دربی گلاسکو

رنجرز–سلتیک؛ جنگ مذهب‌ها

۱۳۹۳/۱۱/۱۱ - ۱۳:۵۸:۰۴
کد خبر: ۲۵۸۴۰۹
رنجرز–سلتیک؛ جنگ مذهب‌ها
دو تیم بزرگ فوتبال اسکاتلند فردا برای چهارصدمین بار یکی از حساس‌ترین دربی‌های جهان را برگزار خواهند کرد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، در دیدار فینال جام اتحادیه اسکاتلند فردا دو تیم گلاسکو رنجرز و سلتیک در ورزشگاه همپدن پارک شهر گلاسکو به مصاف هم می روند.

این دیدار بی شک یکی از مهم ترین و حساس ترین دربی های دنیا نه از لحاظ فنی بلکه از لحاظ حساسیت به شمار می رود.

هر دو تیم از قدیمی ترین تیم های فوتبال جهان به شمار می روند. تاسیس رنجرز به سال 1872 و سلتیک به سال 1888 باز می گردد و دربی آنها نیز از قدیمی ترین ها به شمار می رود.

رنجرز در سالیان اخیر با مشکل مدیریتی و مالکیت رو به رو بوده و به همین علت به دو دسته پایین‌تر سقوط کرد که البته با تلاش فراوان به دسته اول رقابتهای لیگ اسکاتلند بازگشت، اما سلتیک چند سالی است که در سطح اول فوتبال اسکاتلند حرف اول را می زند و فعلا در غیاب همشهری اش یکه تازی می کند.

این دو تیم تا به حال 399 بار به مصاف هم رفته اند که حاصل آن 144 برد برای سلتیک و 159 برد برای آبی پوشان رنجرز بوده است.

اما حساسیت این بازی به علت همشهری بودن آنها نیست، بلکه این دو تیم از گذشته با وجود این که در یک شهر هستند با هم جنگ مذهبی دارند و همین موضوع از گذشته عامل اصلی جنجالی بودن این دربی به شمار می رود.

دو تیم برای نخستین بار در سال 1888 به مصاف هم رفتند که در آن دیدار تیم تازه تاسیس سلتیک 5-2 توانست حریف خود را شکست بدهد.
 
آخرین دیدار دو تیم نیز سال 2012 باز هم با برتری سلتیک و این بار با نتیجه 3-0 به پایان رسید.

اختلاف مذهبی بین دو باشگاه در نماد و پرچم دو باشگاه دیده می شود اما اختلاف اصلی در مذاهب دو تیم است که یکی کاتولیک و دیگری پروتستان است، مذاهبی که در کشور اسکاتلند همیشه در بین مردم موجب اختلاف بوده و به تیم های فوتبال این کشور نیز کشیده شده است.

پشتیبان سنتی رنجرز همیشه تا حد زیادی از جامعه پروتستان بوده است در حالی که سبز پوشان سلتیک از طرف کاتولیک های رومی- ایرلندی پشتیبانی می شدند.

رقابت قدیمی (نام دربی) یکی از 5 دربی برتر دنیا به شمار می رود که همان ریشه های مذهبی گذشته همچنان در پیرامون این بازی حساس دیده می شود. البته این جنگ بین دو تیم بیشتر بین طرفداران است.

دو باشگاه سعی داشتند در سال 2005 این اختلافات قدیمی مذهبی را با یک برنامه مدون از بین ببرند و بیشتر روی جدال در مستطیل سبز بپردازند اما طرفداران این دو تیم ریشه دار اسکاتلند این اجازه را ندادند و همچنان این مشکلات باقی است.

رنجرز با 54 قهرمانی در لیگ برتر، 33 قهرمانی در جام حذفی و 27 قهرمانی در جام اتحادیه و سلتیک با 45 قهرمانی در لیگ، 36 قهرمانی در جام حذفی و 14 قهرمانی در جام اتحادیه با اقتدار، بهترین های فوتبال اسکاتلند هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز