آخر هفته کجا بریم؟

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۴:۵۳:۲۹
کد خبر: ۹۶۶۵۶۶
آخر هفته کجا بریم؟
اگر آخر هفته در تهران هستید دیدن خانه های زیبا و تاریخی تهران را به شما پیشنهاد می کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  خانه موتمن الاطباء در محله عودلاجان واقع در مرکز شهر تهران در زمره خانه های زیبا و پر از خاطره متعلق به دوران قاجاریه است. این خانه متعلق به «میرزا زین‌العابدین خان دنبلی ضرابی» ملقب به موتمن الاطباء پزشک حضور ناصرالدّین شاه بود.

میرزا زین‌العابدین خان دنبلی ضرابی پزشک مخصوص ناصرالدین شاه به موتمن الاطباء معروف بود که مدرک پزشکی‌اش را از دارالفنون گرفته بود و در جراحی زمان خودش پزشکی حاذق بود.

او در سال ۱۲۸۷ خورشیدی درتهران درگذشت اما خانه او که جزو خانه های خاص و ویژه دورانش بود.

این منزل که در سال 1262 خورشیدی ساخته شد، با ۸۰۰ مترمربع مساحت در کوی نوری‌زاده پامنار واقع است و با ستون ها و ایوان ها و بافت معماری خود، یک نمونه از معماری و خانه های سنتی دوران قاجار است.

کوچه را به فرمان ناصرالدین شاه برای قدرشناسی از پزشک مخصوص دربار موتمن الاطبا نام گذاری کردند.

خانه موتمن الاطباء همچون دیگر نماهای تاریخی باقیمانده از دوران قاجار، شامل بخش‌های اندرونی و بیرونی است که بخش‌هایی از آن با گذشت زمان تغییر یافته و در محل حمام اختصاصی این بنا، در حال حاضر یک بنای سه طبقه ساخته شده و باغی که در گذشته متصل به بنا بوده از کل بنا تفکیک شده و در هیاهوی بافت تجاری منطقه پامنار که از انبارهای بزرگ تشکیل شده، جای گرفته است.

این خانه در سال ۱۳۸۳ توسط آقای موسوی از بازماندگان موتمن الاطباء خریداری و تبدیل به محلی برای ساخت فیلم و سریال شد که تا به حال لوکیشن چندین فیلم و سریال از جمله خانه پدری و شهرزاد بوده و در نوروز سال ۹۸ نیز درب های آن برای بازدید عموم گشایش پیدا کرد. این عمارت تاریخی در خیابان پامنار انتهای کوچه موتمن الاطباء قرار گرفته است.

منزل شخصی مؤتمن‌الاطبا، در منطقه پامنار تهران به شماره ۳۱۰۴ در فهرست آثار ملی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

استاد موتمن نواده موتمن الاطبا که در زمان ثبت خانه مذکور مالکیت آن را داشته با رضایت و خواست خود اجازه ثبت آن خانه را داده است. استاد موتمن درباره این خانه می‌گوید: در آن روزگار یعنى زمان ناصرالدین شاه این ساختمان از بهترین بناهای تهران بود.

بطوریکه مأمورین مخفى شاه که مراقب امور مالى بستگان دولت بودند آن را به شاه گزارش داده بودند. یک روز که به موتمن الاطباء به اصطلاح شرفیاب حضور بود، شاه به او گفته بود حکیم باشى شنیده‌ام عمارت سه طبقه‌اى ساخته‌اى و در این مورد از وی تحقیق نموده بود.

آدرس: چهارراه سرچشمه به سمت میدان امام خمینی- خیابان پامنار- روبروی مسجد آیت‌الله کاشانی کوچه موتمن الاطبا- پلاک ۱۳

خانه-موتمن-الاطباء

unnamed

photo_2019-05-21_11-18-28

photo_2019-05-21_11-18-14

photo_2019-05-21_11-18-07

images

156837675

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز