علت اصلی مازوت سوزی چیست؟!

۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - ۱۱:۳۹:۴۳
کد خبر: ۱۴۱۵۷۱۴
هرساله با شروع فصل سرما و اوج گیری آلودگی هوا متهمان زیادی برای این موضوع معرفی می شود. از ترک فعل ارگان ها گرفته تا خودروهای فرسوده و مازوت سوزی نیروگاه ها که در سال های اخیر توجه های زیادی را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛ هرساله با شروع فصل سرما و اوج گیری آلودگی هوا متهمان زیادی برای این موضوع معرفی می شود. از ترک فعل ارگان ها گرفته تا خودروهای فرسوده و مازوت سوزی نیروگاه ها که در سال های اخیر توجه های زیادی را به خود جلب کرده است.

مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، تنور نانوایی‌ها، موتورهای دیزلی دریایی و برخی نیروگاه‌ها است.

طبق اعلام  سایت علمی و آموزشی «فرادرس»، به طور عمده مازوت توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود و برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه این ماده، ‌ گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجه‌بندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است. در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» (Dirty Oil) می‌گویند و از آن‌جایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است.

این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد.

مازوت سوزی بارها از سمت مسئولان تکذیب شده و گفته می شود در تهران از مازوت استفاده نشده اما قدمت بالای برخی از نیروگاه های تهران نشان از آلودگی دارد که باید برای این مهم فکری اساسی شود.

آلودگی هوای تهران

وزیر نفت: در تهران مازوت سوزی نداریم

در این راستا جواد اوجی وزیر نفت درباره این موضوع بیان کرد: در استان تهران در هیچ‌کدام از نیروگاه‌ها و صنایع، هیچ مصرف نفت کوره و مازوت در امسال و سال گذشته نداشتیم.

معاون وزیر نفت: در هیچ‌کدام از نیروگاه‌های کلانشهر تهران و حومه مازوت سوزانده نمی‌شود

جلیل سالاری معاون وزیر نفت مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش نفت خاطرنشان کرد: در هیچ‌کدام از نیروگاه‌های کلانشهر تهران و حومه مازوت سوزانده نمی‌شود. با تکمیل عملیات تعمیرات دوره‌ای و نگهداری پالایشگاه‌های شازند و اصفهان، بنزین سوپر در شهر تهران نیز در حال توزیع است و در هیچ‌کدام از صنایع و نیروگاه‌های کلانشهر تهران و حومه مازوت سوزانده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در نیروگاه بخاری بعثت تهران نیز طی هشت سال گذشته، یک لیتر مازوت هم سوزانده نشده است و همه سوخت موردنیاز آن، از نوع گاز طبیعی تأمین می‌شود.

مازوت سوزی تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: کاهش ۳٠ درصدی مازوت سوزی در سطح کشور

در این رابطه علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما یک کشور با داشته‌های مناسب در جهان در حوزه سوخت‌های فسیلی هستیم که در فرآیند سوخت‌های فسیلی، مازوت یکی از فرآورده‌هایی است که انباشت آن در کشور خیلی بالاست و با توجه به شرایط تحریم این ماده کمتر صادر می‌شود. ما اجازه استفاده از مازوت را در نیروگاه‌ها نمی‌دهیم و معمولاً نیروگاه‌های ما پایه گاز سوز هستند چراکه سوخت در کشور ما ارزان است، لذا در فصول سرد سال که مصرف سوخت افزایش می‌یابد نیروگاه‌ها ناچار هستند از سوخت کمکی استفاده کنند. 

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: در حال حاضر در مصرف مازوت نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری داریم، نسبت به سال‌های قبل  ۲۹.۵ درصد مازوت کمتر وارد نیروگاه‌ها شده است. از طرفی با تهاتر بین نیروگاه و پالایشگاه به این سمت می‌رویم که فعالیت نیروگاه‌ها گازسوز انجام شود و از مازوت استفاده نکنیم. 

وی افزود: خوشبختانه با تدابیر شکل گرفته در دولت سیزدهم، تا هفته گذشته شاهد کاهش ۳٠ درصدی مازوت سوزی در سطح کشور هستیم.

آلودگی هوا

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست: تاکنون محاسبه‌ دقیقی از تاثیر مازوت بر آلودگی هوا انجام نشده 

در این راستا زهره عبادتی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است که اجازه استفاده از سوخت مازوت را مانند سه سال اخیر که از این ظرفیت استفاده کردیم، ندهیم. در این زمینه همکاری‌های خوبی با محیط زیست انجام شده است. امیدواریم در سال جاری نیز این اتفاق رخ دهد چراکه باتوجه به پدیده وارونگی دما در شش ماهه دوم شهر آلوده‌ای مانند تهران باید حتما سوخت گاز صنایع و نیروگاه‌ها تامین شود تا مشکلی بابت مصرف سوخت مازوت نداشته باشیم.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران درباره میزان تاثیر مازوت بر آلودگی هوای تهران ادامه داد: تاکنون مطالعه و محاسبه‌ دقیقی از میزان نقش و تاثیر مازوت بر آلودگی هوا انجام نشده است. در صورتی که واحد صنعتی یا نیروگاه از خروجی سوخت‌های آلودگی مانند مازوت یا گازوئیل - با محتوای گوگرد بالا -  استفاده کنند و  سیستم‌های کنترلی بر دودکش‌های خود نصب نکرده باشند قطع به یقین باعث انتشار آلودگی می‌شوند و در آلودگی هوا نقش دارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها: گاز به عنوان جایگزین مازوت استفاده می‌شود

پرویز سروری رئیس شورای عالی استانها و نایب رئیس شورای شهر تهران در تشریح روند تاثیرگذاری مدیریت شهری در موضوع آلودگی هوا با تاکید بر اینکه در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند، گفت: امروز متاسفانه در کشور در ارتباط با تامین برق با توجه به شدت مصرف با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. این افزایش مصرف ما را در مقابل دوگانه‌ای قرار داده است که یا باید مجموعه‌های صنعتی را متوقف کنیم و یا باید در برخی استانها برای تأمین برق از مازوت استفاده کنیم که به تبع آن آلودگی هوا را به همراه دارد و امروز این مشکلی است که با آن مواجه هستیم.

سروری ادامه داد: با تمام این مشکلات تا جایی که امکان پذیر بوده گاز به عنوان جایگزین مازوت استفاده می‌شود که یک نمونه آن در کلانشهر تهران است که نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی کنند؛ اما باتوجه به کاهش دما در کشور شدت مصرف گاز هم افزایش زیادی داشته و به سختی تامین مصارف خانگی و سایر بخش‌ها انجام می‌شود.

بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار برنا، نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی، (قزوین، در کیلومتر ۲۵ آزادراه قزوین-کرج) یکی از نیروگاه‌های ایران است که شامل نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی با مجموع ظرفیت تولید ۲۰۴۲ مگاوات است که با مازوت سوزی معضلاتی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

مازوت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک: نیروگاه شهید رجایی قزوین همچنان مازوت می‌سوزاند

امید رحمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک  با اشاره به وضعیت ناسالم هوای شهرستان آبیک اظهار کرد: فعالیت‌هایی مانند معادن و واحدهای صنعتی که آلودگی ایجاد می‌کنند باید پایش و در صورت نیاز تعطیل شوند. در راستای حل مشکل سوخت و نحوه فعالیت نیروگاه شهید رجایی قزوین پیگیری‌های متعددی انجام شده و دادستانی استان و شهرستان نیز برای رفع موانع موجود به این پرونده ورود کرده‌اند.

 مطابق آمارهای موجود هر سال بر میزان مرگ‌ و میرهایی که به علت آلودگی هوا بوده افزوده می شود و این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ هزار نفر رسیده است. 

 سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست: فقط نیروگاه های بخاری قابلیت استفاده از مازوت را دارند

داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره مازوت سوزی در نیروگاه ها عنوان کرد: در نیمه دوم سال به دلیل کاهش محسوس دما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، تامین گاز مورد نیاز نیروگاه ها به عنوان سوخت با مشکل مواجه می شود، در واقع در شرایط عادی ۴۵۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود که در شرایط سرما با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی به حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

گل علیزاده با اشاره به اینکه فقط نیروگاه های بخاری قابلیت استفاده از مازوت را دارند، گفت: در مجموع سه دسته نیروگاه حرارتی داریم از جمله نیروگاه گازی، سیکل ترکیبی و بخاری که ۱۶ نیروگاه در کشور بخاری است و قابلیت مصرف را مازوت دارد و برخی از آنها که در کلانشهرها و حاشیه آنها واقع شده اند دیگر مازوت مصرف نمی کنند، مثلا بخش سوخت نیروگاه بعثت در تهران از سال ۹۰ - ۹۱ پلمب شده و به هیچ عنوان امکان مصرف مازوت ندارد و چون داخل شهر واقع شده به دنبال فک این پلمب هم نیستند.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز