خرید مواد غذایی در ظروف یکبار مصرف به استقبال کرونا رفتن است

۱۳۹۹/۰۲/۱۷ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۷۸۴۴
خرید مواد غذایی در ظروف یکبار مصرف به استقبال کرونا رفتن است
چون زولبیا و بامیه داخل سینی و قفسه است و فرد فروشنده این مواد خوراکی را با انبرک داخل جعبه یا نایلون می گذارد، خطر خاصی در خصوص انتقال ویروس کرونا مردم را تهدید نمی کند اما ....

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت  در خصوص شرایط خرید مواد غذایی رایج در ماه مبارک رمضان مانند آش و حلیم، زولبیا و بامیه و خرما و سبزی با توجه به شیوع کرونا مطالبی را اعلام کرد که به شرح ذیل است :

ظروف یکبار مصرف آش و حلیم و خطر ابتلا به کرونا!

مردم به دلیل شیوع کرونا، باید در ماه مبارک رمضان از مراکزی که مجوز قانونی فعالیت های طبخ را دارند مانند رستوران ها و مراکز تهیه غذای معتبر آش و حلیم و غذا تهیه کنند.

وی اضافه کرد: در این ایام مردم سعی کنند برای خرید غذا از بیرون، با خود ظرف ببرند و اگر امکان بردن ظرف نداشته اند و آش و حلیم را در ظروف یکبار مصرف خریداری می کنند، به محض آوردن غذا به منزل، آن را از ظروف یکبار مصرف خالی کرده و ظرف را در زباله بیندازند. بنابراین اکیدا توصیه می کنیم ظرف یکبار مصرف را در یخچال و حتی در قسمتی از خانه نگذارند.

بهتر است آش و حلیم خریداری شده را حرارت بدهید

غلامی در خصوص مصرف آش و حلیم خریداری شده هم گفت: روزه داران اگر آش و حلیم را نزدیک افطار تهیه کرده اند و گرم است و حرارت کافی دارد نیاز به گرم کردن مجدد آن نیست می توانند میل کنند اما اگر چند ساعت قبل افطار تهیه و سرد شده است، باید حتما مجددا آن گرم کنند و استفاده کنند. در ضمن بعد از جابجایی غذا و خارج کردن آن از ظرف یکبار مصرف نیز شستشوی دست نباید فراموش شود.

همچنین این مسئول وزارت بهداشت گفت: فروشنده ها و عرضه کنندگان آش و حلیم باید به دلیل شیوع کرونا مسائل بهداشتی فردی را بیش از پیش رعایت کنند. استفاده از ماسک، لباس کار و کلاه مناسب برای فروشندگان بسیار مهم و ضروری است.

خرمای فله ای نخرید و نخورید!

وی در خصوص ظروف ارائه ی غذا به مشتریان نیز خاطرنشان کرد: فروشندگان برای عرضه ی غذا به مشتریان باید از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده کنند یعنی ظروف شفاف و نازک یکبار مصرف استفاده نشود. اولویت فروشندگان آش و حلیم برای عرضه ی غذا به مشتریان باید استفاده از ظروف آلومینیومی با کیفیت و ظروف یکبار مصرف گیاهی باشد.

در ادامه مهندس غلامی گفت: با توجه به اینکه مصرف خرما در ایام ماه مبارک بسیار زیاد است، مردم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا در جامعه، جدا از خرید خرماهای فله ای خودداری کنند و از خرماهای بسته بندی استفاده کنند.

زولبیا و بامیه را از چه مراکزی بخریم و چگونه بخوریم تا کرونا نگیریم؟

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در رابطه با تهیه ی زولبیا و بامیه هم گفت: زولبیا و بامیه هم از محل تولید مانند قنادی و مراکز تهیه این مواد خوراکی باید تهیه شود. از طرفی چون زولبیا و بامیه داخل سینی و قفسه است و فرد فروشنده این مواد خوراکی را با انبرک داخل جعبه یا نایلون می گذارد، خطر خاصی در خصوص انتقال ویروس مردم را تهدید نمی کند.

او توصیه ای بهداشتی هم برای مصرف زولبیا و بامیه داشت: قبل از خوردن زولبیا و بامیه بهتر است آن را داخل فر یا ماهیتابه حرارت بدهید زیرا امکان دارد دست آلوده به این مواد غذایی برخورد کرده باشد و ما نیز به آن دست بزنیم و دستمان آلوده شود و در نتیجه دست آلوده پس از برخورد با چشم و بینی و صورت، ممکن است باعث ابتلا به کرونا شود.

سبزی خوردن را گندزدایی کنید و بعد بخورید!

سیدرضا غلامی هشدار داد: مردم از هیچ ماشین سیار و دوره گردی که مشغول عرضه ی  آش و حلیم، زولبیا و بامیه است خرید نکنند، خصوصا در این ایام که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: مردم برای مصرف سبزی خوردن نیز در افطار و سحر بسیار باید احتیاط داشته باشند و سالم سازی، شستشو، گندزدایی و انگل زدایی را طبق سنوات قبل رعایت کنند چون کرونا ویروس احتمالا در سطح می ماند و فقط با گند زدایی سبزیجات از بین می رود.

جایگزینی مطمئن و خوب برای افطاری دادن در ایام کرونایی

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در آخر گفت: امسال بهتر است مردم در کارهای خیری که سال های گذشته در ماه مبارک رمضان انجام می دادند، تغییراتی بدهند مثلا اگر به مردم فقیر و نیازمند افطاری می داده اند امسال مواد غذایی اولیه خشک مورد نیار  برای افطار سحر و یا مبلغ نقدی آن را هدیه و خیرات کنند.

 

 

 

نظر شما