گزارش روز؛

صنایع تبدیلی کشاورزی محرک اشتغال و تولید پایدار

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۵:۵۴:۲۵
کد خبر: ۱۰۵۳۹۷۹
صنایع تبدیلی کشاورزی محرک اشتغال و تولید پایدار
روند رو به رشد جمعیت کشور و ضرورت تامین نیازهای غذایی با هدف ایجاد امنیت غذایی، اهمیت صنایع تبدیلی کشاورزی بیش از پیش نمایان کرده است. نقش این صنعت در کاهش ضایعات محصولات تولیدی و همچنین رشد اقتصادی بخش کشاورزی بسیار با اهمیت است؛ از همین رو صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به عنوان حلقه تکمیل کننده تولید مواد غذائی جایگاه ویژه ای در توسعه کمی و کیفی محصولات کشاورزی دارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، در کشورهای در حال توسعه موضوع کشاورزی به عنوان یک صنعت مورد حمایت قرار گرفته است. این در حالی است که در ایران تعداد سرمایه گذاران حوزه صنعت بسیار بیشتر از متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی است و از اینرو حمایت های خوبی برای صنعت صورت می گیرد، اما در حوزه کشاورزی فضا بسیار متفاوت است.

مشکل دیگری که واحدهای صنایع تبدیلی با آن روبه‌رو هستند، نبود نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه است و این مشکل با توجه به اینکه مواد اولیه صنایع تبدیلی در یک دوره زمانی معین به بازار عرضه می‌شوند، بیشتر نمود پیدا می‌کند، زیرا سرمایه گذاران نباید در مدت کوتاهی مواد اولیه مورد نیاز برای مدت یک سال را خریداری کنند و به همین منظور احتیاج به تسهیلات مناسبی برای انجام چنین فعالیت هایی دارند.

به طور کلی حمایت های کشاورزی مانند صنایع نیست و میزان حمایت های مالی صنعت با حوزه کشاورزی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. لزوم بسترسازی برای قشر تحصیل کرده به منظور سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی از الزامات امروز کشور است.

به اعتقاد کارشناسان حوزه کشاورزی، باید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان اصلی ترین متولی این امر، در موضوعاتی مانند نگهداری محصولات و بازار محصولات کشاورزی بیشتر ورود کند و حمایت ها را افزایش دهد.

به دلیل عدم هماهنگی چرخه تولید و بازار، محصولات کشاورزی، قیمت بالایی به خود می گیرد و قیمت نهایی فروش بسیار افزایش می یابد. ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی نیز نقش به سزایی در میزان تولید و هزینه ها دارد که لازم است توجه بیشتری از سوی صنایع به ماشین آلات بخش کشاورزی شود.

توسعه صنایع تبدیلی راهکار پایداری کشاورز

روند رو به رشد جمعیت کشور و ضرورت تامین نیازهای غذایی با هدف ایجاد امنیت غذایی، اهمیت صنایع تبدیلی کشاورزی بیش از پیش نمایان کرده است. نقش این صنعت در کاهش ضایعات محصولات تولیدی و همچنین رشد اقتصادی بخش کشاورزی بسیار با اهمیت است؛ از همین رو صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به عنوان حلقه تکمیل کننده تولید مواد غذائی جایگاه ویژه ای در توسعه کمی و کیفی محصولات کشاورزی دارد.

لذا در این خصوص می توان پیشنهاداتی را ارائه کرد که سازمان های ذیربط با اقدام مناسب و انجام آن ها بتوانند گام های موثرتری در این زمینه بردارند. گام هایی از قبیل ارائه مشاوره های تخصصی و هدایت سرمایه گذاران حوزه کشاورزی بر اساس اولویت های صنایع تبدیلی هر استان، بررسی کارشناسانه و تایید طرح های صنایع تکمیلی توجیه پذیر جهت صدور مجوز تاسیس در شاخه های صنایع غذایی، تسهیل فرآیند تمدید مجوزهای زیر مجموعه صنایع طبق اولویت های سرمایه‌گذاری، تسهیل و افزایش حمایت ها در تامین تسهیلات سرمایه ثابت توسط بانک های عامل، تسهیل و افزایش حمایت ها در تامین تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای به تولید رسیده و در حال فعالیت، مشاوره های تخصصی در حین ساخت کارخانه، چیدمان ماشین آلات (Layout)، کمک در تهیه نقشه راه بازاریابی و تحقیقات بازار و ارائه آموزش های مناسب در زمینه توسعه بازارهای داخلی و خصوصا بازارهای خارجی به منظور صادرات محصولات صنایع تبدیلی، مشاوره های تخصصی در حوزه تولید طبق استانداردهای ملی و بین المللی، آموزش جهت بسته بندی های جذاب و مشتری پسند.6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز