سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت :

رشد مثبت ۲.۵ درصدی صنعت در سه ماهه اول امسال/ صادرات فولاد در سال ۹۸ رکورد زد

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۰:۰۷:۱۲
کد خبر: ۱۰۶۳۹۹۶
رشد مثبت ۲.۵ درصدی صنعت در سه ماهه اول امسال/ صادرات فولاد در سال ۹۸ رکورد زد
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش بیان کرد: ظرفیت تولید زنجیره فولاد از ۱۲۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ و ابتدای دولت تدبیر و امید به ۲۳۰ میلیون تن در حال حاضر رسید.

به گزارش گروه خبری خبرگزاری برنا به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت، جعفر سرقینی در مراسم افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش اظهار داشت: امروز به همت متخصصان ایرانی و با وجود همه تحریمهای ظالمانه به ظرفیت ۳۷ میلیون تن فولاد خام رسیدیم.

وی با بیان اینکه رتبه ۱۰ فولاد دنیا را به دست آورده ایم، گفت: در چند سال گذشته توانستیم فرانسه و ایتالیا را از لحاظ تولید فولاد پشت سر بگذاریم.

سرپرست وزارت صمت با یادآوری اینکه رشد تولید فولاد دنیا در سال گذشته ۳.۵ درصد رشد داشته است، بیان کرد: اما علی‌رغم سنگین ترین تحریم ها با اتکا به روحیه جهادی رشد تولید فولاد خام کشور ۶.۵ درصد شده است.

سرقینی ادامه داد: در پنج ساله منتهی به سال ۱۳۹۲ هر ساله ۲۲ تا ۲۳ میلیون تن سنگ آهن خام صادر می شد که این رقم در سال گذشته به کمتر از ۴ میلیون تن رسیده است.

صادرات ۱۲ میلیون تنی انواع فولاد در سال گذشته

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ حدود ۶.۵ میلیون تن واردات فولاد و ۱.۵ میلیون تن صادرات فولاد داشتیم اما در سال ۹۸ در زمینه صادرات فولاد رکورد زده شد و به ۱۲ میلیون تن صادرات انواع فولاد رسیدیم.همچنین در نتیجه تکمیل زنجیره ها فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن واردات فولاد داشتیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با یادآوری چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد خام تا افق ۱۴۰۴ بیان کرد: اکنون ۳۷ میلیون تن فولاد آماده به کار داریم و بیست میلیون تن نیز در دست اجرا می باشد که شروع شده است و با این ظرفیت حتماً چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد محقق خواهد شد.

سرقینی گفت: صنعت فولاد بومی شده است و حتی تکنولوژی پرد را به همت متخصصان ایرانی به دست آورده‌ایم.

وی با اشاره به برخی آمارهای تولید در پنج ماهه امسال بیان کرد: در پتروشیمی رشد تولید ۶.۳ درصدی، لوازم خانگی ۴۲.۵ درصدی، آلومینیوم ۵۰ درصدی، فولاد ۸ درصدی، سیمان ۱۵ درصدی و خودرو ۱۸.۵ درصدی داشته ایم.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: در زمینه پروانه های بهره برداری رشد ۷۰ درصدی به لحاظ سرمایه گذاری داشته ایم و صدور جواز تاسیس افزایش ۳۱.۵ درصدی داشته است.

سرقینی گفت: همه تحریم‌ها رشد صنعت به گفته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه اول امسال ۲.۵ درصد مثبت بوده است.

 

نظر شما