برگزاری بیش از ۳هزار دوره مسابقه آنلاین شطرنج در استان

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۱۰:۰۷:۵۱
کد خبر: ۱۱۸۴۲۵۹
برگزاری بیش از ۳هزار دوره مسابقه آنلاین شطرنج در استان
رییس هیات شطرنج خراسان رضوی از برگزاری بیش از ۳هزار دوره مسابقه آنلاین شطرنج در سال گذشته خبرداد

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علیرضا پاشانجاتی در خصوص وضعیت هیات شطرنج خراسان رضوی اظهار کرد: جام فردوسی را هر ساله در تقویم مسابقات داریم. به دلیل همزمانی با امتحانات دانش‌آموزان معمولا جام فردوسی را در اسفندماه برگزار می‌کنیم. این جام در اسفند ۹۹ در رشته استاندارد با حضور شرکت‌کنندگان بین‌المللی و در رشته‌های سریع و برق‌آسا با حضور شرکت‌کنندگان ایرانی برگزار شد.وی افزود: از ابتداء سال جاری برنامه‌های مختلفی از قبیل کارگاه‌های آموزشی ویژه فرهنگیان، مسابقات فرهنگیان خراسان رضوی، مسابقات روز جهانی کارگر، روز جهانی بیماران خاص، جام رمضان و عید فطر را به صورت آنلاین برگزار کرده‌ایم. یکی دیگر از کارهای شاخص هیات شطرنج خراسان رضوی به غیر از برگزاری ۲۰۰ دوره مسابقه آنلاین در سال ۱۴۰۰، برگزاری جلسات ماهیانه با روسای هیات‌های شهرستانی است که بازخوردهای خوبی برای هیات استان داشته است.

رییس هیات شطرنج خراسان رضوی در خصوص برگزاری مسابقات هیات در سال ۹۹، گفت: هیات شطرنج خراسان رضوی در سال ۹۹ بیش از ۳۰۰۰ دوره مسابقات آنلاین برگزار کرده است. البته در این آمار، مسابقات شهرستان‌ها هم محاسبه شده است. هیات شطرنج تربت جام در سال گذشته بیش از ۷۰ دوره و هیات شطرنج کاشمر بیش از ۲۰۰ دوره مسابقات آنلاین برگزار کرده‌اند. خراسان رضوی در سال گذشته به تنهایی ۱۳ دوره مسابقه ریتد یا آزاد کشوری برگزار کرده در حالی که در کل کشور فقط ۱۰ مسابقه ریتد برگزار شده است.

پاشانجاتی خاطرنشان کرد: نخستین رویداد مهمی که شطرنج کشور پیش ‌رو دارد انتخابات ریاست فدراسیون در ۱۲ خرداد ماه است. پس از تعیین تکلیف ریاست فدراسیون، تقویم مسابقات آنلاین و حضوری مشخص خواهدشد. سال گذشته به دنبال برگزاری یک دوره مسابقات بین‌المللی بودیم، اما متاسفانه حمایتی از سوی فدراسیون صورت نگرفت. با تعیین تکلیف فدراسیون و تقویم مسابقات آنلاین و حضوری قول خواهم داد که پرشورترین هیات شطرنج کشور در سال ۱۴۰۰ باشیم.

وی در خصوص وضعیت ملی‌پوشان خراسانی بیان کرد: در حال حاضر ۱۳ ملی‌پوش در اردوی تیم‌های ملی داریم که ۵ نفر در بخش پسران و ۸ نفر در بخش دختران قرار دارند. در ۱۰ سال گذشته چنین آماری در اردوهای تیم ملی نداشتیم و حداکثر حضور ملی‌پوشان خراسانی در تیم‌های ملی ۴ نفر بوده، اما از سال ۹۹ تعداد ملی‌پوشان خراسانی افزایش پیدا کرده است. با توجه به کاهش مسابقات برون مرزی به دلیل بحران کرونا، از این موضوع آنطور که باید و شاید دیده نشده، اما مطمئنا شطرنج خراسان رضوی آینده درخشانی خواهدداشت.

رییس هیات شطرنج خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از اقداماتی که در سال گذشته استارت زده شد و امسال نیز پیگیر آن خواهیم بود، شطرنج در میان عشایر و روستاییان است. با هیات ورزش‌های روستایی رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا اقداماتی خوبی در این خصوص انجام شود. در این مدت توجه بیشتری به بعد همگانی شطرنج داشته‌ایم. ورزش قهرمانی را رها نکرده‌ایم اما بحث قهرمانی مستلزم هزینه است که به دلیل کمبود بودجه با مشکلاتی مواجه هستیم.

پاشانجاتی در مورد تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۱۳۰۰ نفر شطرنج‌باز دارای درجه بین‌المللی در خراسان رضوی داریم. در سال ۹۷ تعداد ورزشکاران دارای درجه بین‌المللی حدود ۳۰۰ نفر بود. افزایش تعداد ورزشکاران دارای درجه بین‌المللی به دلیل برگزاری متعدد مسابقات ریتد است. تعداد ورزشکاران درجه‌دار وقتی افزایش پیدا می‌کند، توقعات نیز بالا می‌رود. امیدوارم بتوانیم منابع مناسبی جذب کنیم تا شطرنج‌بازان خراسان رضوی سال خوبی در پیش داشته باشند.

وی در خصوص وضعیت حمایت اداره کل ‌ورزش‌وجوانان خراسان رضوی گفت: تنها حامی هیات شطرنج خراسان رضوی از سال ۹۷ تاکنون اداره کل‌ ورزش‌وجوانان خراسان رضوی بوده است. توقع حمایت‌های بیشتری داریم، اما گویا بودجه اداره کل ورزش استان نیز با محدودیت مواجه شده است. انتظار داشتیم شورای شهر حمایت داشته باشد، اما تا امروز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده‌است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز