نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند:

ایران ۱۰ میلیارد دلار صادرات به هند دارد/ تعرفه ترجیحی تراز تجاری با هند را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۱۱:۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۰۰۴۶۸۹
ایران ۱۰ میلیارد دلار صادرات به هند دارد/ تعرفه ترجیحی تراز تجاری با هند را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد
نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند میزان مجموع صادرات رسمی نفتی و غیر نفتی ایران به هند را ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد که ۲ میلیارد دلار آن صادرات غیر نفتی است.

پرهام رضایی، نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص وضعیت روابط تجاری ایران با هند و ظرفیت‌های این کشور به عنوان یکی از مقاصد مهم صادراتی خاطر نشان کرد: در بخش صادرات غیر نفتی اغلب صادرات ایران به این کشور در حوزه کشاورزی، مواد پتروشیمی، مواد شیمیایی و خشکبار است.

او افزود: محصولاتی مثل سیب، کیوی، پسته و خرما به این کشور صادر می‌شود و ماشین آلات، دارو و مواد اولیه تولید از جمله مواردی است که واردات از هند را تشکیل می‌دهد.

رضایی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر روابط تجاری ایران و هند اظهار کرد: قطعا تحریم‌ها روابط تجاری ایران را با همه کشورها با محدودیت‌هایی همراه کرده و هند هم از آن مستثنی نیست اما تلاش کردیم تا روابط همچنان برقرار بماند که البته مشکلات خاص خود را دارد.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند تاکید کرد: باید توافق و قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و هند منعقد شود تا تجارت و مبادله کالایی بهتر و راحت‌تر انجام شود.

او مهم‌ترین اصل در روابط تجاری را تعرفه ترجیهی دانست و توضیح داد: ایجاد تعرفه ترجیهی میان ایران و هند در دستور کار قرار دارد  و رایزنی‌هایی هم با همه کشورها از جمله هند در حال انجام است.

به گفته این فعال اقتصادی تعرفه ترجیحی می‌تواند میزان صادرات و واردات ما را افزایش دهد یعنی تراز تجاری تا ۵۰ درصد بالا می‌رود.

رضایی تجربه تجارت ترجیهی با اوراسیا را موفقیت آمیز دانست و گفت: ایران با توجه به روابط اقتصادی و ظرفیت‌های صادراتی خود می‌تواند با کشورهایی مثل هند، چین و ترکیه تعرفه‌های تجاری داشته ‌باشد و در این صورت می‌تواند حجم و ارزش مبادلات تجاری خود را افزایش دهد.

این فعال اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر تجارت ایران با هند بخاطر شیوع کرونا به حداقل رسیده‌ اما صفر نشده ‌است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند در خصوص ممنوعیت و توقف صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از سوی بسیاری از کشورها به دلیل مقابله با پیامدهای شیوع کرونا و کمبود مواد غذایی گفت: کشور ما با توجه به موقعیت خود مشکلی برای صادرات در این حوزه ندارد اما در حال حاضر با مشکل بسته بودن مرزها بخاطر شیوع کرونا مواجهیم.

نظر شما