گزارش ویژه هفته؛

از سرماخوردگی تا مرگ/ بررسی علت‌‌ها و شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور

۱۳۹۸/۰۹/۱۵ - ۰۵:۱۶:۳۹
کد خبر: ۹۳۲۱۴۷
از سرماخوردگی تا مرگ/ بررسی علت‌‌ها و شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور
«آنفلوآنزا» یک بیماری تنفسی است که ریه‌ها، بینی و گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب علائمی مانند سرفه، بدن درد و گلودرد می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فصل سرما و زمستان با بیماری‌های مختص به این فصل گره خورده است.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری است که اسم آن در دو فصل تابستان و زمستان بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود اما در زمستان معمولا تعداد افراد مبتلا به این بیماری بیشتر از سایر فصل هاست. بر اساس خبرها طی یک ماه گذشته تعداد افراد جان باخته بر اثر این بیماری به 56 نفر رسیده است.

در ادامه خلاصه‌ای از مهمترین اخبار در مورد بیماری آنفلوآنزا را در هفته‌ای که گذشت، می‌خوانید.

ویروسی که جان 15 نفر را در هفته اول شیوع گرفت

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در هفته گذشته موارد بستری بیماران ناشی از ویروس آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و آمار مرگ و میر افراد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. به طوری که در هفته گذشته ۱۵ نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌اند. در این میان بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی است و اغلب افرادی که جان خود را بر اثر آنفلوآنزا از دست داده‌اند به بیماری زمینه‌ای دچار بوده یا سن بالا داشته‌اند.

1396101213005557212950694

آخرین آمار رسمی از تعداد فوت شدگان بر اثر بیماری آنفلوآنزا/ جهانپور: به اندازه کافی دارو برای درمان آنفولانزا داریم

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص بیماری آنفولانزا به خبرگزاری برنا گفت: تا شنبه‌ای که از شروع موج آنفلوآنزا گذشت، 56 نفر بر اساس شواهد آزمایشگاهی درگذشتند که 19 نفر آن‌ها متعلق به هفته قبل از آمار بود اما آمار تجمیعی این هفته شنبه آینده اعلام خواهد شد. 

جهانپور خاطرنشان کرد: هیچ کمبودی در مورد داروی اسلتامیویر نداریم و به اندازه کافی موجود است. البته قرار است به اندازه ضوابط و شرایط علمی تجویز شود و هر فردی که خود را مشکوک به آنفلوآنزا دانست مبادرت به مصرف این دارو نکند. ناگفته نماند مصرف بی‌رویه این دارو می‌تواند زمینه‌های مقاومت این ویروس در بدن انسان را فراهم کند و به خودی خود یک تهدیدکننده عمومی در ماه‌ها و سال‌های آینده خواهد بود.

156767320

علائم آنفلوآنزا و درمان سریع آن!

علائم آنفلوآنزا

یک ویروس خطرناک که در نوع شدید یا خفیف می‌تواند کشنده باشد! این بیماری از یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شود البته در کنار علائم مشترک با سرماخوردگی نشانه های خاص‌تری هم دارد؛ بیایید تا با هم علائم آنفولانزا را بشناسیم:

  • تب و لرز
  • سرفه
  • سوزش گلو
  • آب ریزش بینی
  • درد عضلات
  • سردرد
  • خستگی و بی‌حالی
  • اسهال و استفراغ

از نشانه‌های بارز این بیماری تب است که معمولا در بزرگسالان ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که اسهال و استفراغ در کودکان شایع‌تر است؛ قسمت سخت این بیماری عفونت‌های سینوسی و ویروسی آن است که باعث عفونت گوش، التهاب عضلانی و مشکلات قلبی و مغزی خواهد شد.

5293109+(1)

شیوع آنفلوآنزا تا 3 هفته آینده در کشور ادامه دارد

 «کیانوش جهانپور» گفت: پیش‌بینی ما این است که طی ۳ هفته آینده ما با روند صعودی شیوع و بروز آنفلوآنزا روبه‌رو باشیم.

_1131819

این افراد اصلا نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند!

افرادی که به تخم مرغ حساسیت شدید دارند، افرادی که در گذشته واکنش حساسیتی شدید به واکسن آنفلوآنزا نشان داده‌اند، کسانی که در گذشته سابقه بروز سندرم گیلن باره را پس از ۶ هفته از دریافت واکسن آنفلوآنزا داشته‌اند، کودکان زیر شش ماه، بیماران تب‌دار (تا زمانی که تب و بیماری مربوط به آن فروکش کند) نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. 

602x338_cmsv2_ce13a9ac-4b26-5560-ad41-083568939021-4336530

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش: تشکیل کارگروه‌ مقابله با آنفولانزا در مدارس کشور/ نیازی به تعطیلی مدارس نیست

ضیاءالدینی گفت: آموزش و پرورش در این راستا بخشنامه‌ای را با وزارت بهداشت به ادارات کل استان‌های کشور ارسال کرده تا با تشکیل کارگروه‌هایی با هماهنگی سازمان علوم پزشکی، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در مورد بیماری آنفولانزا در مدارس کشور انجام شود.

2336319

آنفلوآنزا مدارس سیستان و بلوچستان را تعطیل کرد

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شیوع آنفلوآنزا در برخی مناطق کشور، مدارس سراسر این استان در همه مقاطع از 14 آذرماه تا یک شنبه هفته آینده به مدت چهار روز تعطیل خواهد بود.

10952066_907 (1)

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: واردات یک میلیون دارو اسلتامیویر به کشور/ انتشار آخرین آمار جان باختگانِ آنفلوآنزا، هفته آینده

جهانپور با تاکید بر اینکه واکسن آنفلوآنزا مصونیت کامل و درمان دارویی قطعی ندارد گفت: همانطور که وزیر بهداشت امروز در خصوص واردات داروی «اسلتامیویر» خبر دادند، تا هفته آینده یک میلیون از این دارو وارد کشور خواهد شد و به نظر می‌رسد تا زمان فروکش اپیدمی کفایت کند.

57764940

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز