مصطفی اقلیما در گفتگو با برنا مطرح کرد:

کاهش ۷۵ درصدی اعتماد جمعی در ایران / شایسته سالاری و پاسخگویی ، راه حل جلب دوباره اعتماد مردم

۱۳۹۸/۰۲/۰۱ - ۰۸:۰۷:۰۸
کد خبر: ۸۳۶۳۹۸
کاهش ۷۵ درصدی اعتماد جمعی در ایران / شایسته سالاری و پاسخگویی ، راه حل جلب دوباره  اعتماد مردم
در حال حاضر جامعه با معضل بزرگی رو به رو است ؛آن هم کمرنگ شدن اعتماد مردم به عملکرد مسوولان است که روز به روز هم افزایش می یابد . در شرایط فعلی به نظر می رسد ؛میانبر گذر از بحران ها ؛ دوباره جلب کردن اعتماد مردم است .

مصطفی اقلیما- جامعه شناس و  پدر مددکاری ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در رابطه با علل بی اعتماد شدن اقشار گسترده ای از جامعه نسبت به عملکرد مسئولان  می گوید: چندی پیش سنجشی در خصوص میزان اعتماد مردم به یکدیگر در جامعه ایرانی از سوی جامعه مددکاری کشور انجام گرفت ؛طبق این آمار نزدیک به   75 درصد بی اعتمادی در جامعه به وجود آمده است و این بی اعتمادی در بین  فرزندان و والدین نیز وجود دارد . دروغ گویی در سطح  جامعه عادی شده است  به صورتی که هیچکس به فرد بالاتر از خود اعتماد ندارد . اثر شکل گیری این بی اعتمادی به حتم به سمت بی اعتمادی مردم به مسئولان هم کشیده شده است . البته این بی اعتمادی مردم به مسئولان بیشتر نشات گرفته از سخنانی است که از سوی بعضی از مسئولان گفته می شود و مدت ها می گذرد و هیچ اثری از عملی شدن وعده ها دیده نمی شود و وقتی این اتفاق تکرار زیادی داشته باشد ؛ بی اعتمادی شکل می گیرد .

اقلیما  بیان داشت : زمانی میتواینم  به یکدیگر اعتماد کنیم که حرفمان با عملکرد ما  یکی باشد .میگویند کار نیست  و آمار اعلام میکند که 34 درصد جوانان در حال حاضر بیکارند ولی از آن سو عنوان می شود کسانیکه حتی در ماه  یک ساعت کار کرده باشند  شاغل به حساب می آیند و با این تاکید آمار بیکاری را کاهش یافته اعلام می کنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی یکی دیگر از دلایل بی اعتمادی مردم به دولت را اجتناب از ارائه آمار و ارقام به مردم دانست و ادامه داد:   اگر میخواهیم اعتماد از دست رفته بین مردم و دولت  مجددا شکل بگیرد باید مسئولین دقت کنند که بین دو مسئول حرف متفاوت زده نشود یا حداقل خودشان مشکلاتشان را حل کنند  تا در گام بعدی مردم هم به آن ها اعتماد کنند اگر نمیتوانیم کاری را انجام دهیم رک به مردم بگویم که امکانات نداریم تا خودشان فکری کنند.  مشکل ما این است که حرف ها و قوانینی که وضع میکنیم با عمل خودمان یکی نیست.

اقلیما با اشاره به بیانات رهبر معظم  انقلاب  در رابطه با شایسته سلاری تاکید کرد: همانطور که رهبر انقلاب  عنوان کردند شایسته سالاری و پاسخگویی بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر مسئولی واقعا شایسته باشد به راحتی در مقابل مردم حاضر می شود  و در رابطه با مسائل ابهام زدایی می کند  و اعتماد مردم حداقل به آن مسئول جلب می شود. این  پاسخگویی منجر میشود تا هر فرد جرات این را نداشته باشد که به سمت ،  پست ها و مقام های دولتی برود چون میداند دیر یا زود باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

 این جامعه شناس در پایان با امیدواری ابراز کرد: امیدواریم روزی برسد که  مسئولین رویه پاسخگویی  رادر پیش بگیرند  بلکه اعتماد از دست رفته مردم ؛مجددا باز گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز