گزارشی از شرایط ویژه کار لیدرهای خانم

مرگ تدریجی لیدرها در تورهای خارجی

۱۳۹۰/۰۲/۱۳ - ۱۷:۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۳۷۷۹
مرگ تدریجی لیدرها در تورهای خارجی
کسانی معتقدند سفرهای خارجی برای تور لیدرهای خانم مناسب نیست و آن‌ها عمدتا با مشکلات زیادی رو به رو خواهند بود.آیا این نظر درست است؟
باشگاه جوانی برنا/مریم طالقانی

اگر فقط یک بار مسافرت با تور را تجربه کرده باشید، حتما متوجه شدید که تور لیدرها نقش مهمی در اداره کردن تور دارند. البته این نقش نسبت به داخلی و خارجی بودن تور، اندکی متفاوت است.خانم و آقابودن تور لیدر مهم نیست تنها چیزی که مهم است این است که فرد از عهده وظایف محوله بر بیاید و تور را به خوبی اداره کند. البته کسانی هستند که معتقدند سفرهای خارجی برای تور لیدرهای خانم مناسب نیست و آن‌ها عمدتا با مشکلات زیادی رو به رو خواهند بود.

اما جالب این جا است که در میان آگهی‌های استخدام برای تور لیدرها خبری از این مشکلات و موانع نیست و انگار همه چیز خوب و آرام است چرا که این روزها و با شروع فصل گرما، تور لیدرهای مبتدی خانم! به همراه حرفه‌ای ها، بدجوری به کار دعوت می شوند!

لطفا حضوری تشریف بیاورید
از چند و چون آگهی استخدام که جویا می شوی اکثر شرکت‌ها و آژانس‎ها مصاحبه حضوری را ترجیح می دهند.دختر جوانی گوشی را بر می دارد و می پرسد:"باید حضوری تشریف بیاورید و فرم پر کنید.برای تورهای خارجی تایلند، مالزی و ترکیه تورلیدر می‌خواهیم. باید همراه مسافر بروید و برگردید مشکلی که ندارید؟"

نکته جالب این جا است که شرط خاص دیگری وجود ندارد و فقط داشتن پاسپورت مهم است!

آگهی بعدی فقط مخصوص ترکیه است. مردی میان سال که لهجه غلیظ ترکی دارد مسوول پاسخگویی است.از شرایط کار در ترکیه که می پرسی می گوید: "همین پرسیدن شرایط نشان می دهد که کار نکردی" و ادامه می دهد: باید ترکی استانبولی بلد باشی، سابقه کار هم داشته باشی! چقدرش مهم نیست، مهم آشنایی ات با مکان است.

آموزش تور لیدر های مبتدی!
در این میان موسساتی هم با تبلیغات فراوان، دوره‌های آموزشی تور لیدری می گذارند و قول استخدام می دهند.شرایط همه یکسان است و بعد از کلی توضیح، درباره کلاس‌ها و هزینه آن که حدود  315 هزار تومان است و شش ماه طول می کشد؛ قول استخدام می دهند، آن هم درشرایطی که نمرات بالایی داشته باشید. از مدرک نهایی کلاس‌ها که جویا می شوی دختر جوانی مدعی است مدرک زیر نظر و تایید میراث فرهنگی است. هم معتبر است و هم بین المللی.

باید پوست کلفت باشی!
پای درد و دل تور لیدرهای خانم که می نشینی گویی روی دیگر سکه خودنمایی می کند. مشکلات کاری در آن سوی مرزها و شرایط سختی که گاهی از طرف مسافران به فرد تحمیل می شود، گوشه ای از این واقعیت‌ها است.

دختر جوانی که چندی است تور لیدری را کنار گذاشته و به کار فروش بلیت مشغول است می گوید: باید پوستت کلفت باشد. مردهای ایرانی به خصوص آنهایی که تایلند می روند می دانی که چه طوری اند؟ بعضی از آنها که حتی وقتی برای بستن قرارداد می آیند آن قدر وقیح اند که نمی توانم حتی به صورتشان نگاه کنم. آن قدر بی حیا هستند که همه چیز را به راحتی می گویند. به نظرم اگر قصد لیدر شدن داری به جای تایلند جای دیگری را پیدا کن!

ادامه می دهد: مردم تایلند آدم‌های مظلوم و آرامی هستند و اصلا مزاحمت ایجاد نمی کنند.در آخر برای این که کلا قید کار را نزنی می گوید: البته طبق قوانین نمی توانند تو را اذیت کنند و اگر برنامه‌هایی هم باشد محدود به مکان‌های مشخصی است!

باید اهل هر کاری باشی!
پسر جوانی که مسوول آژانس است دلسوزانه راهنمایی‌ات می کند و از شرایط کار لیدر های خانم می گوید: اول اینکه باید به منطقه کاملا مشرف باشید. اگر زمینی باشد کار سخت‌تر می شود. چون باید جاده‌ها را هم بشناسی! دانستن زبان ترکی و داشتن کارت تورلیدری هم لازم است. ضمن اینکه باید فن بیان خوبی داشته باشی.

از مشکلاتش که می پرسی می گوید: اگر تنها باشی و نیروی کمکی نداشته باشی به خصوص در کشور ترکیه، اصلا خوب نیست. البته خیلی‌ها هستند که به صورت انفرادی کارشان را دنبال می‌کنند و در کارشان موفق‌اند اما این بستگی به شخصیتت دارد که بخواهی آنجا چطور رفتار کنی! خیلی مهم است که با مسافر چطور رفتار کنی، گشاده رویی‌اش بماند؛ اشراف به منطقه هم مهم است. ضمن اینکه نباید زیاد با مسافران صمیمی باشی.

کمی مکث می کند و ادامه می دهد: اگر تنها بخواهید بروید زیاد جالب نیست. آژانس قبلی که بودم تورلیدرهای خانم سفر ترکیه را قبول نمی کردند چون دردسر دارد!

از شرایط کشورهای دیگر که می پرسی می گوید: همه کشورها این طور نیست. مثلا گرجستان و ارمنستان راحت‌تر است.

کم کم می فهمی که شرایط کار در سفرهای ساحلی سخت تر است چرا که می گوید: باید با شرایط آنجا وقف داشته باشی مکثی می کند و می گوید: چطور بگویم! باید بدانی که چه کار کنی تا به مسافران خوش بگذرد! اگر بخواهی از رفتن به جایی سر باز بزنی نمی شود. لیدرها باید همه جا بروند!!

دست آخر تاکید می کند: زیاد شرایط مناسبی نیست!

اگر اعتقاد مذهبی داری امارات نرو!
بیشتر که پرس و جو می کنی تازه می فهمی که داشتن اعتقادات مذهبی برای تور لیدر خانم عیب محسوب می‌شود و اکثرا لیدر ها معتقدند اگر اعتقادات مذهبی نداشته باشی شرایط زیاد هم سخت نیست!

مرد میان سالی که مسوول تورهای امارات است درباره کار لیدرهای خانم می گوید: اگر آدم مقیدی هستی، لیدر بودن در امارات اصلا خوب نیست؛ اما اگر مقید نباشی؛خیلی خوب است.

این که چه کسی و یا چه نهادی بر شرایط کار تور لیدر های خانم در داخل و خارج کشور نظارت می کند موضوع این گزارش نیست بلکه سوال اینجا است که آیا همه زنانی که این شغل را به هر دلیلی انتخاب می کنند باید با اخلاق و مذهب وداع کنند؟




***

نظر شما
نظرات
مریم
|
-
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
0
0
اینجا ایران است !
یک هموطن
|
-
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
0
0
فارغ از مسئله امنیت خانم ها در این تورها،فکر میکنم مشکل اصلی تر هواس رانی بعضی از مردها هست که بد جوری داره عقده گشایی میکنه.
سعید
|
-
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
0
0
شما متاسفانه سراغ آژانسها و لیدر های حرفه ای نرفتی که همچین گزارشی نوشتین و شیرزنهایی تو همین صنف هستند که واقعا قابل ستایش هستند
سجاد
|
-
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
0
0
سلام خسته نباشید.بنده که یک لیدر مرد هستم .کاملا با حرفاهای شما هم عقیده هستم .ممنون از راهنمایی و روشنگریتان
فاطمه
|
-
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۳
0
0
من مبخاستم برم دوره تور لیدری ببینم که دیگه نمیرم میشینم همون بلیت مو می فروشم
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز