کاهش فرار مالیاتی با توسعه فرهنگ مالیاتی

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۶:۴۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۵۷۷
کاهش فرار مالیاتی با توسعه فرهنگ مالیاتی
فرار مالیاتی به هر نوع اقدام غیر قانونی در جهت عدم پرداخت صحیح مالیات مانند حساب‌سازی وانجام فعالیت اقتصادی بدون نشان اطلاق می‌گردد و در کشور نیز به دلیل وابستگی بودجه دولت به درآمد‌های نفتی سبب شده است که نقش مالیات در بین درآمد‌های دولت کمرنگ شود و از طرف دیگر به واسطه پایین بودن فرهنگ مالیاتی، مالیات گریزی به پدیده‌ای تبدیل شده که طی زمان اشکال پیشرفته‌تری به خود گرفته است.

به گزارش برنا، مالیات به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد دولت تقش برجسته ای در تامین هزینه‌های عمومی ایفا می‌کند به نحوی که می توان گفت تداوم فعالیت ‌های دولت و حتی استمرار و دوام آن به وصول مالیات بستگی دارد و به همین دلیل در نزد دولت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین در حقوق مالیات بیشتر کشور‌ها برای تامین و تضمین مالیات، اختیارات گسترده در مراحل تشخیص و وصول مالیات به دستگاه های مالیاتی اعطا می کنند تا با توسل به آنها بتواند مالیات را به خوبی و به موقع تشخیص و وصول نماید.

فرار مالیاتی به هر نوع اقدام غیر قانونی در جهت عدم پرداخت صحیح مالیات مانند حساب‌سازی وانجام فعالیت اقتصادی بدون نشان اطلاق می‌گردد و در کشور نیز به دلیل وابستگی بودجه دولت به درآمد‌های نفتی سبب شده است که نقش مالیات در بین درآمد های دولت کمرنگ شود واز طرف دیگر به واسطه پایین بودن فرهنگ مالیاتی، مالیات گریزی به یک پدیده‌ای تبدیل شده است که طی زمان اشکال پیشرفته‌تری به خود گرفته است.

در این خصوص  گزارش سازمان امور مالیاتی کشورنشان می دهد که در کشور از دیر باز، افراد و اقشاری یافت می شدند که با تمسک به راهکارهای مختلف از جمله: جعل اسناد و مدارک ارائه غیر واقعی از میزان درآمد خود  سواستفاده از ناآگاهی برخی از مردم و استفاده از کارت بازرگانی و یا کداقتصادی آنها و راه‌های غیر قانونی دیگر، اقدام به فرار مالیاتی نموده و اقتصاد پنهانی وزیر زمینی را رقم می زدند.

با توجه به اهمیت مقوله مالیات در تامین بودجه کشور و سعی در جایگزینی آن به جای درآمدهای نفتی که ناپایدار بوده و دستخوش عوامل مختلفی از جمله تحریم و شیطنت‌های اجانب می شود، لزوم شناسایی راه‌های فرار مالیاتی و مبارزه با آن در دستور کار سازمان مالیاتی قرار گرفت.

اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با رویکرد شفافیت قوانین مالیاتی جهت فهم عموم جامعه و مودیان مالیاتی اولین راهبرد نظام مالیاتی دراین مسیر بود که به وقوع پیوست. در همین راستا، اندیشه های لازم برای اطلاع رسانی به موقع از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مالیاتی به کار گمارده شد.

استفاده از ابزارهای عمومی اطلاع رسانی همچون صدا و سیما، جرائد و فضای مجازی، یک از گام‌هایی بود که سازمان مالیاتی برای فرهنگ سازی برداشت. تبلیغات محیطی و نصب بنر و تابلوهای اطلاع رسانی و استفاده از تریبون نماز جمعه از دیگر اقدامات مهم بود که در این راستا مورد استفاده قرار گرفت.

از دیگر اقدامات مهم نظام مالیاتی، استفاده از تکنولوژی و امکانات الکترونیکی به فراخور وضعیت کشور و توسعه و گسترش سطح دانش و آگاهی آحاد جامعه بود که با رویکرد تسهیل و تسریع در انجام امور مالیاتی و جلوگیری از تضییع وقت و انرژی مودیان و عدم مراجعه حضوری آنها به ادارات امور مالیاتی و درنتیجه کاهش تماس‌های غیر ضروری با ماموران مالیاتی و تنشهای احتمالی بود.

تمامی این اقدامات در راستای ایجاد و افزایش اعتماد و اطمینان ما بین سازمان مالیاتی و فعالان اقتصادی پیش بینی و اجرا می شود که نتایج خوبی را در پی داشته است.

اقناع افکار عمومی برای از بین بردن ذهنیت منفی مردم از نظام مالیات که میراث ناخوشایند سال‌های دور می‌باشد در صدر سیاست‌ها و اقدامات نظام مالیاتی برای رسیدن به چشم اندازهای ترسیم شده جهت جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی قرار دارد. زیرا نفت به عنوان منبعی ناپایدار که به نسل آینده نیز تعلق دارد نمی تواند تکیه گاه مطمئنی برای تجهیز زیر ساختها و توسعه و گسترش پروژه های عمرانی و جوابگویی به مطالبات مردم و تامین امکانات رفاهی آنها باشد.

البته باید خاطر نشان کرده که همراهی و همیاری همه مردم و مخصوصا مودیان مالیاتی وفعالان اقتصادی رکن مهمی در مبارزه با فرار مالیاتی و رسیدن به عدالت مالیاتی و به تبع آن عدالت اجتماعی است که برای اداره کشور و آبادانی سرزمینمان لازم و ضروری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز