یک کارشناس بازار خودرو:

عجیب‌ترین فرمول قیمت‌گذاری خودرو / خودرو هر ماه ۵ درصد گران می شود

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۸:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۷۵۹
عجیب‌ترین فرمول قیمت‌گذاری خودرو / خودرو هر ماه ۵ درصد گران می شود
یک کارشناس بازار خودرو گفت: رئیس شورای رقابت عجیب‌ترین فرمول را برای قیمت‌گذاری از زمان ارسطو تا به حال مطرح کرده است! البته هدفش این بود که قیمت اصلاح شود. اما قیمت خودروهایی مثل تیبا افزایش قیمت داشته که اصلا در این لیست اسم‌شان نبوده است.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در خصوص تاثیر تصمیمات اخیر شورای رقابت و بالا رفتن یکباره قیمت‌ها به خبرنگار اقتصادی برنا گفت: قیمت‌ها دوباره در روز پنج شنبه سر جای خود بازگشت. تصمیم اخیر شورای رقابت هم هیچ تاثیری در بازار ندارد چون سال‌هاست که می‌گوییم چنین تصمیماتی تاثیری بر بازار ندارد. از سال 1350 تا حالا تصمیمات بازار خودرو تاثیری روی قیمت نداشته است. قیمت متاثر از تورم است. تورم هم متاثر از سیاست پولی است. یعنی ربطی به نرخ ارز یا تصمیمات این چنینی ندارد.

وی تاکید کرد: رئیس شورای رقابت عجیب‌ترین فرمول را برای قیمت‌گذاری از زمان ارسطو تا به حال مطرح کرده است! البته هدفش این بود که قیمت اصلاح شود. اما قیمت خودروهایی مثل تیبا افزایش قیمت داشته که اصلا در این لیست اسم‌شان نبوده است. این افزایش قیمت ربطی به این مصوبه نداشته است. نوسانات روانی هم در بازار به صورت لحظه ای است و ارزشی ندارد. مردم که خودرو خریداری می کنند، نوسان گیر بورس نیستند. در بازار خودرو کاری با نوسان گیران نداریم و با کلان مساله کار داریم. با توجه به انتخاب نشدن مجدد ترامپ و انتظار تورمی که پیش‌بینی می‌شد و اتفاق نیافتاد، قیمت خودروهای پرتیراژ هر ماه 4 تا 5 درصد گران خواهد شد که این مساله به دلیل سیاست های اشتباه پولی و بی انضباطی است.

زاوه گفت: یعنی قاعدتا قیمت 206 که تا 180 میلیون تومان هم رفته، تا آخر دی ماه حدود 187 میلیون تومان و آخر اسفند حدود 190 و تا نوروز به 200 میلیون تومان خواهد شد. این مساله ربطی به مصوبه شورای رقابت ندارد. افزایش قیمت در بازار خودرو به دلیل تورم ماهانه است. در درازمدت هیچ کدام از این فرمول ها جوابگو نیست کما اینکه چند محصول در سایپا وجود دارد که قیمت کارخانه به تازگی پایین تر از قیمت بازار شده است. همین حالا هم برخی شرکت های خصوصی که عرضه کننده خودروی چینی هستند، قیمت بازار محصولات شان 15 تا 20 درصد پایین تر از قیمت کارخانه است.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز