شورای ششم به‌دنبال مدل شیوه‌های نوین در حوزه اقتصاد شهری

۱۴۰۰/۰۹/۲۷ - ۱۴:۴۲:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۵۳۸۷
شورای ششم به‌دنبال مدل شیوه‌های نوین در حوزه اقتصاد شهری
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: یکی از ضعف‌های اصلی در مدیریت اقتصادی شهر، فقدان آینده‌پژوهی بوده و با تکیه بر آینده‌پژوهی به دنبال شیوه‌های نوین در حوزه اقتصاد شهری هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، مجید دبیریان در گفتگویی با اشاره به نشست اخیر کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهدمقدس وکارگروه اقتصاد مقاومتی و دانش‌‎بنیان که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه فردوسی و دانشگاه امام‌صادق(ع)، از جمله دکتر عادل پیغامی، از اساتید شاخص حوزه اقتصادی برگزار شد، اظهارکرد: یکی از مهمترین محورهای این نشست، بحث و تبادل‌نظر درخصوص مدل‌های جدید حکمرانی در بحث اقتصادی بود.

وی با بیان اینکه در مدل‌ جدید حکمرانی، تعاریف باید از حالت عمودی و نگاه‌های بالا به پایین خارج شود، گفت: در مقابل باید به سمت مدل‌ افقی و هم‌ارز بودن جایگاه‌ها تغییر نگرش دهیم.

دبیریان افزود: ذهن مدیران ما خطی است و هنوز شبکه‌ای نشده؛ ذهنیت‌ها را باید به سمت حکمرانی شبکه‌ای سوق دهیم، به نحوی که از مدل حکمرانی دولت‌محور، به سمت حکمرانی جامعه‌محور گام برداشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از نکات مهم در مدل جامعه‌محور، ایجاد شبکه شفاف اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف است، تصریح کرد: در این روش، شاهد یک نظارت درونی هستیم و دیگر نیازی به ناظم حاکمیتی نیست.

دبیریان با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی از ابتدای فعالیت خود در دوره ششم، بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشگران و اساتید دانشگاهی را به منظور تعریف چشم اندازی جدید و تنظیم سند جامع برای توسعه و دستیابی به اهداف، مدنظر داشته، گفت: باید بدانیم که در افق 1420، مشهدمقدس چه جایگاهی در اقتصاد شهری کشور داراست و وضعیت آن چگونه است؟

وی ادامه‌داد: یکی از ضعف‌های اصلی در مدیریت اقتصادی شهر، فقدان آینده‌پژوهی بوده و کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این دوره از شورای شهر، با برگزاری نشست‌های آینده‌پژوهی درصدد جبران این غفلت است.

دبیریان افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشگران و دانشگاهیان و تکیه بر آینده‌پژوهی، باید برای آینده اقتصاد شهر برنامه‌ریزی کنیم؛ در این مسیر نیازمند تدوین سند جامعی برای مدیریت اقتصاد شهری هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهدمقدس با بیان اینکه پیشتر نیز نشست‌های تخصصی با محوریت مدل‌های جدید اقتصادی و حکمرانی اقتصادی برگزار شده، گفت: برگزاری جلسات این‌چنینی ادامه خواهد داشت تا خروجی مطلوبی از مدل‌های جدید حکمرانی در حوزه اقتصاد شهر داشته باشیم. انتهای پیام

 

نظر شما