حرفه‌ای‌ها در بازار نزولی چه می‌کنند؟

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۰۵:۴۲:۲۳
کد خبر: ۱۰۴۷۲۸۳
حرفه‌ای‌ها در بازار نزولی چه می‌کنند؟
این روزها یکی از مهم‌ترین سوالات فعالان بازار سرمایه این است که در روزهای منفی چگونه رفتار کنند و به باور کارشناسان، مهم‌ترین کار احتیاط و در صورت بروز نشانه‌های برگشت، خرید با پشتوانه تحلیل و دانش منطقی است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، کارشناسان توصیه می‌کنند که فعالان بازار به هیچ وجه بدون داشتن تحلیل‌های منطقی خرید نکنند.

به باور کارشناسان هیجان، زمانی بالا می‌رود که انسان نداند چه اتفاقی در انتظار اوست یا به اصطلاح بی‌گدار به آب زده باشد، اما وقتی برای عمل انجام شده دلیل روشنی وجود داشته باشد قطعا ترس و اضطرابی وجود نخواهد داشت. اگر به نتیجه عمل خود ایمان داشته باشید از عمل هیجانی دور خواهید ماند.

نکته جالب این است که اغلب افراد برای خرید هر وسیله‌ای در زنگی شخصی خود بارها و بارها تحقیق و پرس و جو می‌کنند و بعد اقدام به خرید می‌کنند، اما در بازار سرمایه که معمولا بخش زیادی از پس انداز خود را واردش کرده‌اند تنها با تکیه بر توصیه‌های دیگران سرمایه خود را درگیر کرده و اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین، قطعا زمانی که افراد بخش زیادی از پول مورد نیاز زندگی خود را وارد بورس می‌کنند و بدون اطلاع کافی خرید انجام می دهند، در بازار منفی درگیر رفتارهای هیجانی‌ زیادی هم می‌شوند.

با این وجود باید به یاد داشت که بازار منفی هم جزئی از بازار است و هرگز از آن جدا نمی شود، اما اینکه چطور با امواج منفی بازار بتوان روبه‌رو شد، کاملا به سطح اطلاع از بازار و سهام بستگی دارد.

براین اساس، فرد سهامدار اگر از سهام موجود در پرتفوی خود اطلاع کامل داشته و با دلیل خریداری کرده باشد، قاعدتا در شرایط منفی بازار ترسی نداشته و با آرامش کامل و به دور از هیجان سهامداری خواهد کرد؛ اما فردی که فقط به توصیه دیگران و بدون هیچ اطلاعی سهام خریداری کرده باشد در شرایط منفی بازار چون هیچ دیدی نسبت به سهام خود ندارد و دلیلی برای خرید نداشته بی‌سبب هم اقدام به فروش کرده و با ترس و استرس سهام خود را در صف فروش قرار می‌دهد.

بر این اساس توصیه می شود که سهامداران پیش از هر چیزی اطلاعات پایه خود را از بازارسرمایه افزایش دهند. به این معنی که اگر قصد فعالیت مستمر در این بازار را دارند باید حداقل‌های بازار را فراگیرند؛ اگر هم صرفا جهت کسب سود کوتاه مدت و بعد فروش و خروج از بازار پا به این حرفه گذاشته‌اند، پس از این فراز و نشیبها هم در امان نخواهند بود، زیرا با قاطعیت می‌توان گفت که بازار سرمایه، بازاری همیشه سبز نخواهد بود و برای کار در روزهای منفی آن نیاز شدیدی  به یادگیری و اطلاع از وضعیت سهام خود دارند.

در این راستا باید اشاره کرد که آرامش روحی در این بازار یکی از مهمترین اصول روانشناختی بازار است. هرچه سطح دانش بورسی سهامداران بیشتر شود، آرامش نیز در بازار بیشتر از پیش خواهد بود.

از این رو پیشنهاد می‌شود که فعالان بازار به هیچ وجه اقدام به خرید سهامی که تنها با توصیه‌های دیگران شناخته‌اند، نکنند و برای خرید شرکت‌هایی را انتخاب کنند که آن‌ها را می‌شناسند و برای سهم‌شان تحلیلی منطقی دارند. اگر این مساله محقق شود، بدون شک رفتار هیجانی از بورس خواهد رفت و بازار بار دیگر به آرامش و تعادل خواهد رسید. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز