در گفتگو با سجاد سالک مطرح شد؛

جدول آماری کودکان کار کشور رو به افزایش/ صدور مجوز فعالیت ۱۷ سمن برای کمک به زندگی سخت کودکان کار

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۶:۰۱:۱۰
کد خبر: ۸۷۰۸۷۳
سالک گفت: عوامل و متغیرهای متعددی در افزایش آمار کودکان کار نقش آفرین است، برای مثال شرایط اقتصادی خانواده‌ها اثر اصلی را دارد تا زمانی که مشکلاتی اقتصادی خانوارها مرتفع نشود از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی درون جامعه کاسته نخواهد شد و باز هم شاهد افزایش کودکان کار خواهیم بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ معضل کودکان کار و خیابانی سال‌هاست گریبان جامعه را گرفته و تلاش فعالان اجتماعی برای کاهش این آسیب از جامعه و رسیدن به شهری بدون کودک کار به نتیجه دلخواه نرسیده است.

 نتیجه ندادن تلاش‌ها، معنای ناامید شدن ندارد. سازمان‌های مختلف همچنان در کوشش برای دور کردن کودکان از فضای کار هستند.

کار کردن کودکان ریشه در فقر دارد و تا شرایط اقتصادی در موقعیت مناسب قرار نگیرد وجود کودکان کار پاک نشدنی است.

در راستای کاهش آمار کودکان کار، فعالیت نهادهای مختلف در کنار هم می‌تواند موثر باشد که اثرگذارترین نهادها، سازمان‌های مردم نهاد هستند که در سراسر کشور گسترش یافته‌اند.

در این رابطه گفتگویی  با سجاد سالک، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان، داشتیم تا از میزان دغدغه‌های سازمان‌های مردم نهاد کشور در فضای کمک به از بین بردن دنیای کار برای کودکان و ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی امن برای این کودکان بدانیم.

سالک در خصوص نقش سمن‌ها در قبال فعالیت‌هایی که از سوی کودکان کار انجام می‌شود به برنا گفت: در دنیای مدرن و توسعه یافته امروز، به‌واسطه اینکه دولت‌ها، گرفتاری‌های حاکمیتی فراوانی دارند و بنابر سیاستگذاری‌های که انجام می‌شود عمده وقت خود را صرف آن‌ها می‌کنند در نتیجه فرصت زیادی را برای ورود به موضوعات اجتماعی که حساسیت‌ها و ظرافت‌های زیادی را می‌طلبد ندارند و طبیعتا شایسته‌تر است که گروه‌هایی از درون جامعه مسئولیت رسیدگی به مسائل اجتماعی را بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: این گروه‌ها باید تحت سیاست‌گذاری‌هایی که از سوی دولت انجام شده فعالیت خود را انجام دهند و در کنار آن نیز از ابتکار عمل و خلاقیت خود برای رسیدگی به مسائل اجتماعی استفاده کنند. مبحث کودکان کار نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از مسائل مبتنی به جوامع امروزی است که با مسائل فرهنگی و اجتماعی گره خورده است؛ حساسیت‌های زیادی در مورد آن وجود دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، در چنین شرایطی سازمان‌های مردم نهاد نقش بسزایی را می‌توانند در این رابطه انجام دهند.

وی افزود: درحال حاضر وزرات ورزش و جوانان مجوز فعالیت 17 سمن صادر کرده تا به صورت تخصصی بر روی موضوع کودکان کار، خیابانی و بدسرپرست فعالیت‌های خود را انجام دهند و این موضوع از اهمیت ویژه‌ای در وزارت ورزش و جوانان برخوردار است.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان با تاکید بر اینکه نگاه ویژه‌ای به کودکان کار از سوی سمن‌های مردم نهاد وجود دارد گفت: اگر دغدغه‌ها و نیازهای این کودکان در حال حاضر مورد توجه قرار نگیرد باید انتظار تبعات آن را در آینده داشت، در نتیجه بسیار ضروری است که این کودکان تحت آموزش‌هایی قرار گیرند تا از  آسیب‌هایی که آنان را در آینده مورد تهدید قرار می‌دهد جلوگیری شود، برای مثال می‌توان به مبحث تفریح و شادی این کودکان اشاره کرد و چون در فضاهای سخت و خشنی حضور دارند گاهی روحیات‌شان تغییر پیدا می‌کند در این شرایط است که سازمان‌های مردم نهاد با هماهنگی‌هایی که با مراکز تفریحی، فرهنگی و ورزشی انجام می‌دهند می‌توانند شرایط کودکی کردن و بازی و نشاط را برای آنان فراهم کنند.

سالک در ادامه در مورد روند رو به رشدی آماری کودکان کار با بیان اینکه  فرایند حضور یک کودک به عنوان کودک کار مراحل پیچیده‌ای را طی می کند افزود: عوامل و متغییرهای متعددی در افزایش آمار کودکان کار نقش آفرین است؛ برای مثال شرایط اقتصادی خانواده‌ها اثر اصلی را دارد تا زمانی که مشکلاتی اقتصادی خانوارها مرتفع نشود از آسیب های اجتماعی و فرهنگی درون جامعه کاسته نخواهد شد و بازهم شاهد افزایش کودکان کار خواهیم بود.

وی در پایان با گفتن از اینکه در امر کاهش  تعداد کودکان کار، سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به صورت مستقیم نمی‌توانند فعالیت‌هایی را انجام دهند چون از توان آن‌ها خارج است تاکید کرد:  اما در حیطه وظایف خود می‌توانند شرایطی مانند مناسب‌تر کردن شرایط  زیست و زندگی و همچنین فراهم ساختن شرایط برای تحصیل این کودکان را مهیا کنند. اعضای سازمان‌های مردم نهاد اگر دغدغه‌های اجتماعی خود را جدی بگیرند قادر هستند با  رایزنی‌ها، خدمات رسانی‌هایی در حوزه‌های بهداشت، آموزش و موارد دیگر را برای این کودکان بیشتر کرده و شرایط سخت زندگی این قشر را کمی آسان‌تر کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز