دریافت کرده بود اما سازنده به قدری قدرت داشته است که هیچ فردی از ساختمان او نظارت نکرده بوده است.

سرپرست سازمان نظام مهندسی با اشاره به زمین ساختمان متروپل افزود: تیمی برای بررسی زمین این ساختمان در حال کار هستند در زمین آنجا توانایی ساخت وجود داشت اما الزامات نیز باید رعایت می‌شد.

شکیب بیان کرد:  اگر ساختمان متروپل آبادان به بهره برداری می‌رسید تعداد افراد بیشتری در این ساختمان حاضر بودند و طبق پیش بینی ها به هزار نفر می‌رسند و در آن زمان افرادی زیادی دچار حادثه می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو نماد ساختمان بلند کشور ماست، ادامه داد: به علت عدم نگهداری درست این سازه دچار مشکل شده بود در حال حاضر هزار ساختمان بلند داریم اما از آن‌ها به درستی نگهداری نمی‌شود.

شکیب گفت: ایران در حوزه علم ساختمانى جزو 5 کشور اول جهان است اما چنین علم و دانشی اجرا و پیاده سازی نمی شود، ما باید به سمت استاندارد سازی حرکت کنیم؛ آمار می گوید ۳۰ درصد هزینه‌ها برای اسکلت ساختمان به کار می‌رود و ۷۰ درصد باقی مانده ان صرف هزینه‌های دیگر می شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی  تصریح کرد: باید برای ساختمان‌های بلند دستورالعمل آماده می کنیم تا این ساختمان‌های بلند را به درستی نگهداری کنیم و موارد متعددی مانند مکانیزم ریزش و ... را درنظر بگیریم تا اگر حریقی اتفاق افتاد بتوانیم حادثه را کنترل کنیم. باید ساختمان های بلند را ملزم به طی شدن این فرایند کنیم.

شکیب درباره ساختمان‌های مسکن مهر گفت: از لحاظ کمیتی کاری بزرگ انجام شده است اما باید از لحاظ کیفیت نیز اقدامات لازم را انجام دهیم در زلزله سرپل ذهاب استان کرمانشاه مشاهده کردیم که این ساختمان‌ها تخریب شدند متأسفانه هنگام ساخت ساختمان‌ها از کیفیت غافل می‌شویم.

وی افزود: تنها ۳۰ درصد هزینه‌ها برای اسکلت ساختمان به کار می‌رود و ۷۰ درصد مابقی هزینه‌ها برای هزینه‌های دیگر است اما متأسفانه ما تمامی این ۷۰ درصد را نادیده می‌گیریم و کافی است که ما طراحی‌های مناسبی را برای ساختمان‌ها انجام دهیم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: ایران کشوری زلزله خیز است و باید سرمایه‌های خود که ساختمان‌های کشور هستند را حفظ کنیم متأسفانه هنگام ساخت ساختمان‌ها تنها به کمیت توجه می‌کنیم و به کیفیت هیچ توجهی نداریم ما باید با توجه به دانشی که در اختیار داریم ساختمان‌ها را با کیفیت‌تر بسازیم تا در مقابل زلزله مقاوم باشند.

شکیب گفت: لحاظ دانش ما در علم ساختمان می‌توان گفت جز پنج کشور اول جهان هستیم اما متأسفانه این دانش پیاده سازی نمی‌شود و یکی از علت‌های آن است که ما نظامات درون سازمانی و برون سازمانی را رعایت نمی‌کنیم با رعایت تمامی این نظامات می‌توان به سمت استانداردسازی حرکت کرد.

وی بیان کرد: تعداد ساختمان‌های ناایمن اعلام شده فقط بخشی از ساختمان‌های ناایمن است. در یکی از استان‌ها گفتند 120 درصد از پروانه‌هایی که ساخته می‌شود در کمیسیون ماده 100 بیاید چراکه انقدر تخلف مقرون به صرفه است که بعد از جریمه در کمیسیون مجدد یک تخلف دیگر می‌کند.

سرپرست سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: دانش و اجرای ما باهم فاصله دارد چراکه ابزار مناسب نداریم، چرا فردی مثل عبدالباقی که تخصص ندارد بزرگترین سازنده می‌شود، باید ورود کنیم نگذاریم چنین افرادی وارد ساختمان سازی شوند.

شکیب ادامه داد: املاک بالای 3 هزار و 500 متر به افراد حقوقی داده می‌شود، متاسفانه افرادی هستند مانند عبدالباقی این املاک را برای افراد نزدیک به خود می‌گیرند؛ می‌خواهیم برای مقابله با این مشکلات سامانه یکپارچه املاک برای کل کشور راه اندازی کنیم، از سال 88 این موضوع شروع شده اما اجازه راه اندازی ندادند چراکه عده‌ای منافع دارند.

وی گفت: تهیه حق الزحمه مهندسان ناظر یکی از مشکلات است، تعرفه مهندس ناظر زیاد نیست و نباید تخفیف داده نشود تا این افراد نظارت خود را به درستی انجام دهند و فقط یک امضا نکنند.

سرپرست سازمان نظام مهندسی افزود: اصلاح قانون در این دوره از مجلس به جد شروع شده است و خوش بین هستیم که این دوره اصلاح قانون صورت می‌گیرد، با تمامی استان‌ها جلساتی داشتیم و نظرات را دریافت کردیم.

شکیب بیان کرد: در بحث تعارض منافع مسیر را اشتباه می‌رویم، به عنوان مثال گفتند اعضای هیات مدیره ساختمان سازی نکنند. نباید جلوی تعارض منافع را اینطور بگیریم باید به سمت اصلاح ساختار برویم نباید اجازه دهیم افرادی وارد شوند که کارهای بزرگ را برای خودشان و یا آشناهایشان بردارند که متاسفانه در شهر تهران این اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: تخلف نباید مقرون به صرفه باشد، تخلف می‌کنند و جریمه پرداخت می‌کنند. ما نباید اجازه دهیم که تخلف صورت گیرد درحال حاضر باید از حادثه متروپل آبادان درس بگیریم و اجازه دهیم در استان‌های دیگر تکرار شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی بیان کرد: مقررات ملی ساختمان یک شورا تدبین دارد که باید با نظام مهندسی همکاری داشته باشد درحالی که در دوره‌های قبل این همکاری صورت نمی‌گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما