در گفتگو با برنا مطرح شد؛

تامین اجتماعی دیگر قالیبافان را بیمه نمی کند

۱۳۹۷/۰۸/۱۱ - ۰۶:۳۵:۵۰
کد خبر: ۷۷۱۰۳۲
تامین اجتماعی دیگر قالیبافان را بیمه نمی کند
رسولی گفت : تامین اجتماعی دیگر قالیبافان را بیمه نمی کند و می گوید تعداد افراد بیمه شده در این حرفه بسیار زیاد بوده و دیگر اشباع شده است حتی بیمه 7 ساله ام را نیز به بهانه اسباب کشی قطع کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، ریتم نوای شانه بر روی فرش نیمه بافته مثل موسیقی می ماند، برای من و تو ،اما برای او  که می بافد سخت است  و جانکاه.

 می بافد و به نان شب فکر می کند...

می بافد و به داروی همسرش فکر می کند...

می بافد و به کرایه عقب مانده 3 برجش فکر می کند...

می بافند و  به آینده تاریکی که نه بیمه ای دارد و نه حقوقی که خرج روزهای پیری را بدهد، فکر می کند؛ آینده ای که با خود می اندیشد آخر یک روز بدن نیمه جانش را از زیرزمین نمور خانه در حالیکه به خاطر ریه گرد نشسته اش، خون بالا می آورد، بیرون می کشند و تمام.

حال مرضیه رسولی، بافنده فرش از مشکلاتش و عدم حمایت از این قشر به  خبرنگار برنا اینگونه می گوید: اولین مشکلات قالی بافی به سنین آموزش غیر اصولی آن بر می گردد که به دلیل غیر بهداشتی بودن و فضای نامطلوب مکان قالی بافی ،موجب صدمات جبران ناپذیری از قبیل: کمردرد های مزمن، مشکلات مفاصل، آسیب چشمی، ریوی، حساسیت های پوستی و ... بر جسم می شوند.

وی تصریح کرد: پشم فرش حساسیت زا است و کودکان نباید از سنین طفولیت وارد کار شوند اما متاسفانه به دلیل فقر مالی بافندگان برای کسب درآمد اندکی بیشتر، از کودکان خود نیز در روند سریعتر کار کمک می گیرند.

رسولی در پاسخ به این سوال که آیا یک بافنده می تواند قیمت واقعی فرش دستباف خود را در زمان فروش دریافت کند یا خیر، بیان کرد: خیر، مثلا فرشی که قیمت واقعی آن یک میلیارد تومان است به بافنده 300 میلیون تومان پرداخت می شود که معادل هزینه فرش با دستمزد بسیار ناچیز است.

این بافنده ادامه داد: بافنده ها در زیر زمین های بدون نور با کمترین امکانات بافندگی می کنند، با تمام زحماتی که بافنده متحمل می شود حق و دستمزد واقعیشان توسط دلالان فرش ضایع شده و حتی تامین اجتماعی نیز برای تحت پوشش قرار دادنشان شانه خالی می کند.

وی تاکید کرد: تامین اجتماعی دیگر قالیبافان را بیمه نمی کند و می گوید تعداد افراد بیمه شده در این حرفه بسیار زیاد بوده و دیگر اشباع شده است حتی بیمه 7 ساله ام را نیز به بهانه اسباب کشی قطع کرده اند.

رسولی افزود: شخصی را می شناسم که محل درآمدش از قالی بافی بود، 10 سال تحت پوشش بیمه قالیبافان قرار داشت، وقتی کارشناسان برای سرکشی به محل کار وی رفتند  به کمردرد او پی برده و با خود گفتند که او دیگر نمی تواند کار کند و مثل آب خوردن بیمه او را قطع کردند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز