در گفت‌وگو با یک طراح بازی جدی مطرح شد:

هدف ما از ساخت بازی یادگیری بر اساس آموزه‌های راونشناختی است/ بیش از ۳۰۰۰ کاربرگ رواشناسی در آیتم‌های این بازی به‌کار رفته است

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۷:۰۰:۱۷
کد خبر: ۹۴۴۰۹۹
هدف ما از ساخت بازی یادگیری بر اساس آموزه‌های راونشناختی است/ بیش از ۳۰۰۰ کاربرگ رواشناسی در آیتم‌های این بازی به‌کار رفته است
بازی جدی یا بازی کاربردی نوعی بازی است که هدف اصلی از طراحی آن، چیزی فراتر از صرفاً سرگرمی است. صفت «جدی» به کاربرد محصول در حوزه‌هایی نظیر آموزش، پژوهش‌های علمی، سلامت، مدیریت بحران، برنامه‌ریزی شهری، مهندسی، سیاست و نظامی‌گری اشاره دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بازی‌های جدی، به شبیه‌سازی رویدادهای دنیای واقعی یا فرایندهایی که به منظور حل مسئله طرحی شده‌اند می‌پردازد. با وجود اینکه بازی‌های جدی می‌توانند سرگرم‌کننده هم باشند، اما هدف اصلی از این بازی‌ها، آموزش کاربران است. البته این بازی‌ها ممکن است اهداف دیگری نظیر بازاریابی یا تبلیغات را نیز در پیش بگیرند. طراحان برخی از بازی‌های جدی، آگاهانه از جنبه‌های سرگرم‌کننده آن می‌کاهند تا به این ترتیب کاربر سریع‌تر بتواند به اهداف مورد نظر از بازی دست یابد. بازی‌های جدی یک ژانر متفاوت از بازی‌ها به حساب نمی‌آیند، بلکه یک دسته‌بندی از بازی‌ها هستند که هدفی متفاوت از بازی‌های صرفاً سرگرم‌کننده را در پیش دارند. این دسته‌بندی شامل بازی‌های آموزشی، بازی‌های تبلیغاتی، بازی‌های سیاسی و نیز بازی‌های مذهبی است.

مراسم اختتامیه سومین دوره بازی های جدی طی چند روز اخیر در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و در طول این مراسم از برگزیدگان این دوره در سطوح مختلف تجلیل به عمل آمد. در همین خصوص به سراغ یکی از برگزیدگان سومین دوره جایزه بازی های جدی رفتیم و با یکی از اعضای آن به گفتگو نشستیم.

عماد رضایی نیک، دانش آموخته رشته روانشناسی و یکی از اعضای تیم طراحی محتوای بازی هانا که به عنوان بازی برگزیده در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه بازی های جدی انتخاب ش،د در خصوص تیم طراحی بازی هانا به خبرنگار برنا می‌گوید: اعضای تیم متشکل از افراد متخصص جوان هستند که کارهای بین رشته‌ای را انجام می‌دهند و تحت عنوان موسسه روانشناختی سرو هانا اقدام به ساخت بازی روانشناختی برای کودکان کرده و هدف آن‌ها فعالیت در شکل‌های و قالب‌های گوناگون برای ارائه خدمات نوین روانشناختی است.

او در پاسخ به این سوال که تمرکز روی خدمات نوین روانشناختی به چه معناست، گفت: هدف اصلی ما این است که آموخته های روانشناسی را بر بستر رسانه های جدید ارائه دهیم و همراه با آن محتوایی جدید در اختیار مخاطب قرار گیرد، برای مثال در حال حاضر یکی از کارهای تیم که نرم افزار کاربردی هانا است که تحت عنوان یک بازی برای کودکان 3 تا 8 سال ساخته شده است.

رضایی نیک در پاسخ به این سوال که دیگر هدف اصلی ساخت بازی هانا علاوه بر ارائه خدمات نوین آموزشی چیست؟ اظهار داشت: باید قبل از هرچیزی گفت این بازی آموزشی نیست و تمرکز اصلی آن روی یادگیری است، چون به هرحال بازی برای کودکان 3 تا 8 سال طراحی شده و آموزش برای کودکان در این سن از لحاظ روانشناسی دارای تردید است، هدف اصلی که ما روی آن تمرکز کرده ایم مبحجث یادگیری است. در واقع می خواهیم فعل یادگیری را به کودکان تسری ببخشیم و زمینه سازی یادگرفتن را برای آنان تسهیل کنیم.

این روانشناس ادامه داد: بازی ساخته شده توسط تیم ما روی 4 مولفه اصلی مهارت های شناختی، مهارت های یادگیری و تحصیلی، دانش عمومی و اجتماعی و در نهایت مفاهیم پایه تمرکز دارد. در واقع تلاش می کنیم که هانا فرایند یادگیری را به وسیله این 4 مولفه تسریع ببخشید و استنباط و صرف کردن فعل یادگیری به کودک آموخته شود صرفنظر از نوع آموزشی مرسوم در ایران. به طور مثال برای یادگیری مفهوم و معنی موردی خاص، کودک نیاز دارد توجه کند، پردازش کند و آن موضوع را درون ذهن خود ثبت کند. 3 موردتوجه، پردازش و ثبت از جمله ساده ترین اجزای تشکیل دهنده مهارت های شناختی هستند که به عنوان اصلی ترین مولفه بازی هانا درون آن گنجانده شده است.

عضو ارشد تیم هانا در خصوص نحوه بازی هانا و اثرگذاری آن روی یادگیری، بیان کرد: درون بازی جزیره ها و آیتم های مختلفی وجود دارد که به مهارت های شناختی توجه ویژه دارد و هرکدام به صورت جداگانه تفکیک شده اند.قسمتی روی حافظه، قسمتی دیگر روی سرعت عمل و حل مسئله و بسیاری دیگر از موراد که برای یادگیری نیاز است تعیین شده است. مخاطب بازی هنگامی که اقدام به شروع فعالیت و انجام دادن بازی می کند با قرار گرفتن در فضای مهیج بازی و رد کردن مراحل اقدام به یادگیری خواهد کرد که هدف ما نیز افزایش یادگیری از طریق مهارت های شناختی است.

رضایی نیک ادامه داد: در حال حاضر کودکان به ابزارهای های مختلفی دسترسی دارند و هرکدام با در دست گرفتن این ابزارها اقدام به فعالیت و بازی  در آن ها می کنند، دیگر هدفی که ما از ساخت این بازی داریم، غنی سازی محیط کودک در فضای حال حاضر بازی های رایانه ای است که با ساخت بازی های جدی و کاربردی می توان این فضا را غنی کرد و در کنار آن نیز مهارتی توسط کودک یادگرفته شود.

این روانشناس با اشاره به این موضوع که بیش از 3000 کاربرگ روانشناختی به عنوان آیتم های این بازی در نظر گرفته شده است، به نوع ارائه این بازی روی بسترهای اینترنتی و ابزارهای مختلف پرداخت و عنوان کرد: بستر اصلی بازی هانا اپلیکیشن است و روی سیستم های عامل آندروید و ios قابل دسترسی است و از طریق نرم افزارهایی که ارائه دهنده برنامه های موبایلی هستند می توان آن را تهیه کرد. همچنین برای رایانه های خانگی و همراه نیز این بازی قابل دسترس است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز