در گفت‌و‌گو با برنا عنوان شد:

هدف اصلی سازمان زندان‎‌ها کاهش آمار جمعیت کیفری است/ استفاده از زندان‌های الکترونیکی در آینده

۱۳۹۱/۰۴/۳۱ - ۱۴:۰۰:۱۴
کد خبر: ۹۸۲۰۰
هدف اصلی سازمان زندان‎‌ها کاهش آمار جمعیت کیفری است/ استفاده از زندان‌های الکترونیکی در آینده
مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کل کشور گفت: یکی از مشکلات اساسی ما بالا بودن آمار جمعیت کیفری است و باید تلاش بر کاهش این آمار داشته باشیم

حجت الاسلام والمسلمین سید علی تهامی، مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره فعالیت‎های فرهنگی که در سازمان زندان‌ها برای مددجویان صورت می‌گیرد، اظهارداشت: یکی از وظایف اصلی سازمان زندان‌ها، اصلاح و تربیت و فراهم کردن زمینه بازگشت زندانیان به جامعه و خانواده آنهاست و برای رسیدن به این مساله از آموزش در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنیم که از جمله مسایل فرهنگی، آموزشی، هنری و در راس همه اینها مسایل مذهبی و قرآنی است.

وی افزود: فعالیت‌های ورزشی در زندان‌ها از جمله برنامه‌هایی است که به صورت خیلی وسیع و گسترده صورت می‌گیرد و به عنوان یکی از موثرترین، مفیدترین و کارآمدترین ابزار اصلاح و تربیت می‌دانیم.

وی در ادامه به تشکیل اداره‌ای در سازمان زندان‌ها به نام اداره تربیت بدنی زندانی‌های سراسر کشور اشاره کرد و افزود: اداره تربیت بدنی زندانی‌های سراسر کشور، برنامه‌های ورزشی کشور را در سطح زندان‌ها برنامه‌ریزی می‌کند و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌کند. نوع فعالیت و کار این اداره برگرفته شده از وزارت ورزش است که در سه بخش برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کل کشور در ادامه گفت: بخشی به عنوان ورزش همگانی و عمومی وجود دارد و برای انجام ورزش صبحگاهی در تمام زندان‌ها الزام وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش دیگر تعلیمی و تربیتی است که شامل برنامه‌های آموزشی مختلفی است که با هماهنگی وزارت ورزش و فدراسیون‌های مربوطه، این برنامه‌ها به صورت سالانه برنامه‌ریزی و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ می‌شود. 

مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کل کشور در ادامه با اشاره به بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان که مسابقات قهرمانی و باشگاهی است، عنوان کرد: سالانه برنامه‌هایی برای مسابقات در رشته‌های مختلف داریم که این مسابقات به این شکل است که مددجویان در ابتدا در زندان به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، نفرات برتر انتخاب و به‌عنوان تیم برتر زندان به مسابقات استانی می‌روند و سپس مسابقه‌ای در سطح استان برگزار شده و در نهایت نفرات برتر به مسابقات کشوری راه پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی تهامی در ادامه به اهداف اصلی از اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی در زندان‌ها اشاره و تاکید کرد: هدف ما از انجام این برنامه‌ها در مرحله اول اصلاح و تربیت در دو بعد جسمی و روحی مددجویان است.

وی در ادامه افزود: از اهداف دیگر ما کاهش آسیب رفتار‌های پر خطر را در زندان است که به وسیله ورزش تعقیب می‌شود و هدف اصلی ما توسعه و ترویج فرهنگ ورزش در زندان است.
 
مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کل کشور، ارتقای سطح سلامت زندانبان‌ها و جلوگیری از اختلالات ناشی از فقر حرکتی و غنی‌سازی اوقات فراغت مددجویان را از اهداف دیگر سازمان دانست و در ادامه گفت: در ابعاد آموزشی نیز زمینه‌ای فراهم شده است تا هر زندانی که تمایل به ادامه تحصیل داشته باشد از نهضت سوادآموزی تا دانشگاه، می‌توانند به این امر بپردازند.
 
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های متعدد سازمان در ارتباط با مسایل اخلاقی برای پرسنل و هم برای زندانیان، خاطر نشان کرد: متون آموزشی متناسب با زندانیان در موضوعات و مسایل مختلف اخلاقی و مباحث قرآنی تهیه شده و در اختیار آنها قرار گرفته و این متون به صورت خاص تهیه شده است. 

سید علی تهامی تاکید کرد: برای نهضت سوادآموزی تنها ارگانی که توانسته متون متناسب با افراد مخاطب خود تهیه کند، زندان است. 

مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کل کشور به آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی به زندانیان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های تربیتی در زندان‌ها مهارت‌های زندگی و اجتماعی، اقامه نماز به صورت بسیار وسیع و گسترده، برگزاری مراسم و اعیاد است.
 
وی در ادامه افزود: تمامی کتابخانه‌های زندان‌های سراسر کشور تحت پوشش نهاد کتابخانه ملی قرار دارند و تماهی این کتابخانه سطربندی شده‌ و در همه زندان‌ها نیز کتابخانه برای استفاده زندانیان وجود دارد. 

حجت الاسلام والمسلمین سید علی تهامی به انجام فعالیت‌‌های هنری مددجویان در زندان‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: فعالیت‌های هنری به صورت وسیع و گسترده‌ای در زندان‌ها انجام می‌شود و سالانه جشنواره‌های هنری برای مددجویان و کانون‌های اصلاح و تربیت برگزار می‌شود. تفاهماتی نیز بین حوزه هنری سازمان تبلیغات و حوزه هنری وزارت ارشاد صورت گرفته است تا بتوانیم از مساعدت‌ها و برنامه‌های این دو نهاد در این امر کمک بگیریم. 

مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کل کشور به امتیازاتی که مددجویان با شرکت در فعالیت‌های مختلف در زندان‌ها کسب می‌کنند اشاره کرد و گفت: فعالیت هر مددجو در هر بخش امتیازاتی را به همراه خواهد داشت. کسانی که در برنامه‌های ورزشی فعالیت و درخشش دارند از امتیازات زندان‌ها بهره مند می‌شوند.
 
وی در ادامه این امتیازات را استفاده از فضاهای ورزشی، ملاقات‌های حضوری و خصوصی، مرخصی و غیره برشمرد و تصریح کرد: استفاده از این امتیازات در تخفیف مجازات بستگی به مقامات قضایی دارد که معمولاً وقتی که احساس کنند که مددجو در رشته‌ای فعالیت کرده و ندامت خود را به این ترتیب نشان داده است قطعاً مساعدت‌هایی را دارند. 

سید علی تهامی به فعالیت‌های مختلف سازمان در زمینه مسایل روان‌درمانی اشاره کرد و اظهارداشت: در زمینه مسایل روان‌درمانی مددجویان از اساتید زیادی استفاده می‌کنیم و فعالیت‌های خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه این بخش زیر مجموعه بخش بهداشت و درمان است، عنوان کرد: کلینیک‌های مثلثی و اتاق‌های مشاوره روان درمانی برای زندانیانی که نیاز به مشاوره رواندرمانی داشته باشند در تمام زندان‌ها وجود دارد.
 
مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کل کشور در ادامه تاکید کرد: مشکلات و مسائل خانوادگی مددجویان در دو بخش بررسی می‌شود که یک بخش مربوط به مددکارانی است که مسائل خود زندانی و خانواده زندانی را پیگیری می‌کنند و بخش دیگر بخش انجمن حمایت از زندانیان است که عمدتاً مسایل خانواده زندانیان را دنبال می‌کنند و نیازهای فرهنگی، اقتصادی آنها را پیگیری می‌کنند. 

سید علی تهامی همچنین با اشاره به نیاز سازمان زندان‌ها به کمک و مساعدت همه ارگان‌ها تصریح کرد: از متولیان امور فرهنگی، تربیتی و ورزشی تقاضا داریم که ما را در این امر خطیر کمک و حمایت کنند. باور ما بر این است که همه ارگان‌های دولتی به سطح جامعه خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند که زندان نیز بخشی از جامعه است و به دلیل ویژه بودن این بخش نیاز به مساعدت و کمک‌های ویژه دارد تا بتوانیم به هدف نهایی خود که اصلاح و تربیت است دست یابیم.

وی در ادامه در ارتباط با استفاده از روش‌هایی که برای کاهش آمار جمعیت کیفری در پیش گرفته شده است اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی ما بالا بودن آمار جمعیت کیفری است و باید تلاش بر کاهش این آمار داشته باشیم و اخیراً نیز مقام معظم رهبری در مشهد مقدس تاکید بر این داشتند که باید تدابیری اندیشیده شود تا اولین مجازات زندان نباشد و زندان آخرین راه حل موجود باشد.
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از مجازات‌های جایگزین به جای زندان در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است، گفت: اخیراً نیز امکان استفاده از زندان الکترونیکی مطرح شده است و امیدواریم که بتوانیم بخشی از این آمار را با این روش کاهش دهیم. 

مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کل کشور در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها برای کاهش این آسیب‌ها وجود ستادی برای این امر است که در هر ماه 2 جلسه تشکیل می‌شود و در این جلاست به برنامه ریزی می‌پردازند و به شناسایی مشکلات و ارائه راه کار می‌پردازند.


تهیه کننده: مریم طراق

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز