نماینده مردم ایذه و باغملک در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

بحران آب حل نشود ساکنان خوزستان باید کوچ کنند/ تا عمق ۳۵۰ متری هم آب وجود ندارد

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۱۰:۴۱:۰۷
کد خبر: ۷۲۴۱۴۵
بحران آب حل نشود ساکنان خوزستان باید کوچ کنند/ تا عمق ۳۵۰ متری هم آب وجود ندارد
هدایت الله خادمی گفت: « ایران با 1درصد جمعیت دنیا و 7 درصد منابع جهان باید از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار بود مدیریت نادرست باعث ترویج فساد اقتصادی، باندبازی و... است که از گذشته بوده است و متاسفانه برخی در این بین به فکر آینده کشور نیستند و تنها به فکر منافع و سهم خواهی خود هستند. »

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، کیفیت آب شرب آبادان به شدت پایین است و این باعث تجمع مردم در مقابل فرمانداری و شکل گیری اعتراضات گسترده  شده است. مردم هر روز و هر شب برای تهیه آب آشامیدنی در صف‌های طولانی انتظار می‌کشند و قیمت فیلترهای تصفیه آب نیز گران شده است. اداره آبفا آبادان از جیره بندی آب تا تیرماه خبر داده است  و از مردم خواست تا با نصب منبع آب در منازل خود نسبت به ذخیره سازی آب اقدام کنند.

در این خصوص اینکه با وجود شرایط بحران آب در منطقه چه اقداماتی صورت گرفته و چه اقداماتی در دست اجرا است  با هدایت الله خادمی -نماینده شهرهای ایذه و باغملک-گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

خادمی در خصوص آخرین وضعیت  مشکل آب شرب در خوزستان و کیفیت پایین آن این چنین گفت:«  موضوع آب در خوزستان به  یک مشکل اساسی تبدیل شده است. علت آن هم مشخص است. مدیریت نادرست   طی سالیان متوالی و  برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی و نشست زمین، تغییر مسیر رودخانه ها و ده ها علت دیگر بر روی کیفیت آب و شوری آن تاثیرگذار است. »

*در برخی مناطق خوزستان هفته ای دو ساعت آب رسانی وجود دارد

وی افزود: « در خوزستان چندین رودخانه جاری وجود دارد . معضل آب در منطقه ای که در آن چندین رودخانه جاری است بسیار فاجعه بار است. همچنین شهرهای بزرگی چون  خرمشهر، آبادان، ایذه، باغملک  و سوسنگرد نیز با کمبود آب وشوری و سختی آب مواجه هستد.  در شهرهای خرمشهر و آبادان آب شرب از شوری غیراستاندار برخوردار است و آب عملا غیرقابل شرب است همچنین در ایذه و باغملک  که 200 کیلومتر از رودخانه کارون از این شهرها عبور می کند، فرایند آب رسانی با تانکر انجام می شود. در مناطقی هم که شبکه آب رسانی وجود دارد، بیشتر از دو ساعت آب رسانی انجام نمی شود حتی در برخی مناطق هفته ای دو ساعت آب رسانی انجام می شود و زمان آب رسانی هم بعضا ممکن است بین ساعات دو الی چهار بامداد باشد. یعنی مردم باید ساعت 2 بامداد با ظروف خود در صف آب رسانی باشند و اگر در این ساعت آب به آن ها نرسد تا یک هفته بدون آب می مانند و عملا زندگی عادی مردم مختل شده است.»

*تا عمق 350 متری هم آب وجود ندارد

او در پاسخ به این سوال که بحران آب در خوزستان از چه مقطع زمانی شروع شده است  گفت: « تا زمانی که تامین آب از طریق آب های زیرزمینی صورت می گرفت، مشکلی در این خصوص وجود نداشت اما زمانی که آب های سطحی تمام شد و برای تامین آب مجبور به حفر چاه ها حتی تا عمق 350 متر در برخی مناطق از جمله ایذه شدند و آبی یافت نشد، در این زمان بود که معضل آب خود را به بحرانی ترین شکل ممکن نشان داد.»

وی با بیان اینکه متاسفانه مسوولان و مدیران از گذشته تاکنون به این مهم توجهی مبذول نمی دارند و وضعیت را طوری  به حالت اضطراری رسانده اند که دیگری نمی توان برای آن چاره ای اندیشید  گفت :  تنها می توان با راه حل های موقتی، مشکل را مقطعی حل کرد. مثل پخش آب معدنی در آبادان ویکسری راه حل های مقطعی...»

*نمایندگان اختیار اجرایی ندارند

وی در خصوص اینکه نمایندگان خوزستان در برابر این بحران چه تلاشی انجام داده اند گفت : « نمایندگان مسوولان اجرایی نیستند و اختیارات اجرایی ندارند.نمایندگان استان خوزستان تمام دغدغه و اهتمام خود را برای پیگیری این مسئله بحرانی به کار گرفتند ولی متاسفانه منابع و بودجه کافی برای آب رسانی به تمام مناطق وجود ندارد.»

*سایه خطر بر زندگی 400 هزار ایرانی

هدایت الله خادمی در خصوص اینکه  در این وضعیت چه تعداد از ساکنان  زندگیشان گریبانگیر بحران شده است گفت: « در مناطق ایذه و باغملک از 400 هزار نفر حدود 200 هزار نفر درگیر این معضل هستند. آن تعدادی هم که آب  دارند حدود دو ساعت در روز از آب کافی برای گذران زندگی بهره مند هستند.این در حالی است که می توانند از رودخانه کارون آب برداشت کنند و شمال شرق خوزستان را از معضل بی آبی نجات دهند. با پیگیری های انجام شده؛ وزیر نیرو دستور اجرا طرح انتقال آب به شمال شرق خوزستان را دادند. امیدواریم که پیگیری ویژه انجام شود تا مردم نجات یابند اما تا زمانی که پروژه انجام شود، زمان زیادی باید طی شود و در طی این مدت به مردم سخت می گذرد.»

*مردم به کجا مهاجرت کنند؟

وی در ادامه افزود: «اگر تا دو سال دیگر معضل آب حل نشود ساکنان مناطق باید کوچ کنند. اما مسئله این است که مردم به کجا مهاجرت کنند؟ اصفهان که خود دارای معضل آب است. استان چهارمحال و بختیاری هم ظرفیتی برای نیروی جدید ندارد تا ساکنان خوزستان بتوانند مهاجرت کنند. از طرفی کارو اشتغال  خوزستانی ها وابسته به دامداری است که به همین دلیل وابسته به مکان هستند. تمام تلاش بر این است که مهاجرتی رخ ندهد و این افراد مجبور به حاشیه نشینی نشوند. انتظار این است که مشکل آب هر چه سریعتر در خوزستانی که 5 رودخانه دارد حل شود.اگر مشکل آب در استانی که 5 رودخانه پرآب دارد حل نشود در سیستان و بلوچستان بحران چگونه حل خواهد شد.»

*خوزستان قربانی سهم خواهی ها

نماینده مردم ایذه وباغملک در خصوص اقداماتی که تاکنون برای بی آبی منطقه  صورت گرفته چنین گفت: « در خصوص شهرهای ایذه و باغملک تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است اما برای شهر آبادان به دلیل تجمعاتی که اخیرا حادث شده است، برخی اقدامات صورت گرفته است. از جمله اینکه جلساتی برای انتقال آب تشکیل شده و سعی می شود توسط تانکر آب انتقال دهند.»

وی در خصوص اینکه خوزستان استان مقاومت 8 ساله  در برابر تهاجم دشمن بود  باید به تبع مورد توجه بیشتر از سوی مسوولان قرار گیرد چنین شرایط زندگی ساکنانش تا این حد به بحران رسیده است عنوان کرد: « مدیریت های ناکارآمد مسبب تمام این مسائل است .مدیریت نادرست باعث ترویج فساد اقتصادی، باندبازی و... است که از گذشته بوده است  و متاسفانه برخی در این بین به فکر آینده  کشور نیستند و تنها به فکر منافع و سهم خواهی خود هستند. »

او در ادامه افزود: « ایران با 1درصد جمعیت دنیا و 7 درصد منابع جهان باید از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار بود که اگر نیست به دلیل مدیریت های ناکارآمدی است که سالیان زیادی وجود داشت.معضل بیکاری بین جوانان متولد دهه 60 بیداد می کند. در اکثر زمینه ها مشکل داریم. وضعیت اقتصادی، منابع آب، منابع برق و... با مشکلات عدیده روبرو هستیم. در استان خوزستان در اثر کمبود برق ساعت 12 ظهر تعطیل می شوند و این گونه، امور اداری مردم مختل می شود.آیا وقتی در اثر کمبود برق ادارات ساعت 12 ظهر تعطیل می شوند و با توجه به راندمان کاری پایین کشور، می توان انتظار توسعه و پیشرفت داشت؟این ها تمام نتایج مدیریت ناکارآمد و هدر دادن منابع است که ارثیه ای است که از گذشته به دولت فعلی منتقل شده است .»

معضلاتی که یکباره قد علم کرده اند

هدایت الله خادمی در خصوص چرایی  معضلاتی که به یکباره در چند ماه گذشته قدعلم کرده اند و اخبار رسانه ها را به خود اختصاص داده اند چنین عنوان داشت: « معضلات به مرور و در اثر بی توجهی بوجود آمدند. اگر به یک مشکل زمانی که تازه شکل گرفته و هنوز به بحران تبدیل نشده رسیدگی شود، مشکل کوچک تبدیل به بحران نمی شود. »

او در خصوص با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم مشکلات حل شود باید از فساد اقتصادی پرده برداری شود و شفافیت ایجاد شود گفت : تا وقتی این اتفاق شکل نگیرد نمی توان انتظار بهبود یافتن  شرایط را داشت.  مسوولان باید سبک زندگی سطح متوسط جامعه را درک کنند. اگر مسوولی به فکر آینده این مرز و بوم  است، باید شفافیت سازی کند و اگر مبلغ مشکوکی وجود داشت باید آن را به بیت المال باز پس دهد. متاسفانه این موضوعات از حیطه اختیارت مجلس خارج است.  وقتی فردی با مقام کاری بسیار پایین به یکباره ترفیع مقام می گیرد، مطالبات شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می دهد و لذا معضلات  تلنبار می شوند و حل آن ها فرایندی بس طولانی را می طلبد.  »

 

 

 

نظر شما