بانک های خصوصی چقدر سود دارند؟

همه جزئیات از بانک‌های خصوصی ایرانی

۱۳۹۲/۰۵/۰۹ - ۰۸:۵۸:۲۶
کد خبر: ۱۳۲۸۹۶
همه جزئیات از بانک‌های خصوصی ایرانی
بانک‌های خصوصی طی یک سال گذشته به شدت در ایران فراگیر شده اند و به نظر می‌رسد تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا نخستین بانک که در ایران تاسیس شد، بانک جدید شرق نام داشت که شعبه یک بانک انگلیسی به نام بانک شرق محسوب می شد. این بانک در سال 1266 شعبه هایی در تهران، اصفهان، بوشهر، تبریز، رشت، شیراز و مشهد تاسیس کرد. مدت زمانی پس از آن، بانک هایی به نام بانک شاهی ایران(وابسته به رویتر)، بانک استقراضی(به مالکیت اتباع روسیه)، بانک عثمانی(با سرمای مشترک انگلیسی و فرانسوی) تاسیس شدند.

نخستین بانک ایرانی «بانک پهلوی قشون» بود که در سال 1304با سرمایه وجوه بازنشستگی ارتش تشکیل شد. در سال 1305 از محل وجوه بازنشستگی کارکنان غیرنظامی دولت نیز «موسسه رهنی ایران» تشکیل شد که این دو بانک بعدها دولتی شده و به نام سپه و ملی نام گذاری شدند.
 
البته حدود 20 سال پیش از تاسیس این دو بانک، حاج محمد حسین که از صرافان بزرگ تهران بود، پیشنهاد تاسیس بانکی با سرمایه مشترک دولت ایران و مردم را به ناصرالدین شاه ارایه داد، اما این طرح با مخالفت پادشاه وقت مواجه شد.

اوج فعالیت بانک های غیردولتی در رژیم پهلوی، به سال 1352 باز می گردد. در آن سالها ده ها بانک و موسسه مالی اعتباری خصوصی فعال شدند که می توان به بانک های بازرگانی ایران، تهران، صادرات ایران، پارس، عمران، اعتبارات صنعتی، تجارت خارجی ایران، اعتبارات ایران، ایران و انگلیس، تجارتی ایران و هلند، کار، توسعه صنعتی معدنی ایران، بین المللی ایران و ژاپن،‌ ایران و خاورمیانه، ایرانیان، اعتبارات تعاونی و توزیع، ایرانشهر، شهریار، صنایع ایران، داریوش، توسعه سرمایه گذاری ایران، ساختمان، ایران و عرب، بین المللی ایران، گسترش آذربایجان، گسترش خزر، گسترش خوزستان و فرهنگیان اشاره کرد.

اندک زمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تمامی بانک های خصوصی در ایران بر اساس لایحه 6738 و سپس لایحه حفاظت و توسعه صنایع مصوبه شورای انقلاب، دولتی شدند. بانک «تجارت» از ادغام 12 بانک و بانک ملت نیز از ادغام 10 بانک تاسیس شدند.
 
بانک های صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن نیز از ادغام برخی دیگر از بانک ها و موسسه های اعتباری تشکیل شدند. دولتی شدن بانک ها بعدها در اصل 44 قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفت. پس از آن به مدت بیست سال صندوق های قرض الحسنه، تنها نهادهای مالی غیردولتی به شمار می آمدند که اجازه فعالیت رسمی داشتند.
 
اما به مرور زمان تاسیس موسسه های مالی اعتباری از سال ۱۳۷۶ زمینه تاسیس بانک های خصوصی را فراهم کرد. در نهایت بانک مرکزی در اسفند ۱۳۷۷ موافقت خود را با تاسیس بانک های خصوصی اعلام کرد.

هم اکنون 20 بانک خصوصی در کشور فعالیت می کنند که 14 مورد آن، بانک های تاسیس شده توسط بخش خصوصی یا عمومی هستند و 4 بانک نیز از طریق واگذاری سهام دولتی در بورس اوراق بهادار، به فهرست بانک های غیردولتی پیوسته اند. بانک های واگذار شده عبارتند از تجارت، رفاه، صادرات و ملت. 2 بانک خصوصی نیز به صورت تخصصی در زمینه قرض الحسنه فعالیت می کنند. گفتنی است اکنون فقط 4 بانک خارجی در ایران شعبه دارند که عبارتند از بانک تجارتی ایران و اروپا(شعبه های تهران و کیش)، بانک تعاون منطقه ای اسلامی، بانک المستقبل و بانک استاندارد چارترد. تنها بانک مشترک ایران و ونزوئلا در ایران شعبه دارد که عمده فعالیت آن در زمینه خدمات به قراردادهای مشترک دولت های دو کشور است.

گفتنی است بانک های آینده و قوامین نیز در آستانه تاسیس هستند. بانک آینده از ادغام بانک تات و موسسه اعتباری صالحین تشکیل می شود.

اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین نخسین بانک خصوصی ایران پس از انقلاب است که در سال ۱۳۸۰ با سرمایه 25 میلیارد تومان آغاز به کار کرد. سرمایه اسمی این بانک اکنون به 800 میلیارد تومان رسیده است. عمده سهام این شرکت متعلق به صنایع و شرکت های بزرگ ساختمانی مانند شرکت بین المللی پیمانکاری استراتوس، شرکت ساختمانی گروه صنایع بهشهر، شرکت بهپخش، شرکت توسعه صنایع بهشهر، شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران و صندوق بازنشستگی کشوری است.
 
اکنون محمدهاشم بت شکن مدیرعامل این شرکت و بهرام فتحعلی رییس هیات مدیره آن است. فتحعلی پیش از این رییس هیات مدیره بانک پارسیان بود.اقتصاد نوین در سال 1380 پذیره نویسی خود را در بورس انجام داده و حالا بعد از 11 سال در میان بانک های قدرتمند قرار گرفته است. این بانک در این مدت چندین بار افزایش سرمایه داده است به گونه ای که سرمایه اولیه در زمان تاسیس آن 25 میلیارد تومان بود اما حالا این سرمایه از محل آورده سهامداران و سود سالیانه به یک هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است. مدیر عامل بانک اقتصاد نوین بر عهده محمدهاشم بت‌شکن است.
 
این بانک تعداد شعبه های خود را در تهران و شهرستان ها دائما در این سال ها افزایش داده تا جایی که شعبه های تهران را در 4 سرپرستی و شهرستانی ها را در 8 سرپرستی مدیریت می کند. این بانک زمانی در ارائه نرخ سود سپرده بلند مدت شهره بود. در حال حاضر تقریبا بیشترین سود را به سپرده های کوتاه مدت نسبت به بانک های دیگر می پردازد. اقتصاد نوین سود 10 درصدی را برای سپرده کوتاه مدت در نظر گرفته و برای سپرده های 3ه ماهه، شش ماهه و 9 ماهه به ترتیب 12، 13 و 15 درصد سود می دهد. سپرده های یک ساله در این بانک 17 درصد سود دارد و سپرده های دو و سه ساله 19 درصد سود می گیرند. اقتصاد نوین به سپرده های 4 ساله و 5ساله هم به طور میانگین 20 درصد سود می پردازد.

پارسیان
بانک پارسیان یکی از بانک های خصوصی ایران است که در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. بانک پارسیان با در اختیار داشتن ۴۵ درصد از کل منابع بانک های خصوصی و سهم ۴۲ درصدی از کل تسهیلات اعطایی توسط بانک های خصوصی، عنوان بزرگترین بانک خصوصی ایران را از آن خود کرده است. آخرین سرمایه ثبت شده این بانک ۱۳۲۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل کنونی این بانک علی سلیمانی شایسته است ولی ریاست هیات مدیره آن با جواد نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو است که بزرگترین سهامدار حقوقی این بانک به شمار می آید. البته گروه ایران خودور 6 سال پیش قصد داشت سهام 30 دردصدی خود در این بانک را از طریق مزایده واگذار کند که در نهایت این مساله با موضع گیری محمود احمدی نژاد مواجه شد و برکناری عبدالله طالبی نخستین مدیر عامل این بانک و بهرام فتحعلی، رییس هیات مدیره آن را از سوی بانک مرکزی به همراه داشت. اشخاص حقوقی عمدتا دولتی وشبه دولتی، 81 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند.

پارسیان از بزرگترین و فعال ترین بانک های خصوصی کشور است که مشتریان فراوانی در کشور دارد. خیلی ها این بانک را به عنوان اولین بانک خصوصی کشور می دانند چراکه در فاصله ای کم بعد از اقتصاد نوین فعالیت رسمی خود را آغاز کرد هرچند که روند توسعه شعب خود را با سرعت بیشتری نسبت به رغبا پیش برد.

شاید اگر آن اتفاق ناگوار در سال 86 برای این بانک نمی افتاد و احمدی نژاد به اشتباه مدیرعامل این بانک را برکنار نمی کرد تا نام این بانک را به عنوان متخلف بر سر زبان ها بیاندازد، پارسیان اعتبار و جایگاه بالاتری در صنعت بانکداری کشور داشت. این بانک در حال حاضر توسط علی شایسته مدیریت می شود که زمانی رئیس کانون بانک های خصوصی هم بود. پارسیان که در سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است روش های متنوعی برای ارائه سود به سپرده های بانکی در نظر گرفته است.

سپرده های کوتاه مدت در این بانک 7 درصد سود دریافت می کند. برای سپرده های سه ماهه، شش ماهه، 9 ماهه و یک ساله هم به ترتیب 10، 12، 15 و 17 درصد به طور میانگین سود در نظر گرفته می شود. این بانک در قالب طرح سپرده های زرین، مدت دار پنج و پویا روش های خاصی را در محاسبه سود در پیش گرفته است.

مثلا در روش پویا مشتریان می توانند با دست نزدن به سرپرده های خود در پایان مهلت مشخص مثلا یک ساله آن را به سپرده دو ساله تبدیل کنند و سود یک سال اول را هم بر اساس دو سال دریافت کنند. و این کار برای هر دوره قابل تمدید خواهد بود. بانک پارسین برای سپرده های بلند مدت 5 ساله به طور میانگین 20 درصد سود در نظر گرفته است که به طور پلکانی بالا می رود. در زمان سر رسید مبلغ اولیه سود 132.80 درصدی دریافت خواهد کرد که البته برخی بانک های تازه تاسیس در این بخش تا 169 درصد سودد می پردازند.

کار آفرین
بانک کارآفرین فعالیت خود را در ابتدا به صورت موسسه اعتباری غیربانکی با مشارکت اعضای جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن های مدیران صنایع، شرکتهای ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی، مهندسان مشاور معمار و شهرساز و گروهی از کارشناسان بانکی و با سرمایه ۳۰ میلیارد ریال و با نام شرکت اعتباری غیربانکی کارآفرینان آغاز و در سال 1378 به ثبت رسید. این موسسه در سال 1380 به بانک تبدیل شد.

پرویز عقیلی نخستین مدیر عامل این بانک بود. مدیرعامل کنونی این بانک ولی الله سیف است که همزمان با اختلاس 123 میلیارد تومانی فاضل خداد و مرتضی رفیقدوست در سال 1373، مدیرعامل بانک صادرات ایران بود.

سرمایه این بانک در سال ۱۳۹۰ به چهار هزار و پانصد میلیارد ریال بالغ شد. کارآفرین در سال 81 به عنوان اولین بانک خصوصی در فهرست تابلوی بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت.

بانک کارافرین از باتجربه های صنعت بانکداری در بخش خصوصی است اما شیوه فعالیتش قدری با سایر بانک های دیگر تفاوت دارد به همین دلیل به اندازه سایرین بر سر زبانها نیفتاده است. بانکک کارآفرین در ابتدا فعالیت خود را به عنوان موسسه اعتباری غیربانکی آغاز کرد تا به عنوان موسسه ای ویژه کارآفرینان با همکاری اعضاء انجمن‌های مدیران صنایع، شرکتهای ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی و چند موسسه اقتصادی دیگر فعالیت کند. این موسسه در طول چند سال اخیر تصمیم خود را تغییر داد تا به مانند سایر بانک ها به فعالیت بانکی بپردازد.

بانک کارآفرین ولی الله سیف که زمانی مدیرعامل بانک ملی بود و از افراد باسابقه در امور بانکی به حساب می آید را در راس امور قرار داده تا فعالیت های بانکی خود را به شکلی جدی دنبال کند. این بانک در ارائه نرخ سود بانکی هم از سایر رقبای بانکی خود پیشی گرفته تا تقریبا بیشترین سود را به سپرده های بلندمدت 5 یاله در پایان سر رسید 169.6 درصد سود می پردازد. این بانک برای سپرده های 4 ساله سودسالیانه علی الحساب 28 درصدی و در پایان دوره سود 112.56 درصدی را اعطا می کند.
 
سپرده های سه ساله در این بانک به طور سالانه 24 درصد و در پایان دوره 73 درصد سود دریافت می کنند. تسهیلات دهی در این بانک بیشتر به بازرگانان و فعالان اقتصادی انجام می شود.

سامان
بانک سامان به عنوان سومین بانک خصوصی ایرانی از مرداد ماه ۱۳۸۱ با پیشینه اولین موسسه مالی و اعتباری کشور و با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز به کار کرد.. شهرت سامان به واسطه ارایه خدمات متنوع بانکداری الکترونیکی می باشد و این بانک اولین دارنده اینترنت بانک در ایران می باشد. بانک سامان در سال ۱۳۸۱ نخستین اینترنت بانک را در ایران با امکان انتقال وجه راه اندازی کرد.
 
که تا کنون نیز بهترین مانده است . ولی ضرابیه مدیرعامل کنونی این بانک است. نخستین مدیر عامل این بانک الله وردی رجایی سلماسی نام داشت که در سال های نخست پیروزی انقلاب، مسوولیت سازمان بورس را بر عهده داشت.

بانک سامان از اولین بانک های خصوصی است که شعار اصلی اش را بر مبنای بانکداری الکترونیک قرار داده است. هرچند که در حال حاضر همه بانک های ایران در حوزه بانکداری الکترونیک فعال هستند.

بانک سامان بزرگترین چالش خود را سال گذشته در جریان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از سر گذراند. این بانک در تنزیل برخی از ال سی های گروه آریا نقش داشت به همین دلیل مجبور شد تحت فشار بانک مرکزی، مدیرعامل خود را تغییر دهد.

بانک سامان مجموعا 863 هزار و 504 مشتری دارد که از این تعداد بیش از 215 هزار نفر مشتریان اینترنت بانک سامان هستند. بانک سامان در کشور 155 شعبع دارد که عموم آن در تهران دایر است.

519 دستگاه خودپرداز از این بانک در کشور فعال است و بیش از 65 هزار پایانه فروش میان فروشگاه های کشور توزیع شده است.
 
این بانک در ارائه میانگین سود بانکی به مانند اکثر بانک های کشور عمل می کند اما درش یوه محاسبه، روش های منحصر به فردی دارد. سود سپرده های کوتاه مدت عادی به طور روز شمار 7 درصد است. بانک سامان برای سپرده های دو ساله به طور سالانه 21 درصد سود می دهد که در زمان سر رسید 42 درصد سود به آن تعلق می گیرد. سپرده های سه ساله در این بانک در زمان سر رسید با 73 درصد سود مواجه می شود. سپرده های 4 ساله و 5 ساله در این بانک در زمان سر رسید سودهای 112 و 162 درصدی را دریافت می کنند.

پاسارگاد
بانک پاسارگاد از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد. این بانک کار خود را در سال 84 آغاز کرد. سرمایه این بانک در سال 89 به 2 هزار میلیارد تومان رسید. این بانک از سوی مجله بنکر بانک سال ایران در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. گستردگی شعبه های این بانک بویژه در تهران، موجب افزایش علاقه فعالان تجاری به گشایش حساب در آن شده است.

در میانه های دهه 80 و پس از تاسیس چند بانک خصوصی در کشور، پاسارگاد با شرایطی خاص پدیره نویسی خود را آغاز کرد تا خیلی زود به جمع برترین ها در میان سایر بانک های خصوصی اضافه شود.

پاسارگاد را مجید قاسمی مدیریت می کند که همزمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست. بانک پاسارگاد در شیوه خدمات دهی طوری پیش رفت که خیلی ها آن را بهترین بانک خصوصی کشور می نامند. آذرماه 1384 اولین شعبه بانک پاسارگاد در مشهد افتتاح شد و این بانک در حال حاضر در سطح کشور 296 شعبه فعال دارد که 192 شعبه آن در تهران است.

پاسارگاد که سهام خود را در بورس نیز عرضه کرده حالا 1.5 میلیون نفر سهامدار دارد. این بانک برای سرده های کوتاه مدت به طور روزشمار 7 درصد سود می پردازد. سپرده های بلندمدت یک ساله و دوساله در پاسارگاد، 17 و 17.5 درصد سود دارد. ضمن اینکه سپرده هایی که ماندگاری سه و چهارساله داشته باشند در این بانک 18.5 و 19 درصد سود دریافت می کنند. سپرده های بلندمدت 5 ساله هم در این بانک به طور میانگین ماهانه 20 درصد سود می گیرد. این بانک سرمایه گذاری های خود را در بخش فرهنگی هم دنبال کرده است به گونه ای که به عنوان سرمایه گذار در فیلم جدایی نادر و سیمین برنده جایزه اسکار و پرافتخارترین فیلم تاریخ سینمای ایران، مشارکت داشته است.

سرمایه
بانک سرمایه اواخر سال 1384 به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران و اولین بانک خصوصی با بیشترین سرمایه اولیه آغاز به کار کرد. این بانک با سرمایه 350 میلیارد تومانی آغاز به کار کرد. سرمایه این بانک در سال 89 به 700 میلیارد تومان افزایش یافت. برخی سهامداران این بانک، با استفاده از اعتبار خود در بانک های خارجی و اخذ تسهیلات ارزان قیمت از این بانک ها، موفق به تامین سهم اولیه خود در تاسی بانک شدند.

بانک سرمایه از قدیمی ها میان بانک های خصوصی به حساب می آید هرچند که در طول فعالیت خود نتوانسته به مانند سایر هم سنگان خود توفیق داشته باشد. چند سال پیش بانک سرمایه تا مرز ورشکستگی پیش رفت که در آن زمان با برخی حمایت ها توانست روی پا بایستد و حالا پیشرفت های خوبی را از سر بگذراند.
 
حتی زمانی مدیرعامل این بانک در جمع مدیران بانک های خصوصی به قدری متاثر شده است که سایر مدیران بانکی این مجوز را به او می دهند تا سود بیشتری به سپرده های سرمایه گذاری بپردازد. در آن زمان بانک سرمایه برای جذب بیشتر سپرده سود بیشتری ارائه می داد. این بانک در حال حاضر از بحران خارج شده و روزگار مساعدی دارد. سرمایه 153 شعبه در کشور دارد.

خیلی ها شعار تبلیغاتی این بانک را از بهترین شعارها در نوع خود می دانند. بانک سرمایه پس از گذر از بحران حالا از برخی بانک های خصوصی دیگر سود کمتری به سپرده های ارائه می دهد. میانگین سود این بانک به سپردهای کوتاه مدت و بلند مدت تقریبا با سایر بانک های خصوصی یکسان است اما سودی که در زمان سر رسید به سپرده های بلند مدت می پردازد کمی کمتر از سایرین است.

این بانک در زمان سر رسید سپرده های 5 ساله 149 درصد سود می دهد. سپرده های 4 و سه ساله هم در این بان در زمان سر رسید، 105 و 69 درصد سود دریافت می کنند.

سینا
بانک سینا در آخرین روز کاری سال ۱۳۸۷ اعلام موجودیت کرد. این بانک قبل از این به مدت دو دهه با نام موسسه مالی و اعتباری بنیاد یکی از موسسه های مالی و اعتباری نیرومند در ایران بود. بانک سینا برای گرفتن مجوز فعالیت باید با تغییر ماهیت حقوقی، بخشی از سهام خود را در بازار می فروخت.

این سهام در سال ۱۳۸۷ در بازار به بخش حصوصی واگذار شد. با این وجود هنوز سهامدار عمده آن بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. مدیریت عامل بانک سینا با عبدالناصر همتی است.

سینا از بانک های خصوصی نوظهور است که به تازگی از موسسه مالی و اعتباری به سمت بانکداری حرکت کرده است. این بانک برای جذب مشتری بیشتر سودهای نسبتا زیادی به سپرده های بلند مدت می پردازد.

بانک سینا 255 شعبه در کشور دارد که اکثر آن ها در شهرستان ها دایر است. فعالیت نسبتا طولانی در حوزه موسسه مالی و اعتباری موجب شده تا در شهرستان ها شعب زیادی از این بانک تاسیس شده باشد. این در حالی است که سایر بانک های خصوصی که قبلا موسسه مالی نبوده اند، بیشتر شعب خود را در تهران دایر کرده اند. موسسه مالی و اعتباری سینا از سال 64 در کشور فعال بوده است و بانک سینا از سال 87 کار اخذ مجوز را نهایی کرده است.
 
این بانک به سپرده های کوتاه مدت به طور روزشمار سود 7 درصدی می پردازد. سود سپردههای 5ساله در این بانک از بالاترین سودها در میان بانک های خصوصی است. در زمان سررسید سپرده های 5 ساله 169 درصد سود دریافت می کنند در حالی که سود سالیانه این نوع سپرده 21.8 درصد است. سپرده های 4، 3 و دو ساله در این بانک در زمان سر رسید سود 115، 75 و 44 درصد سود دریافت می کنند.

شهر
بانک شهر یکی از بانک های خصوصی در ایران است که در ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ افتتاح شد. این بانک توسط شهرداری تهران تاأسیس شد و عمده سهام آن متعلق به شهرداری های شهرها، کلان شهرها، کارکنان شهرداری و بخشی از مردم است.
 
این بانک در بسیاری از شهرهای ایران شعبه دارد. اکثر شعبه های این بانک در ساختمان های شهرداری ها تاسیس شده اند و به فعالیت هایی همچون اخذ عوارض شهری، مدیریت حساب های مالی شهرداری ها و کارکنان آنها و همچنین مشارکت در پروژه های شهری می پردازد.

بانک شهر از جمله بانکهای خصوصی است که بر اساس قانون متعلق به نهادی عمومی است. شهرداری تهران با گردش مالی زیاد، بانک های عامل دیگری برای فعالیت های خود انتخاب کرده بود اما از چند سال پیش که تب تاسیس بانک های خصوصی توسط نهادهای غیر خصوصی بالا گرفت، شهرداری تهران هم به فکر تاسیس بانکی مستقل افتاد. این بانک هم چند سالی به عنوان تعاونی شهر فعالیت کرد تا تجربه بانکداری را از سر گذرانده باشد.

بانک شهر حالا به غیر از ارائه خدمات به شهرداری برای این موسسه عمومی کسب درآمد می کند. این بانک به مانند سایر بانک ها، خدمات عمومی را به مشتریان ارائه می دهد ضمن اینکه گردش مالی بالای مالی شهرداری ها به واسطه خدماتی که شهرداری برای ارائه مجوزهای گوناگون به شهروندان ارائه می دهد نیز موجب شده عملیات بانکی در بانک شهر رونق بیشتری بگیرد. این بانک در ارائه سود بانکی هم رقابت خوبی با سایر بانک های خصوصی آغاز کرده است. هرچند که میانگین سود سپرده ها در بانک شهر تقریبا با سایر بانک ها برابری می کند اما سعید دارد خدمات ویژه ای را برای سپرده های کلان در نظر بگیرد تا در جذب سپرده موفق عمل کند. این بانک برای سپرده های کوتاه مدت عادی 7 درصد سود می پردازد و برای سپرده های 3، 6 و 9 ماهه سودهای 10، 12 و 15 درصدی ارائه می دهد. سپرده های یک، دو، سه، چهار و پنج ساله هم در این بانک با میانگین سود 17، 18، 19، 19.5 و 20 درصد همراه خواهد بود.

دی
بانک دی یکی از بانک های غیر دولتی ایران است که وابسته به بنیاد شهید می باشد. سابقه فعالیت این بانک از سه سال فرا تر نمی رود. فعالیت این بانک، حساب های قرض الحسنه و ارایه کارت الکترونی است. ایده تاسیس این بانک زمانی مطرح شد که مسوولیت ارایه خدمات به جانبازان، از بنیاد مستضعفان تفکیک و به بنیاد شهید سپرده شد. بدین ترتیب ارایه خدمات مالی به جانبازان و خانواده شهدا، یکی از اولویت های کاری این بانک به شمار می اید. موسسه هایی مانند بیمه ملت، گروه سرمایه گذاری بهمن و سازمان اقتصادی کوثر، دارای ارتباط مالی نزدیکی با بانک دی هستند.

برخی شایعات حکایت از آن دارد که چند شخصیت سیاسی کشور پشتوانه اصلی بانک دی هستند. مدیریت عامل این بانک در حال حاضر با جعفر جمالی است. نکته جالب این است که علی اکبر عرب مازار رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور هم عضو هیات مدیره این بانک است. بانک دی طی یک سال گذشته فعالیت های خود را گسترش داده و توانسته 53 شعبه در تهران و 36 شعبه در شهرستان ها راه اندازی کند.
 
این بانک تاکنون توانسته از کنار حواشی بوجود آمده بگذرد تا رفته رفته فعالیت هایش را توسعه دهد. این بانک به سپرده های کوتاه مدت سود 7 درصد را می پردازد.
 
سپرده های سه، شش و نه ماهه سود 10، 12 و 15 درصد را پرداخت می کند. سپرده های یک ساله، دو ساله، سه ساله و چهارساله سود 17، 18، 19 و 19.5 درصد را اعطا می کند. سپرده های 5 ساله هم در این بانک به طور میانگین با 20 درصد سود همراه خواهد بود.

ایران زمین
بانک ایران زمین یکی از بانک های خصوصی در ایران است که در اردیبهشت ۱۳۹۰ مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرد. بانک ایران زمین همان مؤسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین است که توسط جمعی از پزشکان و مهندسین در سال ۱۳۷۷ در استان خراسان تأسیس شده بود.

رییس هیات مدیره این بانک، محمدرضا امیرحسنخانی، مدیرعامل ورییس هیئت مدیره موسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین است. مدیر عامل آن نیز حسین مهدوی نجم آبادی، مدیر پیشین نظارت و اعتبارات بانک مرکزی است.

بانک ایران زمین از جمله بانک های خصوصی نوظهور است که طی چند سال اخیر به شبکه بانکی اضافه شده است اما روند کندی را در توسعه فعالیت خود داشته است به گونه ای که شعبه های آن در سطح کشور به 104 رسیده است.
 
این بانک پذیره نویسی خود را در سال 89 انجام داد و سرمایه اولیه تاسیسش در آن زمان 200 میلیارد تومان بود که فعلا افزایش نیافته است. بانک ایران زمین هنوز نتوانسته جای خود را در میان بانک های خصوص فعال کشور باز کند هرچند که فقط یک سال است که به شکل جدی کار تاسیس شعبه را آغاز کرده است. بانک ایران زمین برای جذب سپرده مشتریان نرخ سودهای متنوعی را در نظر گرفته است. نرخ سود سپرده های کوتاه مدت در این بانک به طور روطانه 7 درصد تعیین شده است.

سپرده های سرمایه گذاری 3ه ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه در این بانک با سود 10، 12 و 15 درصدی مواجه می شود. سپرده های یک ساله در این بانک 17 درصد؛ دو ساله، 18 درصد و سه ساله 19 درصد خواهد بود. این بانک برای سپرده های بلند مدت 4 و 5 ساله به ترتیب 19.5 و 20 درصد سود به طور ماهانه می پردازد.

گردشگری
بانک گردشگری اولین بانک تخصصی و خصوصی در زمینه گردشگری در ایران است که با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد تومان آغزا به کارکرده است.

۶۰ درصد از سهام بانک توسط موسسان بانک تامین شده و ۴۰ درصد مابقی نیز از طریق عرضه عمومی به مردم واگذار شد. سهام بانک در ۲ آذر ماه سال ۱۳۸۹ در شعب بانک پارسیان و شبکه کارگزاری شرکت فرابورس آغاز واگذار شد. از شرکت توسعه گردشگری به مدیریت مهدی جهانگیری به عنوان یکی از سهامداران اصلی این بانک یاد می شود. این بانک به عنوان یکی از موسسه های اقماری حلقه یاران رییس دفتر رییس جمهور شناخته می شود.

به نوشته سایت تابناک ۳۰ درصد از سهام این بانک متعلق به محمدرضا زنوزی است. رامین ادراکی، محسن عامری، مجید ربانی نژاد، ممحمد مصباح و رقیه حاتمی پور نیز از دیگر شرکای اصلی آن بانک هستند.

شرکت توسعه سفرهای مارکوپولو کیش، شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان، شرکت ایران توسعه، شرکت مسافرتی جهانگردی و خدمات مسافرتی تعطیلات نیز سهامدار این بانک هستند.

انصار
بانک انصار یکی از بانک های خصوصی ایران است. این مؤسسه در ابتدا با نام صندوق پس انداز و قرض الحسنه انصار المجاهدین شروع به فعالیت کرد. سپس به موسسه مالی و اعتباری انصار تغییر نام داد و در خرداد سال ۱۳۸۹ تبدیل به یازدهمین بانک خصوصی ایران تحت نام بانک انصار شد. بانک انصار وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

یازدهمین بانک خصوصی کشور میانه های سال 1389 مجوز خود را از بانک مرکزی دریافت کرد. بانک انصار که پیش تر موسسه مالی و اعتباری بود وابسته به یکی از نهادهای نظامی است به گونه ای که بخش مهمی از مشمولان سربازی پیش از اعزام باید در این بانک حساب باز کنند. بانک انصار پس از چند سال فعالیت در حوزه موسسه مالی و اعتباری به تازگی فعالیت رسمی خود را به عنوان بانک دریافت کرده است.
 
این بانک بیش از 600 شعبه و 70 باجه یکپارچه در سراسر کشور دارد که 77 شعبه آن در تهران دایر است. انصار که در زمان حیاتش به عنوان موسسه مالی و اعتباری به روش های گوناگون وام به مشتریان ارائه می داد، حالا مجبور است در قالب قوانین بانکی این کار را انجام دهد. این بانک برای تسهیلاتی که در قالب عقود مبادله ای ارائه می دهد تا بازپرداخت 24 ماه، 14 درصد و برای بازپرداخت بیش از 24 ماه 15 درصد سود دریافت می کند. سود مورد انتظار در تسهیلات عقود مشارکتی نیز 12 تا 18 درصد اعلام شده است.

بانک انصار برای سپرده های کوتاه مدت 7 درصد سود می پردازد. سود سپرده های 4ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه در این بانک 10، 12 و 15 درصد در نظر گرفته شده است. سپرده های یک ساله به طور ماهانه 17 درصد سود دریافت می کنند و اگر در زمان سررسید سود دریافت شود، این میزان به 18.39 درصد می رسد. سود سپرده های دو ساله هم با چنین روشی به طور ماهانه 18 درصد و در زمان سررسید 42.95 درصد سود دریافت می کنند.

سپرده های سه ساله و 4 ساله نیز به طور ماهانه 18.5 و 19.5 درصد سود می گیرند اما اگر کل سود در زمان سر رسید دریافت شود مبالغ سپرده شده نزد بانک در پایان سه سال 73.46 درصد و سپرده های 4 ساله 116.78 درصد، سود دریافت می کنند. در سپرده های بلندمدت 5 ساله در بانک انصار به طور ماهانه 20 درصد و در پایان سر رسید 169.6 درصد سود محاسبه می شود که این رقم در میان همه بانک های خصوصی بالاترین سود به حساب می آید.

حکمت ایرانیان
پایه گذار بانک حکمت ایرانیان، بنیاد تعاون آجا است. این بانک تازه تاسیس با بیش از 185هزار سهامدار عنوان بزرگترین شرکت سهامی عامرا به خود اختصاص داد. پرداخت حقوق کارکنان ارتش و ایجاد فرصت سرمایه گذاری برای آنها از جمله اهداف تاسیس این بانک به شمار می آید. تاسیس این بانک را می توان نوعی انشعاب از بانک سپه نیز به شمار آورد. اکثر شعبه ها و دستگاه های خودپرداز این بانک در نزدیکی مراکز نظامی قرار دارند.

بانک صادرات
بانک صادرات را کمتر کسی به عنوان بانکی خصوصی می شناسد اما بانک مرکزی نام آن را در لیست بانک های خصوصی قرار داده تا عرضه بخشی از سهام این بانک در بورس حداق عنوان رسمی آن را به بانکی خصوصی تغییر داده باشد.

ساختار و مدیریت دولتی در این بانک همچنان بر قوت خود باقی است به همین دلیل نمی توان عملا این بانک را بانکی خصوصی نامید. هرچند که در سال 1331 که زمینه تاسیس بانک صادرات فراهم شد، این بانک با سرمایه اولیه دو میلیون تومان به عنوان بانکی خصوصی تشکیل شد. نیمی از این سرمایه با خرید 76 سهم توسط جهانگیر تفضلی و احمد جلایر به عنوان اعضای اصلی هیات موسس در کنار سرمایه سایر اعضای هیات مدیره تامین شد. و نیمی دیگر از محل سود سالیانه پس از تاسیس پرداخت شد.
 
این بانک در حال حاضر 3 هزار و 150 شعبه در کشور دارد و در 13 کشور خارجی شعبه دارد که به پشتوانه فعالیت بانکداری در سالیان دراز است. این بانک اما سال گذشته دورانی را تجربه کرد که در طول 60 سال گذشته با آن مواجه نشده بود.
 
بانک ملت
بانک مرکزی در لیست بانک های خصوصی، نام بانک ملت را هم قرار داده است. این بانک را کمتر کسی به عنوان بانک غیر دولتی می شناسد اما به واسطه عرضه بخشی از سهام در بورس، بانک مرکزی آن را در کنار سایر بانک های خصوصی شده قرار داده هرچند که بانک ملت با همان مدیریتی که از ابتدای دولت نهم بر سر کار آمد همچنان فعالیتش را ادامه می دهد.

قرض الحسنه مهر ایرانیان
ایده تاسیس صندوق های قرض الحسنه در قالب بانک پس از انقلاب ۱۳۵۷ توسط هیات های موتله اسلامی و بازاریان هوادار و با ایجاد سازمان اقتصاد اسلامی شکل گرفته بود، و پس از انقلاب به راه اندازی بیش از پانصد صندوق قرض الحسنه منجر شد.

دولت احمدی نژاد با وجود مخالفت برخی کارشناسان، از منابع بانک های دولتی و خصوصی که بخش عمده سهام آن در کنترل دولت بود) برای راه اندازی بانک قرض الحسنه استفاده کرد. دولت در ادامه طرح خود تصمیم به ادغام ۸ بانک سرمایه گذار دولتی و تبدیل آنان به بانک قرض الحسنه گرفت. هر چند این تصمیم عملی نشد ولی هم اکنون بخش قابل توجهی از منابع بانک های دولتی یا شبه دولتی، به وام های قرض الحسنه یا سهام در بانک قرض الحسنه مهر ایرانیان تبدیل شده است. مدیر عامل فعلی این بانک غلامرضا مصطفی پور عضو سابق هیات مدیره بانک صادرات می باشد.

این بانک با سرمایه اولیه 1500 میلیارد تومانی در سال 1387 تاسیس شد. بانک مهر ایرانیان ابتدا با 300 شعبه مستقل (واگذار شده از طرف بانک های سهامدار) و 1700 باجه در شعب منتخب بانک های ملی و صادرات آغاز به کار کرد و پس از آن شعب بانک به صورت مستقل ادامه کار دادند و واحدهای مستقر در بانکهای سهامدار برچیده شدند. بانک مهر هم اکنون دارای بیش از 451 شعبه در سراسر کشور است .

بانک ملی ایران 221 درصد، بانک ملت 15.15 درصدب، انک صادرات ایران 14 درصد، بانک سپه 11 درصد، بانک تجارت 11 درصد، بانک های مسکن و کشاورزی هرکدام 10 درصد سهام این بانک را در اختیار دارند. بانک های رفاه کارگران، صنعت و معدن و توسعه صادرات ایران باقیمانده سهام این بانک را در اختیار دارند.

فعالیت تخصصی بانک پرداخت وام قرض الحسنه با کارمزد چهار در صد است.افرادی که در این بانک دارای حساب قرض الحسنه پس انداز و یا جاری هستند می توانند بر اساس ضوابط از تسهیلات بانک استفاده نمایند.طرح ادغام صندوق مهر امام رضا در بانک قرض الحسنه مهر در سال1390 توسط محمود احمدی نژاد به مدیر عامل بانک ابلاغ شد.

بانک قرض الحسنه رسالت
مدیر عامل این بانک عزت اله وزیری است. حضور محمد حسین حسین زاده نماینده گروه اقتصادی صالحین در هیات مدیره این بانک، تا حدودی ترکیب سهامداران آن را مشخص می کند. گروه صالحین از هلدینگ های بزرگ انرژی و معدنی است که بیش از 10 شرکت بزرگ اقتصادی را در خود جای داده است و فعالیت‌هایی همچون احداث نیروگاه و توسعه معدن را انجام می دهد.

گزارش از مهدی خاکی‌فیروز

نظر شما
نظرات
ZAHRA
|
-
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
0
0
سلام. مطالب خیلی خوبی بوده کلی ازش استفاده کردم اگه میشه در مورد وضعیت تحریم در بانک پاسارگاد یا صادرات و واردات مطالبی ازاین دست به ایمیلم بفرستین ممنون میشم
لیلی
|
-
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
0
0
مطالب خیلی عالی و کامل بودن ممنون
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز