معاون وزیر علوم دولت اصلاحات در گفت و گو با برنا:

فارغ‌التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد کولبری می‌کنند/ دانش دانشگاهی جوانان لازم است ولی کافی نیست/ بیکاری ۴۰ درصد فارغ التحصیلان/ اقدامات دولت یازدهم در حوزه جوانان هوشمندانه بود

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۰:۰۰:۱۵
کد خبر: ۵۹۳۷۵۰
فارغ‌التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد کولبری می‌کنند/ دانش دانشگاهی جوانان لازم است ولی کافی نیست/ بیکاری ۴۰ درصد فارغ التحصیلان/ اقدامات دولت یازدهم در حوزه جوانان هوشمندانه بود
معاون وزیر علوم دولت اصلاحات در خصوص الویت های دولت آینده در حوزه جوانان به خبرنگار آموزش خبرگزاری برنا گفت: دولت یازدهم در حوزه جوانان اقدامات اندک ولی هوشمندانه ای انجام داد.

ظریفیان، معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات در خصوص اولویت های دولت آینده در حوزه جوانان به خبرنگار آموزش خبرگزاری برنا گفت: دولت یازدهم در حوزه جوانان اقدامات اندک ولی هوشمندانه ای انجام داد.

ظریفیان گفت: دولت یازدهم بحث سازمان های مردم نهاد را جدی گرفت و موفق شد تعداد سمن ها را از 50 سمن به حدود 2000 سمن ارتقا دهد که این آمار هنوز با کشور های توسعه یافته فاصله زیادی دارد، در کشورهای توسعه یافته برای هر 200 جوان یک سمن وجود دارد ولی هم اکنون در ایران  برای هر 15000 جوان یک سمن وجود دارد. یکی از اولویت های دولت آینده باید گشترش هدفمند سمن ها باشد تا جایی که بتوانیم برای هر 5000 جوان یک سمن داشته باشیم، این سمن ها باید آموزش داده شوند زیرا می توانند مرکز رشد مناسبی جهت توانمندسازی  و مهارت افزایی جوانان برای حضور در فعالیت های سازمان یافته اجتماعی باشند، جوانان هر چه بیشتر در این سمن ها حضور داشته باشند باعث ایجاد نشاط و امید به آینده در آن ها می شود.

وی در ادامه گفت: مسئله بعدی بحث اشتغال جوانان است، حدود 40 درصد از جوانان فارغ التحصیل دانشگاه ها بیکارند و بخشی هم که شاغل هستند شغل متناسبی با رشته تحصیلی خود ندارند، دانشی که جوانان در دانشگاه کسب می کنند لازم است ولی کافی نیست دولت موظف است در خصوص مهارت افزایی جوانان در حوزه های مختلف کار کند تا جوانان بتوانند با دانش و مهارت وارد جامعه شوند زیرا یکی از مهم ترین مشکلات جوانان ما این است که دانش لازم را دارند و فاقد مهارت کافی هستند، باید کارگروهی متشکل از وزارت ورزش و جوانان، مراکز فنی و حرفهای و وزارت علوم تشکیل و بحث مهارت افزایی جوانان برای حضور در بازار کار را پیگیری کنند، عدم توجه کافی به این موضوع سالانه جامعه را با ورود یک میلیون بیکار دچار مشکلات جدی می کند، ما هم اکنون شاهد فارغ التحصیلان دکتری و کارشناسی ارشد هستیم که به عنوان کولبر در مناطق کرد نشین مشغول به کار هستند.

ظریفیان در ادامه گفت: مشکل بعدی در حوزه جوانان ساختار است، ادغام ورزش و جوانان منجر به سایه انداختن ماموریت ورزش بر ماموریت جوانان در این وزارت خانه شد. با پیگیری های مستمر اقای رستمی بودجه معاونت جوانان به 400 میلیارد افزایش پیدا کرد ولی این کافی نیست زیرا بودجه در مرحله دوم قرار دارد و الویت، ساختار و استراتژی جوانان است که در وزارت ورزش و جوانان نادیده گرفته شده است. باید با پیگیری های رییس جمهور و همکاری مجلس بحث احیای سازمان ملی جوانان هرچه  سریعتر به نتیجه برسد.

وی در ادامه گفت : اولویت چهارم در حوزه جوانان بحث حضور در امور اجرایی است ، جوانان باید با حضور در پست های اجرایی به عنوان کارشناس یا حتی معاونت مدیر کل تجربه لازم را کسب کنند تا در آینده نزدیک بتوان از آن ها در پست های کلیدی استفاده کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز