عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر:

سزارین باید آخرین انتخاب مادران باشد/ پزشکان ماما به مادران آگاهی بدهند

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۰۹:۵۲:۰۴
کد خبر: ۹۹۹۴۳۵
سزارین باید آخرین انتخاب مادران باشد/ پزشکان ماما به مادران آگاهی بدهند
سزارین فقط باید برای کسانی که توانایی زایمان طبیعی ندارند انجام شود اما متاسفانه امروزه بسیاری از خانم‌ها بدون توجه به عوارض آن سزارین را انتخاب می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طیبه قریبی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر، با اشاره به افزایش میزان زایمان سزارین در کشور گفت: متاسفانه ایران بالاترین آمار سزارین را در جهان دارد در صورتی که در کشورهای توسعه یافته و غربی، آمار سزارین ۲۰ درصد و حتی بعضی از کشورها حدود ۱۰ درصد است.

او افزود: زایمان طبیعی یک مسئله فیزیولوژیک مانند آب خوردن، نفس کشیدن و... است که نمی‌توان آن را حذف کرد.

قریبی با اشاره به فواید و مزایای زایمان طبیعی گفت: کودکانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می‌شوند از آنجایی که داروی بیهوشی به آنها منتقل نمی‌شود دارای هوش بالاتری هستند.

او ادامه داد: مادری که زایمان طبیعی می‌کند بلافاصله بدون درد می‌تواند کودک خود را در آغوش بگیرد و به او شیر دهد به همین دلیل ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد قوی‌تر شکل می‌گیرد.

این کارشناس مامایی اظهار کرد: زایمان سزارین یک عمل جراحی بزرگی است که فقط در موارد ضروری که هیچ راه حل دیگری برایش وجود نداشته باشد، انجام می‌شود اما متاسفانه در ایران خانم‌ها برای اینکه هنگام زایمان بیهوش باشند، اصرار بر زایمان سزارین می‌کنند.

او افزود: خانمی که سزارین می‌کند به دلیل چسبندگی در رحم برای زایمان‌های بعدی خود دچار مشکل می‌شود به همین دلیل سزارین را باید آخرین گزینه قرار داد.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر با اشاره به اقداماتی که جهت کاهش درد زایمان طبیعی باید انجام داد، گفت: خانم‌ها با انجام ورزش‌های مناسب در روزهای بارداری می‌توانند درد زایمان خود را کاهش دهند و ما هم این امکان را فراهم کردیم تا در اتاق زایمان یک همراه برای تسکین او حضور داشته باشد.

قریبی اظهار کرد: با وجود اینکه مدام فواید زایمان طبیعی گفته می‌شود اما خانم‌ها همچنان درخواست زایمان سزارین دارند که این نشان می‌دهد پزشکان ماما باید بیش از اینها مشاوره بدهند و مادران را آگاه کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز