شاخص کل در راه اصلاح یا سقوط؟

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۰۵:۳۳:۱۰
کد خبر: ۱۰۳۰۴۶۶
شاخص کل در راه اصلاح یا سقوط؟
بازار بورس در هفته گذشته با نوساناتی همراه بود که برای بسیاری این سوال را ایجاد کرده است که شاخص کل با چه روندی به حرکت خود ادامه می دهد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شاخص کل بورس در طول هفته گذشته افزایشی در حدود 9 هزار واحد را به ثبت رساند و این عدد برای بازاری که فعالان خود را به رشدهای چشم گیر عادت داده، بسیار ناچیز است.

اما مساله قابل توجه این است که در روز چهارشنبه، میزان عرضه‌ها به صورت قابل توجهی افزایش یافت و بسیاری از سهم‌های شاخص ساز و بزرگ بازار با صف‌های فروش سنگین همراه شدند.

سهام شرکت‌هایی مانند ایران خودرو، سایپا و برخی نمادهای پالایشی و پتروشیمی که در ماه‌های اخیر بدون توقف افزایش یافته بودند، با رشد چشمگیر عرضه روبه‌رو شد و صفوف فروش قابل توجهی برای بسیاری از آنها تشکیل شد.

در این میان برخی بر این باورند که عرضه‌ها بیشتر توسط حقوقی‌ها انجام شده است و این مساله می‌تواند، نشانه‌ای باشد برای آغاز روند منفی شاخص.

با این حال در مقابل نیز افرادی وجود دارند که اصلاح این سهم‌ها را ناشی از رسیدن شاخص کل و سهم‌های شاخص ساز به منطقه اشباع خرید می‌دانند و بر این باورند که شاخص کل پس از یک اصلاح، موج صعودی خود را ادامه خواهد داد.

اما مساله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بدون شک زمانی که سهمی با رشد قابل توجه روبه‌رو می‌شود، سهامدارانی هستند که بخواهند از این جریان، نقدینگی به دست بیاورند و چنین رفتاری بین سهامداران حقوقی طبیعی است.

حال اگر بخواهیم این گونه فکر کنیم که شاخص کل هم وزن جریانی عکس خواهد گرفت و نقدینگی از سهم‌های بزرگ به سمت سهم‌های کوچک جریان پیدا خواهد کرد، دچار اشتباه شده‌ایم؛ چرا که اگر فروشنده‌ها را سهامداران حقوقی در نظر بگیریم، این مساله دور از ذهن به نظر می‌رسد که شرکت‌های سهامدار از سهم‌های بزرگ به سهم‌های کوچک نقل مکان کنند.

علاوه بر این اگر سهم‌های شاخص ساز جریان کلی بازار را منفی کنند، احتمال رشد سهم‌های کوچک تقریبا بسیار ناچیز خواهد بود.

ضمن این که بسیاری از سهم‌های شاخص ساز در آستانه رفتن به مجمع سالیانه قرار دارند و فروش آن‎ها می‌توان ناشی از عدم تمایل برخی از سهامداران به مجمع سالیانه باشد.

در این میان افرادی که پولبک شاخص را پیش‌بینی می‌کنند منطقی تر به نظر می‌رسند و جریان را از این منظر تعریف می‌کنند که حمایت دولت از بازار ادامه دارد.

این در حالی است که مقامات کشور همچنان روی حمایت از بورس تاکید دارند و کارشناسان بر این باورند که تا زمانی که دارادوم و داراسوم عرضه نوشد، حمایت‌های جدی از بورس ادامه خواهد داشت.

اما در خصوص تحلیل تکنیکال شاخص کل نیز برخی بر این باورند که این شاخص در سقف کانال صعودی خود قرار گرفته است و می‌تواند تا میانه‌ها و یا کف کانال اصلاح داشته باشد.

در این باره کفته می شود که شاخص کل تقریبا از نیمه سال 98 به بعد هرگاه در فاز صعود که قرار می گرفته بین 50  تا 60 روز کاری مثبت میخورده و پس از این مدت بین یک تا دو هفته کاری اصلاح میداده، نسبت دقیقی بین این اعداد نمیتوان یافت ولی حدودا میتوان 10 روز کاری را ملاک تایم اصلاح قرار داد.

با این اوصاف باید دید که ۲ روز اول هفته آینده (در بسته بودن لیدر بازار شپنا) که شتران، خساپا و خودرو باز هستند آیا روند اصلاحی و منفی است یا خیر؛ که احتمالا با توجه به بسته شدن شتران در شنبه یا یکشنبه برای مجمع و از طرفی منفی های سنگین روز آخر هفته گذشته برای خودرو و خساپا بازار همچنان منفی خواهد بود. به هرحال این دو روز برای فهم روند بازار مهم هستند.

لذا با فرض اینکه روند اصلاحی آغاز شده باشد شاخص کل از دید تایم فریم زمانی و همچنین در نظر گرفتن rsi و بولینجر و با محاسبات اصلاحات فیبو میتواند در طی این 10 روز کاری تا یک میلیون و 560 هزار و یا یک میلیون و 500 هزار اصلاح داشته باشد.

اما در این میان باید به این مساله نیز اشاره کرد که طبق چارت شاخص در بهترین نقطه برای اصلاح قرار دارد و پس اتمام اصلاح مقاومت خاصی در برابر شاخص نخواهیم داشت.

ضمن این که بر اساس قانون الیوت شاخص باید روی 1.6 تا 1.8 میلیون یک اصلاح بزرگ تکنیکالی می‌داشت تا برای پرتاب به سمت بالای 2 میلیون (موج 5 صعودی الیوت) جانی تازه بگیرد.

از این رو برخی کارشناسان بر این باورند که این اصلاح با توجه به بسته بودن لیدرهای بازار میتواند کمی طولانی‌تر باشد اما باید به این نکته توجه داشت که این روند صرفا یک اصلاح است و نه ریزش. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز