پیش‌بینی تورم چهار ماهه پایانی سال ۹۹ / عبور تورم از چارچوب هدف بانک مرکزی

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۰:۳۵:۴۷
کد خبر: ۱۰۹۴۲۹۶
پیش‌بینی تورم چهار ماهه پایانی سال ۹۹ / عبور تورم از چارچوب هدف بانک مرکزی
با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، در صورت تورم ماهانه 1 الی 4 درصدی برای 4 ماه باقیمانده سال، پیش‌بینی می شود تورم سال جاری حداقل بین 35 الی 39 درصد در نوسان باشد.

به گزارش برنا، صندوق بین‌المللی پول وبانک جهانی پیش‌بینی‌هایی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی ایران ارائه کرده اند که در اکتبر 2020 نیز به روزرسانی شده است. براساس آمارها، برآوردهای بانک جهانی نشان می‌دهد نرخ تورم ایران برابر با 34.1 درصد خواهد بود  و بانک جهانی تیز تورم 30.5 درصدی را برای ایران پیش‌بینی کرده است.

تحقق ارقام برآورد شده توسط صندوق بین‌المللی پول(IMF) یعنی تورم 30.5 درصد و بانک جهانی یعنی تورم 34.1 درصدی برای سالجاری، احتمال ضعیفی داشته باشد به صورتی که میانگین تورم ماهانه طی 4 ماه پایانی سال 1398 حدود 1.65 درصد بوده است و نرخ تورم 8 ماهه سال 99 نیز به 30.6 درصد رسیده است. 

با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار در صورت تورم ماهانه 1 الی 4 درصدی برای 4 ماه باقیمانده سال، پیش‌بینی می شود تورم کل سالجاری متفاوت و بین حداقل 35.1 الی 39 درصد در نوسان باشد.

همچنین در سال 1399 برآوردهای بانک جهانی رشد اقتصادی منفی 4.5 درصدی و برآوردهای صندوق رشد اقتصادی منفی 5 درصدی را برای ایران پیش‌بینی کرده است. ارقام اعلام شده این دو مرجع برای رشد اقتصادی سال 1400 ایران متفاوت است؛ بطوریکه بانک جهانی رشد 1.5 درصدی و صندوق بین‌المللی پول رشد حدود 3.2 درصدی را برای این سال پیش‌بینی کرده است.

 عبور تورم از چارچوب هدف‌گذاری بانک مرکزی

بانک مرکزی در خردادماه سال جاری طی بیانیه‌ای چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام کرد، با توجه به سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده و همچنین باتوجه به وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی کشور، بانک مرکزی در چارچوب فروض و سناریوهای واقع‌بینانه، نرخ تورم در سال جاری به روند کاهنده خود ادامه خواهد داد. بر این اساس، بانک مرکزی هدف نرخ تورم خود را 22 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 واحد درصد تعیین می‌کند که با توجه به کاهش قیمت‌‌های جهانی، حجم اوراق در حال انتشار، وضعیت ترازنامه بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نرخ‌های سود موجود، این هدف تورمی به صورت پایدار قابل دستیابی است.

بر اساس گزارش مرکز آمار از وضعیت تورم طی هشت ماه نخست سال 1399 نشان می‌دهد که میانگین تورم ماهانه طی این مدت به 4.04 درصد و نرخ تورم 8 ماهه نیز به 30.6 درصد رسیده که از آستانه بالای تورم هدف 24 درصدی اعلامی بانک مرکزی، عبور کرده است.

نظر شما