رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

ورود کالا بدون ثبت سفارش دلیل انباشت در گمرک است/ تجارت جهانی تا پایان امسال ۱۵ تا ۲۰درصد افت خواهد کرد/ کاهش ۴۰درصدی تجارت ایران و چین در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۰۵:۵۳:۵۶
کد خبر: ۱۰۱۹۲۷۷
ورود کالا بدون ثبت سفارش دلیل انباشت در گمرک است/ تجارت جهانی تا پایان امسال ۱۵ تا ۲۰درصد افت خواهد کرد/ کاهش ۴۰درصدی تجارت ایران و چین در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی
انباشت ۹۳ هزار کانتینر در گمرک حکایت از وجود ضعفی در جریان واردات دارد؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، رعایت نکردن قوانین واردات را عامل این انباشت دانست.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی برنا گفت: در واردات کالا به ایران مقرراتی وجود دارد که سال‌هاست دارد اجرا می‌شود، فارغ از اینکه این مقررات درست پنداشته می‌شود یا نه باید پذیرفت در جریان وارادات کالا به کشور ساری و جاری است.

او افزود: از جمله این مقررات آن است که واردکننده برای ورود هر گونه کالا ابتدا باید به وزارت صمت برود و سفارش خود را ثبت کند. با این حال همواره بر مبنای آنچه عرف بوده این مقررات نادیده گرفته می‌شده است و بسیاری بدون ثبت سفارش کالای خود را به گمرک می‌آورند و پس از آن، مراحل ثبت سفارش را انجام می‌دهند و کالا را ترخیص می‌کنند.

او ادامه داد: این عرف باعث می‌شود در بزنگاه‌هایی چون صدور بخش‌نامه‌های ممنوعیت واردات برخی اقلام و تخصیص یا عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات، واردکننده در ترخیص کالا از گمرک به مشکل برخورد کند. بخش زیادی از کالاهایی که در حال حاضر در گمرک رسوب کرده با این مشکل رو‌به‌رو است.

کاهش 40درصدی تجارت با چین

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه در پاسخ به وضعیت کنونی تجارت ایران و چین گفت: تحریم‌ها آمریکا و شیوع کرونا دو آیتمی بوده که در وضعیت تجارت ما با چین، تاثیرگذار است. تجارت کنونی ایران و چین همچنان متاثر از همه‌گیری کرونا در جهان است. برآوردها حکایت از آن دارد که تجارت جهانی تا پایان سال جاری میلادی در اواسط دی افت 15 تا 20 درصدی را شاهد خواهد بود. از ابتدای سال جاری میلادی، افت تجارت جهانی تا 35درصد هم رسید، تجارت ایران و چین هم خارج از این جریان نیست.

حریری ادامه داد: تجارت خارجی ایران علاوه بر همه‌گیری کرونا با تشدید تحریم‌ها هم رو‌به‌رو بوده است. بسیاری از صادرات ما پایه نفت دارد و امروز بهای نفت در بازه 40 دلار است و وقتی قیمت نفت به یک سوم سال‌های پیش رسیده است، ارزش و میزان صادرات ما پائین می‌آید. بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی ما را هم فرآورده‌های نفتی، گاز، میعانات و پتروشیمی تشکیل می‌دهد، یعنی پایه قیمتی آن از قیمت نفت گرفته می‌شود و ارزش آن با کاهش بهای نفت پائین می‌آید.

او افزود: بخشی دیگر از اقلام صادراتی ما به چین کامودیتی‌ها (مواد اولیه) هستند که شامل کالاهایی مثل مس، فولاد و سنگ آهن می‌شوند که اینها نیز کاهش قیمت داشته‌اند، در نتیجه این کاهش قیمت‌ها ارزش تجارت ما با چین کاهشی بوده است.

او اظهار کرد: تجارت جهانی ایران و چین در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40درصد کاهش داشته است. رقم مبادلات تجاری ایران با چین در 4 ماه نخست سال جاری میلادی، 5میلیارد و 300 میلیون دلار بود که از این رقم، 2میلیارد و 900 میلیون دلار واردات و 2میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات غیرنفتی بود.

رئیس اتاق ایران و چین همچنین گفت: اینکه تا پایان سال چه اتفاقی می‌افتد، به مدیریت جهانی ویروس کرونا بستگی دارد، البته در نوامبر امسال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم و اینکه چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، در شدت تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز