مصطفی آب روشن در گفتگو با برنا مطرح کرد:

بی‌توجهی به نیاز جوانان باعث تشدید بزه در جامعه می‌شود

۱۳۹۳/۱۰/۲۶ - ۱۳:۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۵۴۰۳۹
بی‌توجهی به نیاز جوانان باعث تشدید بزه در جامعه می‌شود
آب روشن گفت: جامعه ایرانی شاد نیست و از نبود بسترها و زمینه های لازم برای ابراز شادمانی در شکل جمعی و عمومی رنج می برد.

شادی همانند احساس غم و رنج معلول یک شرایط پیشینی و نظام یافته هست، جامعه ایرانی شاد نیست و از نبود بسترها و زمینه های لازم برای ابراز شادمانی در شکل جمعی و عمومی رنج می برد.

مصطفی آب روشن جامعه شناس و عضو انجمن جامعه شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا، مفهوم شادی و بطور کلی شادی را در بین افراد جامعه از دغدغه های هر نظام اجتماعی دانست و گفت: بدیهی است که شادی واقعیتی است که با دستور و یا تجویز متولیان امور در جامعه تسری پیدا نمی کند.


آب روشن ادامه داد: در واقع شادی همانند احساس غم و رنج معلول یک شرایط پیشینی و نظام یافته هست، جامعه ایرانی شاد نیست و از نبود بسترها و زمینه های لازم برای ابراز شادمانی در شکل جمعی و عمومی رنج می برد.

عضو انجمن جامعه شناسی تاکید کرد: البته این نکته نباید از نظر دور بماند که افراد در سلسله مراتب و در روند قشر بندی اجتماعی نقش های مختلفی را بعهده دارند. عده ای در منزلت های فرا دست و عده ای نیز در پایگاه اجتماعی پایین تری قرار دارند .

وی تصریح کرد: بدیهی است ، افرادی که در پایگاه اقتصادی-اجتماعی بالاتری قرار دارند و یا از بخت زندگی بهتری نسبت به بقیه افراد بر خوردارند، فشار های اجتماعی کمتری را احساس می کنند چرا که نه تنها از انتخاب های بیشتری در زندگی برخوردارند، بلکه با داشتن منابع مادی و معنوی، توان بالاتری جهت مقابله با عوامل استرس زا دارند و بطور منطقی افراد شاد تری به نظر می رسند.

وی افزود: در واقع سبک زندگی و قابلیت دسترسی به پتانسیل های مادی وسرمایه اجتماعی ، کنش افراد را بطور نسبی در طیفی از غم ، بی تفاوتی و شادی سوق می دهد لذا آنانی که در زندگی استرس های کمتری را احساس می کنند، انسانهای شادتری به نظر می رسند.

این جامعه شناس با اشاره به مسایلی که پیرامون جوانان قرار دارد، بیان کرد: بیکاری ، مشکلات مسکن،نابرابر یهای اجتماعی،نداشتن امنیت شغلی و ... از مسائلی هستند که جوانان ما با آن در گیر هستند و این معضلات بنیادی ،شادی و نشاط را از جوانان گرفته و جوانان دیگر حوصله چندانی برای شادی کردن ندارند. 

عضو انجمن جامعه شناسی ایران خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی افراد و طبقه اجتماعی آنها از متغیرهایی هستند که در انتخاب تفریح افراد تاثیر دارند بطور کلی هر چه وضعیت اقتصادی افراد جامعه مناسب‌تر باشد، آزادی فرد در انتخاب تفریح و ابزار آن براساس خواسته‌هایش، بیشتر است و در غیر این صورت، براساس ضرورت دست به انتخاب خواهد زد.

آب روشن با بیان اینکه پر کردن و غنی کردن اوقات فراغت به عنوان زیر مجموعه ای از زمان، اهمیت و ارزش بالایی دارد، ابراز کرد: پرکردن اوقات فراغت موضوع مشترکی است بین تمامی اقشار جامعه، اعم از زن ، مرد، پیر و جوان ،در این میان اوقات فراغت جوانان از اهمیت خاص و درخور توجهی برخوردار است.

او اضافه كرد: در حقیت جوانان به عنوان بخش عظیمی از پویاترین گروه های اجتماعی محسوب می شوند که از یک سو وجودی سرشار از توان، انرژی و امید دارند که اگر به آنان پاسخی مناسب داده شود، دنیای آن ها به دنیای خوبی ها، شادی ها، بالندگی ها، خلاقیت ها و نوآوری ها مبدل می شود و رشد و اعتلای شخصیت و شکوفایی استعدادهای آن ها را در پی خواهد داشت.

مصطفی اب روشن در پایان تاکید کرد: بی توجهی، بی تفاوتی و عدم احساس مسئولیت نسبت به نیازهای جوانان موجب می شود که جوانان تصور کنند درک نمی شوند و جامعه نسبت به آنان بیگانه است، که این سوء نگرش اگر با بدبینی و احساس تنهایی در جوان توام می گردد ، بستر بسیاری از موارد شدید بزه کاری در میان نوجوانان و جوانان می باشد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز