یک اقتصاددان:

جذب سرمایه سرگردان در بورس منجر به کاهش تورم و رونق تولید می‌شود/ ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه توسط شستا جذب شد/ خریداران سهام شستا در ارتقا خدمات بهداشت و درمان سهیم هستند/ بورس حباب ندارد

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۰۹:۵۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۰۳۶۱۴
جذب سرمایه سرگردان در بورس منجر به کاهش تورم و رونق تولید می‌شود/ ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه توسط شستا جذب شد/ خریداران سهام شستا در ارتقا خدمات بهداشت و درمان سهیم هستند/ بورس حباب ندارد
یک کارشناس اقتصادی معتقد است جذب نقدینگی سرگردان جامعه در بورس، در خدمت رونق تولید قرار می‌گیرد و به کنترل نرخ تورم کمک می‌کند.

"سید محمدرضا احمدی"، مدرس دانشگاه و دکترای اقتصاد، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص مزیت‌های بورس برای تولید و اقتصاد توضیح داد: یکی از ضرورت‌های حضور مردم در بازار سرمایه این است که بازار پولی و سایر بازارها دیگر ظرفیت جذب حجم بالای نقدینگی موجود در جامعه را ندارند و نیاز بود، بازاری موازی به جذب این نقدینگی بپردازد. 

او افزود: با هدایت نقدینگی به بورس، بدون نیاز به صرف هزینه توسط دولت، نقدینگی از سطح بازار جمع می‌شود و دولت با کنترل این نقدینگی می‌تواند، نرخ تورم را هم کاهش دهد، علاوه بر این، نقدینگی جذب شده  در خدمت تولید قرار می‌گیرد.

احمدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر عموم مردم با توجه به شرایط تورمی کشور فرصت‌های بازار را مداوم رصد می‌کنند. همچنین سرمایه‌گذاران سنتی عمدتا به سمت دارایی‌های ثابت مثل بازار ارز، طلا مسکن و خودرو می‌رفتند اما اتفاق خوب این است که بازار جدیدی با نام بازار سهام پیش روی چشم مردم قرار گرفته‌ است.

او ادامه داد: البته این بازار با سایر بازارها متفاوت است چون تخصصی بوده و داشتن اطلاعات تخصصی و آگاهی از صورت‌های مالی شرکت‌ها برای فعالیت در این بازار بسیار مهم است که قشر سنتی سرمایه‌گذار، ممکن است اشراف و آشنایی کاملی در خصوص این بازار نداشته باشد اما چشم‌اندازی که برای آن‌ها ترسیم شده، افزایش قیمت سهام‌هاست که این بازار را برای سرمایه‌گذاران سنتی هم جذاب کرده‌است.

احمدی افزود: سودآوری بورس در یک سال و نیم گذشته به ویژه چند ماه اخیر، مردم را به تکاپو انداخته تا حتی سرمایه‌های خرد را هم بیاورند به این ترتیب در حال حاضر، بازار سرمایه دیگر تنها به بورس بازان اختصاص ندارد و عموم مردم به این بازار متمایل شده‌اند.

این کارشناس اقتصادی جذب سرمایه به سمت بازار سرمایه نسبت به بازار پولی یعنی بانک‌ها و موسسات اعتباری را دارای امتیازات ویژه دانست و خاطر نشان کرد: حضور در این بازار هم به نفع شرکت‌های عرضه کننده سهام بوده و هم به نفع سرمایه‌گذاران و در نهایت نقدینگی جذب شده در این بازار در خدمت رونق تولید و بهبود کیفیت خدمات قرار می‌گیرد.

به گفته احمدی خرید سهام یک شرکت در حقیقت دارایی‌های آن شرکت را افزایش می‌دهد و با فروش بخشی از این دارایی‌ها، آن را در خدمت تولید قرار می‌دهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌های جذب شده توسط شستا فوایدی برای سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان دارد، گفت: شستا به عنوان بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری کشور تنها ده درصد سهام خود را عرضه کرده و با این اقدام علاوه بر خصوصی‌سازی و مشارکت مردم در این شرکت، با جذب حدود ۷ هزار میلیارد تومان اقدام به تامین مالی کرده که این سرمایه بزرگ در نهایت در خدمت بازنشستگان قرار می‌گیرد.

احمدی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی سهامدار صد در صد شستاست و این حجم سرمایه و منابع جذب شده در بخش‌هایی مثل افزایش سرمایه بانک رفاه، افزایش سرمایه شستا و ساخت و ساز در حوزه درمان هزینه می‌شود. به این ترتیب سرمایه‌گذاری مردم در این شرکت در حقیقت علاوه بر کسب سود و افزایش سرمایه خریداران، منجر به بهبود خدمات بهداشت و درمان برای خودشان هم خواهد شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: هدف شرکت‌ها از حضور در بورس تامین مالی، هدف دولت جمع کردن نقدینگی سرگردان و هدف مردم هم کسب سود و بهبود وضعیت اقتصاد و تولید است که هر سه هدف در ارائه سهام شرکت‌های بزرگ محقق می‌شود.

احمدی در خصوص وضعیت کنونی شاخص کل بورس و سهام شستا توضیح داد: چند روز اخیر بازار سرمایه با کاهش نسبی شاخص وارد فاز اصلاح شده و کسانی که به صورت کورکورانه وارد بازار شدند با این کاهش قیمت ترسیده و  از بازار خارج می‌شوند اما برای کسانی که در این بازار ماندگاری دارند، سیر صعودی شاخص البته نه به شدت سابق بلکه به صورت متعادل دوباره آغاز خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا بورس حباب دارد، با رد این نظر بیان کرد: تا زمانی که سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه عرضه می‌شود و خریدار هم دارد نمی‌توانیم بگوییم بورس حباب دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز