پادکست چیست؟+معرفی پادکست‌های مهم وب فارسی

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۵:۱۴:۴۸
کد خبر: ۹۹۳۲۱۴
پادکست چیست؟+معرفی پادکست‌های مهم وب فارسی
بر اساس تعریف فرهنگ واژگان انگلیسی به فارسی، پادکست نوعی فایل صوتی و دیجیتال است که در فضای اینترنت ساخته شده تا روی کامپیوتر و یا دستگاه همراه قابل دانلود کردن باشد. پادکست معمولا به صورت دنباله‌دار و سریالی ارائه می‌شود و قسمت‌های جدید آن توسط کاربران عضو از طریق ایمیل آنها و یا روش‌های دیگر قابل دریافت است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ساخت پادکست به افراد این امکان را می‌دهد تا نوعی ارتباط با مخاطبین خود ایجاد کنند که سریع‌تر و بهینه‌تر است. در واقع هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید پادکست بسازید، صدای شما به صورت مستقیم و بی‌واسطه به گوش کاربران می‌رسد و نیازی به سانسور یا دریافت تاییدیه از سازمانی ندارید. لازم به گفتن نیست که صدا نسبت به متن چه مزیت‌هایی دارد؛ گاهی لحن یک جمله که از زبان گوینده شنیده می‌شود، معنی جمله را تغییر می‌دهد یا تاثیر آن را دوچندان می‌کند؛ نتیجه‌ای که هرگز از طریق نوشتن نمی‌توان به آن دست یافت.

بهترین پادکست های فارسی

1. پادکست چنل بی

این پادکست فارسی که از جمله بهترین پادکست های فارسی است، اولین بار در سال 2015 اقدام به انتشار Podcast کرد. از آن پس هر سه هفته یک بار اپیزود جدیدی در سایت آنها منتشر می‌شود. در هر اپیزود گزارش بلند یک ماجرای واقعی که در یک رسانه معتبر انگلیسی منتشر شده به فارسی بیان می‌شود و کاربران می‌توانند به آن گوش دهند. بر اساس آنچه در سایت چنل بی اعلام شده، از زمستان 1395 پادکست‌های آن با همکاری یک تیم سه نفره با نظارت علی بندری تولید می‌شود. از جمله مزیت‌های آن، داشتن یک سایت حرفه‌ای و خوب است که در آن مطالب تکمیلی در مورد هر داستان گذاشته می‌شود.

2. پادکست بی پلاس

بی پلاس نیز یکی دیگر از ساخته‌های علی بندری است و از جمله بهترین پادکست های فارسی به شمار می‌رود که در آن خلاصه کتاب‌های غیرداستانی به فارسی تعریف می‌شود. البته بر اساس آنچه سازندگان این پادکست فارسی در سایت خود نوشته‌اند، اپیزودهای آنها جایگزین کتاب‌خواندن نیستند، بلکه هدفشان آن است که خلاصه کتاب به شکلی بیان شود که کاربران علاقه‌مند به خواندن کتاب مربوطه شوند.

3. پادکست رادیو مرز

رادیو مرز در مورد فاصله‌ها صحبت می‌کند. در واقع هر چیزی که باعث ایجاد فاصله میان آدم‌ها می‌شود، در  آن مورد اشاره قرار گرفته و درباره‌اش صحبت به میان می‌آید. مسئول رادیو مرز، مرضیه رسولی است و همان طور که گفته شد بیشتر به مسائلی می‌پردازد که موجب اختلاف آدم‌هاست و معمولا باعث جدا شدن دنیای آنها از یکدیگر می‌شود.

4. پادکست کرن

پادکست فارسی کرن (Koron Podcast) یکی از حرفه‌ای‌ترین پادکست‌های حوزه موسیقی و یکی از بهترین پادکست های فارسی است و بردیا دوستی در هر اپیزود آن به بررسی و تحلیل یکی از قطعات موسیقی ایرانی می‌پردازد. معمولا اپیزودهای کرن کوتاه و حدود 20 دقیقه و شنیدن آنها لذت‌بخش است.

5. پادکست پرگار

اگر برنامه‌های شبکه بی بی سی فارسی را دنبال کرده باشید، قطعا با برنامه پرگار به میزبانی داریوش کریمی آشنا هستید. آن دسته از افرادی هم که فرصت تماشای برنامه‌های آن را ندارند، می‌توانند به پادکست‌های آن گوش دهند. در این برنامه معمولا بحثی آزاد بین دو یا چند نفر با موضوعات مختلفی همچون سیاسی، دینی و گاهی عقیدتی و ادبی شکل می‌گیرد.

6. پادکست رادیو دیو

رادیو دیو نوعی مجله شنیداری در حوزه فرهنگ و هنر و از بهترین پادکست های فارسی است که در هر اپیزود از آن بر اساس تمی مشخص موسیقی و ادبیات در کنار هم به کار رفته و به کاربران ارائه می‌گردد. افرادی که به فرهنگ و هنر ایران و جهان علاقه دارند، رادیو دیو را از دست ندهند.

7. پادکست استرینگ کست

آیا بابانوئل واقعیت دارد؟ آیا کریسپر می‌تواند به تمامی پرسش‌های ما، انسان‌ها پاسخ بدهد؟ و آیا اختاپوس‌ها از ما انسان‌ها هوش بیشتری دارند؟ پاسخ تمامی این سوالات و بسیاری از سوالات علمی دیگر را می‌توانید در پادکست استرینگ کست یا StringCast پیدا کنید. در واقع، استرینگ کست در هر اپیزود خود به موضوعی علمی می‌پردازد و سعی دارد تا پاسخی برای چالش‌های موجود در آن ارائه کند.

8. پادکست رادیو جولون

رادیو جولون یکی دیگر از بهترین پادکست های ایرانی است که در حوزه سفر فعالیت می‌کند. در اپیزودهای مختلف این پادکست در مورد یکی از مقاصد و یا موضوعات مرتبط با مسافرت صحبت می‌شود. آن دسته از کاربران که به مسافرت علاقه دارند و دوست دارند تا با شهرهای مختلف برای مسافرت آشنا شوند، اپیزودهای مختلف رادیو جولون را از دست ندهند.

9. رادیو دست نوشته ها

رادیو دست نوشته ها یکی از پادکست های حرفه ای حوزه موسیقی است که در اپیزودهای خود به روایت تاریخ موسیقی ایران در چهل سال گذشته می‌پردازد. اگر از جمله افرادی هستید که به موسیقی و تاریخ علاقه دارید، رادیو دست نوشته ها را از دست ندهید.

10. پادکست فردوسی خوانی

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که همواره دوست داشته‌اید به خواندن و مطالعه شاهنامه بپردازید و هیچ وقت موفق به این کار نشده‌اید، می‌توانید از اپیزودهای مختلف این پادکست فارسی استفاده کنید. از جمله اپیزودهایی که در فردوسی خوانی آمده، مقدمه و داستان گیومرث، داستان هوشنگ و طهمورث و جمشید و داستان ضحاک و فریدون و کاوه هستند. همچنین داستان‌های دیگر شاهنامه از جمله رزم رستم و سهراب و همین طور رستم و اسفندیار را می‌توانید در آن گوش دهید.

11. رادیو دال

رادیو دال به مبحث مهاجرت می‌پردازد. در هر یک از اپیزودهای این پادکست فارسی با یکی از افرادی گفتگو می‌شود که به کشوری مهاجرت کرده و از آنها در مورد تجربیات زندگی، تحصیل و کار در کشورهای مختلف سوال پرسیده می‌شود. افراد در رادیو دال توضیحات جالبی از محل زندگی خود ارائه می‌دهند که بسیار می‌تواند برای افرادی که به دنبال مهاجرت هستند، مفید باشد.

12. پادکست دایجست

در دایجست به موضوعات بسیار متنوعی پرداخته می‌شود. از جمله موضوعاتی که در این پادکست فارسی مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاریخ، سیاست و  موضوعات اجتماعی است. در دایجست سعی شده تا موضوعات پیچیده به زبانی ساده و با کیفیتی بالا بیان شوند. از جمله برخی از اپیزودهای آن می‌توان به «چگونگی شکل گیری القاعده، طالبان و داعش»، «دنیای گیاهخواری»، «آنچه یک شهروند باید درباره بودجه کشور بداند» و موارد بسیار دیگر اشاره کرد.

13. پادکست آلبوم

هر آلبوم موسیقی برای خودش داستان و هویتی دارد. در پادکست آلبوم سعی شده تا به معرفی آلبوم‌های موسیقی و داستان آنها پرداخته شود. از جمله آلبوم‌های موسیقی که در آن به مخاطبین معرفی شده، می‌توان به «پلکانی به سوی بهشت» از گروه لد زپلین، داستان گروه ایگلز و ماجراهای ساخت آلبوم هتل کالیفرنیا و موارد دیگر هستند.

14. رادیو پرچم سفید

رادیو پرچم سفید به موضوع جنگ می‌پردازد و روایتی از داستان جنگ‌های ویرانگر دنیا را به دنبال‌کنندگان خود ارائه می‌کند. بر اساس آنچه گردانندگان این پادکست فارسی و مدیر آن احسان طریقت اعتقاد دارند، پرچم سفید نمادی برای درس گرفتن از جنگ است و به پایان دادن آنها امید دارد. از جمله اپیزودهایی که در آن ارائه شده می‌توان به «نبرد مسکو: ارتش‌ها بر می‌خیزند»، «پرل هاربر؛ از یک مکان تا یک اتفاق» و موارد دیگر اشاره کرد.

15. پادکست ساگا

این پادکست فارسی به افسانه‌ها و اسطوره‌های سرزمین‌های دور پرداخته و آنها را به زبان امروزی ارائه می‌کند. شاید کاربران با برخی از این داستان آشنا باشند و شاید هم برای اولین بار آنها را بشنوند، در هر صورت اپیزودهای این آن برای افزایش آگاهی کاربران ارائه می‌گردند.

16. پادکست پاراگراف

این پادکست فارسی نیز به حکومت‌ها، اشخاص و دوره‌هایی خاص از تاریخ می‌پردازد. از جمله داستان‌هایی که در آن ارائه شده می‌توان به تمدن دره سند، انقلاب کشاورزی، اسکندر مقدونی، داستان روم و موارد دیگر اشاره کرد.

17. پادکست رادیو آفساید

در این پادکست فارسی به مسائل ورزشی و به خصوص فوتبال پرداخته می‌شود و در قالب صوتی توضیحاتی به علاقه‌مندان فوتبال و لیگ‌های کشورهای مختلف ارائه می‌شود.

18. پادکست یووری

یووری را می‌توان اولین Podcast تخصصی دنیای انیمه و کمیک در ایران برشمرد. آن دسته از افرادی که به دنیای انیمه و همین طور کتاب‌های کمیک علاقه‌مند هستند، می‌توانند از اپیزودهای آن استفاده کنند.

اینکه بتوانید هر برنامه‌ای را هر زمان که دلتان خواست گوش دهید، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پادکست‌ها است که در این مطلب سعی کردیم بهترین پادکست های فارسی را که نباید از دست بدهید، معرفی کنیم. از جمله این موارد می‌توان به پادکست های علمی، آموزشی و تاریخی اشاره کرد که به افزایش اطلاعات شما در زمینه‌های مختلف، کمک به سزایی خواهند کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز