تحریم هوایی بر امنیت پروازها تاثیر ندارد

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۹:۲۳:۵۵
کد خبر: ۱۰۰۳۰۰۷
تحریم هوایی بر امنیت پروازها تاثیر ندارد
در روزهای اخیر خبر احتمال تحرم هوایی کشور در محافل خبری دست به دست می‌شود و این مساله موجب شده است که احتمال ایجاد اخلال در امنیت هوایی مطرح شود اما یک مقام مسئول بر این باور است که امنیت پروازهای داخلی با تحریم به خطر نمی‌افتد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ تحریم هوایی در صورتی می‌تواند امنیت پروازهای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد که هزینه بالای تجهیزات و نیروهای متخصصی که در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هستند، در پی محدود شدن پروازهای خارجی، درآمدهای این شرکت به دست نیاید.

گفتنی است شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیشتر درآمدهای خود را از پروازهای گذری خارجی به دست می‌آورد و کاهش این پروازها، درآمدهای این شرکت را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

افت درآمدها نیز از آنجایی که این شرکت نیاز به تجهیزات به روز و های تک دارد، ممکن است اصل فعالیت‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را متاثر کند؛ چرا که عدم به روزرسانی تجهیزات می‌تواند خطراتی را برای پروازهای داخلی ایجاد کند.

در این راستا یک منبع آگاه که در این زمینه مسئولیت هم داشته، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در سال‌های گذشته اقدامات بسیار مطلوبی را در راستای به‌سازی و به‌روزرسانی تجهیزات خود انجام داده است و تقریبا تا 20 سال دیگر نیازی به نوسازی تجهیزات خود ندارد و در این شرایط، باید به فکر اقدامات توسعه‌ای باشد.

او گفت: در زمینه‌های ارتباطی، برج‌های مراقبت و نویگیشن در سال‌های پیش در برخی موارد بحران وجود داشت اما اکنون مشکلات موجود حل شده است و در برخی موارد تا 3 دهه، نیازی به نوسازی نیست.

به گفته او، ناوگان زمینی فرودگاه‌ها نیز در سال های اخیر به روز شده است و این مساله تا حدود زیادی ایمنی فرودگاه‌ها را تامین خواهد کرد و نیاز چندانی در این زمینه به واردات تجهیزات وجود ندارد.

او همچنین یکی دیگر از اقداماتی را که اخیرا برای بهبود وضعیت ناوبری انجام شده است، خرید هواپیمای «فلایت چک» خواند و توضیح داد: این هواپیما برای کالیبره کردن رادارها استفاده می‌شود و می‌تواند خطای احتمالی سیستم‌های موجود را تا حدود بالایی شناسایی کند. در نتیجه با شناسایی خطاها رفع اشکالات دشوار نخواهد بود. اما در این میان چالش‌هایی نیز در صورت تحریم هوایی ایران ایجاد می شود.

یکی از این چالش‌ها پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل این صنعت است که با کاهش درآمدهای پروازهای گذری به یک معضل تبدیل می شود و نیروی کاری که حقوق و مزایای خود را دریافت نمی‌کند، مستعد اشتباه و سهل‌انگاری در کار خواهد بود.

علاوه بر این حضور پروازهای بین‌المللی به صورت مداوم در آسمان ایران به گونه‌ای مانع حمله هوایی به کشور می‌شود؛ چرا که اگر دشمنی قصد حمله موشکی و هوایی به کشور را داشته باشد، نمی‌تواند بدون هشدار به این هواپیماها و خطوط هواپیمایی خارجی کار خود را آغاز کند و هشدار به آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز آماده‌باش پدافند هوایی کشور باشد.

با این حال، در عین وجود چنین چالش‌هایی نکته مهم این است که تجهیزات ناوبری هوایی در کشور به میزانی تامین و به‌روز رسانی شده است که حتی در صورت تحریم هوایی و خدشه دار شدن درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران، امنیت پروازهای داخلی به خطر نخواهد افتاد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز