پیشنهادی برای این هفته شما ،

تهرانگردی کنیم / این هفته روستاهای وردیج و واریش

۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۶:۰۴:۳۱
کد خبر: ۸۱۸۰۹۴
تهرانگردی کنیم / این هفته روستاهای وردیج و واریش
بزرگترین روستای حریم شمال غرب تهران روستای وردیج است که همراه با روستای واریش، کمی بالاتر از آن، ورودی قله ی لیچه و پهنه حصار برای کوهنوردان به شمار می آیند. روستای واریش بسیار سرسبز است آدمک های سنگی معروف این روستا در نزدیکی آبشار قرار دارند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، این دوروستا معروف به سنگ های آدمک جیان، دارای دره های عمیق، باغ های سرسبز و کوه های مرتفع زیبا و چشم نواز هستند . راه دسترسی به این روستاها از راه بزرگراه تهران- کرج و از منطقه ی وردآورد است .

در شمال غرب تهران، با فاصله کمی از شهر منطقه ای زیبا وجود دارد که با قرار گرفتن در آن و استشمام هوای پاک، نزدیکی به تهران کاملا فراموش می شود.

 بالای محله وردآورد تهران، یک جاده آسفالته و کوهستانی پر پیچ و خم وجود دارد که ساختار آن مثل جاده امام زاده داوود است. این مسیر زیبا در امتداد رودخانه ای که در دره ای تنگ و عمیق در سمت غرب دره کن جریان دارد، به روستای وردیج و پس از آن به واریش منتهی می شود.

 این منطقه به دلیل قرار گرفتن در یک موقعیت کوهستانی در غربی ترین نقطه شهر تهران در مجاورت بادهای غرب به شرق تهران و عاری از هرگونه آلودگی تنفسی است.

روستاهای وردیج و واریش که جزء بخش کن و سولقانِ شهرستان تهران و به تازگی جزء منطقه ۲۲ شهری تهران هستند در این منطقه به چشم می خورند.

139509191619292059414404

چه مناظر و مکان هایی در این فضا در انتظارمان است

 

با ورود به جاده فرعی و فاصله گرفتن از تهران زیبایی های زیادی چشم ها را خیره می کند. در ارتفاع ۱۸۵۰ متر از سطح دریا «خیابان شهید وردیجی» نشانه ورودی اولین روستای این مسیر یعنی روستای وردیج است. این روستا ۵۵۰ نفر سکنه دارد اما همیشه همه با هم در روستا نیستند. روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای حریم شمال غرب تهران به شمار می‌رود و آب آن از چشمه سارهای متعددی خصوصا چشمه شاه و چشمه پااورزا و غیره تامین می شود.

 

حوضچه هایی در شمال این روستا تعبیه شده اند که جهت جمع آوری آب رودها، چشمه ها، و آبهای سطحی جهت آبیاریِ باغها و تهیه آب شرب روستا از آنها استفاده می شود. در میانه روستا، باغ های وسیع گردو، سیب، خرمالو، توت و شاتوت منظره زیبایی را به وجود آورده است. خانه های روستاییان در جنوبی ترین بخش قرار دارد که پنجره های شکسته ی تعداد زیادی از آنها، خالی از سکنه بودنشان را نشان می دهد. در میان خانه های اهالی و بومیان، ویلاهای بزرگ و کوچک و رنگارنگی وجود دارند که محل تعطیلات آخر هفته صاحبانشان هستند و شاید برای این روستا وصله ناجوری به حساب بیایند.

جاذبه های وردیج

 

تابلویی با این مضمون در کنار روستا وجود دارد: "ورود افراد متفرقه به روستا و داخل شدن در باغها ممنوع است". شاید کمی توی ذوقتان بخورد اما نگران نباشید، داخل روستای وردیج مقصد اصلی ما نیست. زیبایی های دیگری در این منطقه انتظار ما را می کشند. آبشار لت مال و دامنه ارواح سنگی دو جاذبه منحصر به فرد منطقه وردیج است که دنیایی تازه را برای ما به همراه دارند.

 

۱ ) آبشار لت مال

لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش، و این نامِ آبشار تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ و سنگ‌ها است.

رودخانه های فصلیِ این منطقه  تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار جریان دارد. برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم است. این آبشار از سه آبشار تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده اند. آبشار اول ۵ متر ارتفاع دارد و آبشار دوم کمی بلند تر است اما آبشار سوم درواقع آبشار اصلی لت مال است که ۳۵ متر ارتفاع دارد و به صورت پله مانند به پایین میریزد. قبل از ورود به جاده اصلی  و بعد از مجتمع معلم، پارک نموده و وارد دره میشوید. بعد از کمی پیاده روی  به اولین آبشار می رسید که ۵ متر ارتفاع دارد. 

شنیدن موسیقی آبشار و تماشای سنگ هایی که با نرمش آب صیقل خورده اند، آرامش خاصی را به وجود می آورد. طبیعت یکی از شاهکارهای خود را به نمایش گذاشته است و هر چشمی را خیره می کند.

۲ ) دامنه ارواح سنگی

اگر وارد روستای وردیج نشوید و از آن عبور کنید به منطقه ای می رسید که به دامنه ی ارواح سنگی یا آدمک‌جیان شهرت دارد. سنگ هایی که با اشکال خاص خود منظره ی جالبی را به نمایش گذاشته اند. این شکل ها بیش از هر چیز جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی را به خود گرفته اند و شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که سنگ ها جاندار شده اند یا جاندارها سنگ؟

افسانه ها و باورهای زیادی درباره این سنگ ها وجود دارد. برخی بر این باورند که این سنگ های پر از حفره بازمانده‌های یک قلعه قدیمی هستند که در کنار جاده ساخته شده است. برخی هم می گویند واقعا جاندارانی در این منطقه تبدیل به سنگ شده اند. البته تمام این ها تنها گفته هاییست که گاهاٌ شنیده می شود.

علم زمین شناسی  به وجود آمدن این اشکال را ناشی از  نوع خاصی از فرسایش بادی که هوازگی نام دارد، می‌دانند که یک نمونه کم نظیر و دیدنی را از تغییرات بافت زمین به تصویر کشیده است.

اما سوال مطرح درباره این سنگ ها این است که چرا فقط قسمت خاصی از این منطقه این شکل را به خود گرفته است؟

به هر حال از چگونگی پیدایش این سنگ ها که بگذریم، به راستی که منظره بدیع و مرموزی را به نمایش گذاشته اند، منظره ای که دیدنش خالی از لطف نیست.

واریش  طبیعتی به یاد ماندنی

 

بعد از روستای وردیج، در انتهای جاده آسفالته روستای واریش قرار دارد. این روستا در ارتفاع ۲۲۵۰ متر از سطح دریا آب و هوای خنک تری نسبت به وردیج دارد به طوری که در زمستان بسیاری از سکنه آن جا را ترک می کنند. جمعیت واریش در فصول گرم سال به حدود ۴۰ خانوار می‌رسد اما در زمستان این جمعیت به کمتر از ۱۵ خانوار کاهش می یابد.

 

چشمه واریش با سخاوت، آب سرد گوارایی را به مردم هدیه می دهد. کنار این چشمه محل خوبی برای گذراندن یک آخر هفته به یادماندنی است. حتی برخی به آنجا می روند تا کمی از آب چشمه را با خود به خانه ببرند.

این روستا بسیار سرسبزتر از وردیج است و باغات آن دارای محصولاتی همچون  آلو، گیلاس، شاتوت و زردآلو است.

هنگام ورود به واریش مبلغ ۵۰۰۰ تومان ورودیه از هر اتومبیل دریافت می شود. یک کیسه زباله از سوی دهیاریِ واریش در اختیار شما قرار می گیرد که زباله هایتان را در دامان طبیعت جا نگذارید. جمله "این روستا رفتگر ندارد، زباله را ببرید" بر دیوار نقش بسته است.

جاذبه های واریش 

روستای زیبای واریش جاذبه هایی را در خود جای داده است که اوقات بسیار خوبی را به شما هدیه می کند. 

۱) ارتفاعات پهنه حصار

رشته‌کوه و قله‌ای در منطقه البرز مرکزی و در شمال غرب تهران از ارتفاعات بخش کن به ارتفاع ۳۳۷۵ متر وجود دارد که رودی از دامنه ی شرقی این کوه سرچشمه گرفته و در مسیر خود، آبشار سنگان را می‌سازد و در نهایت به رود کن می‌ریزد.

این رشته‌کوه میان جاده سولقان و جاده چالوس قرار دارد و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد می رسد.

بلندترین قله این رشته کوه "پهنه سار" است که"پهن حصار" و "پشته بند" و "گندم چال" هم نامیده می شود.

قله ی دیگری که در این ارتفاعات شهرت دارد چشمه شاهی نام دارد. در مورد موقعیت قله ی پهنه حصار و چشمه شاهی، اختلاف نظر وجود دارد اما از آنجا که پهنه حصار بلندترین قله رشته کوه است می توان گفت که قله شمالیِ دشت با ارتفاع ۱۰۰ متر بلندتر از قله جنوبی که سنگ چین و بادپناهی به ارتفاع ۱.۵ وطول و عرض حدود ۲.۵ متر دارد، همان "پهنه حصار" است و در این صورت قله جنوبی " چشمه شاهی" خواهد بود. دشت پهنه حصار نیز مابین قله های پهنه حصار و چشمه شاهی قرار دارد. 

۲) امام زاده بی بی زرین قمر

در محلی از دشتی به نام پهنه حصار که در نزدیکی واریش است  امام زاده ای به نام بی بی زرین قمر وجود دارد. این امامزاده دو اتاق دارد یکی قبر بی بی زرین قمر و اتاق دیگر به صورت آشپزخانه که استراحت گاه و پناهگاه کوهنوردان است.

اعتقادات مردم دلیل مقدس بودن این مکان را این گونه توضیح می دهد: 

"خواهران امام رضا ( ع ) به نام بدرالنساء و زرین قمر که از دست حاکمان وقت در حال فرار بودند برای رهایی به این صخره سنگ پناه می آورند و به جای گفتن " یاهو " " یا الله " می گویند: " یا کوه " و  کوه و سنگ شکافته شده  و آن ها در دل سنگ جای می گیرند. دشمنان با شمشیر ضربه ای به آنجا می زنند و شکافی پدید می آید که امروز ترک خودگی موجود در سنگ نشان از آن است."

۳) جاده مسیح الله دین محمد

با گذر از روستای واریش وارد جاده‌ای می‌شوید که مسیر کوهنوردان و گردشگران است که از بالای روستا به سمت شمال شرق امتداد می یابد و پس از یک شیب ملایم به ارتفاعات پهنه‌سار منتهی می شود.

این جاده را خیابان "مسیح‌الله دین‌محمد" نامگذاری کرده‌اند. در واقع این نام  یادگاری است از سال‌های حماسه و نام و خاطره یکی از بزرگ مردان این آب و خاک. 

مسیح‌الله دین‌محمد از خلبانان نیروی هوایی ارتش در عملیات تاریخی و پرتعداد فانتوم‌‌های ایرانی بر فراز خاک عراق در نخستین روزهای جنگ بود و هواپیمایش مورد اصابت پدافند عراق قرار گرفت و به شهادت رسید.

اقامت در وردیج و واریش

این منطقه ی زیبا جزء استان تهران است. اگر ساکن تهران و شهرهای همجوار هستید در قالب یک سفر یک روزه به این منطقه بروید و خوش بگذرانید.

در این روستاها امکانات اقامت وجود ندارد اما می توانید در تهران یا شهرهای همجوار آن اقامت کنید و یک روز خود را به بازدید از این روستاها اختصاص دهید.

البته تجربه ی کمپینگ در این منطقه هم می تواند تجربه ی جالبی را برای شما به ارمغان بیاورد. پس اگر به اصول کمپینگ آشنایی دارید می توانید آن را امتحان کنید.

متن ارائه شده برداشتی از سایت های مختلف گردشگری و شواهد گردشگران مراجعه کرده به منطقه است .

 

tour-o

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز