مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس:

آئین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه تورم زا نیست

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۹:۱۶:۲۷
کد خبر: ۱۰۵۷۰۸۴
آئین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه تورم زا نیست
مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار، ریشه بسیاری از نوسانات غیرعادی و پیش بینی نشده در بازار سرمایه را ترس و رفتارهای هیجانی دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از بازار سرمایه، زانیار احمدی گفت: ترس و رفتارهای هیجانی در سرمایه گذاری باعث ایجاد نوسان های پیش بینی نشده و غیرعادی در هر نوع بازاری می شود  و آسیب آن در درجه اول متوجه اشخاصی خواهد شد که در آن بازار فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: آئین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از سرمایه گذاران و سهامداران به معنای تزریق نقدینگی و تورم زا بودن آن در بازار نیست، بلکه راهی جهت ایجاد ثبات و پایداری در بازار و کنترل هیجانات القا شده به آن است.

مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این آئین نامه الزام وجود بازارساز و بازارگردان برای تمام سهام بزرگ و کوچک وجود دارد و ایجاد ثبات در بازار به معنی کنترل نوسانات تمام سهام است. 

احمدی با بیان اینکه سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار و همچنین امکان سرمایه گذاری مستقیم بانک ها در بازار سرمایه با توجه منع مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی، نگرانی هایی در خصوص تورم زا بودن این اقدام مطرح کرده است، تصریح کرد:  لازم به تاکید است که صندوق ثثبیت بازار جهت ایجاد ثبات در بازار، افرایش نقدشوندگی، کاهش ریسک های سیستمی و کنترل هیجانات هم در شرایط صعودی و هم در شرایط نزولی بازار اقدام به بازارگردانی و خرید و فروش اوراق بهادار می کند.

وی ادامه داد:  به همین منظور در آئین نامه تاکید شده است که منابع به صورت بهینه در صندوق تثبیت مدیریت شود و این به معنای تزریق نقدینگی بدون داشتن استراتژی نیست. علاوه بر این، با ورود بانک ها به سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه بسیاری از منابع آنها آزاد خواهد که نه تنها به نقدشوندگی بازار سهام کمک می کند، بلکه می تواند موجب توسعه بازار تامین مالی در بازار سرمایه و ابزارسازی جهت کنترل هیجانات بازار پول و سیاست گذاری های پولی شود.

به گفته احمدی،  این امر همچنین باعث می شود بسیاری از بانک ها نقدینگی خود را مدیریت کرده و در نهایت منتج به سودآوری آنان در میان مدت و بلندمدت شود و آغازی برای فعالیت بانکداری اختصاصی به صورت حرفه ای در صنعت بانک باشد.

مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: بازار سرمایه در شرایط حاضر نه تهدیدی برای سایر بازارها، بلکه فرصتی برای تغییر ساختار اقتصادی کشور از بانک محور بودن به بازار سرمایه محور شدن، تغییر روش های تامین مالی با کمترین هزینه و همچنین توسعه ابزارها جهت مدیریت منابع و مصارف کشور است. 

احمدی با اشاره به اینکه بازار سهام ، بازاری اثرپذیر است و نسبت به هر نوع سیاست گذاری ، اخبار و اظهارنظرها حساس است و بسته به شرایط بازار در فاصله  زمانی های متفاوت، واکنش نشان  می دهد، گفت:  لزوم وجود آئین نامه الزام وجود بازارساز و بازارگردان جهت حفظ هیجانات بازار و ایجاد ثبات در آن انکارناپذیر بود.

 وبی در پایان تصریح کرد: هر چند اندازه بازار سرمایه در حال حاضر نسبت به برخی از بازارهای دیگر کوچک است اما به جهت وجود بورس های مختلف جهت معاملات ابزارها و کالاها و همچنین دخیل بودن منافع تعداد بالایی از سرمایه گذاران و شرکت های تولیدی و خدماتی در بازار سرمایه، کنترل این بازار به معنای کنترل اقتصاد کشور است و تمام نهادهای حاکمیتی و نظارتی از قبیل دولت، مجلس، سازمان بورس، بانک مرکزی و بیمه لازم است با سیاست های هماهنگ شده و تعاملی نقشه اقتصادی کشور را ترسیم کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز