رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن:

نقش شرکتهای باربری و رانندگان در ناخالصی نهادها/ ناخالصی نهاده ها پس از عبور از گمرک است

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۱۱:۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۱۱۴۹۱۹
نقش شرکتهای باربری و رانندگان در ناخالصی نهادها/  ناخالصی  نهاده ها پس از عبور از گمرک است
ناخالص بودن خوراک مرغ اثر مستقیم بر تخم گذاری آنها دارد. اضافه کردن موادی مانند شن و یا پودر آجر به نهاده دامی کنجاله سویا نه ‌تنها سبب تضییع سرمایه مرغداران می شود بلکه حقوق مصرف‌ کننده را هم ضایع میکند چرا که ممکن است برخی از این آلودگی‌ها از طریق مصرف این محصول به مصرف‌ کننده هم منتقل شود.

رضا کاظمی رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با  برنا به گفت و گو پرداخت که در ادامه می خوانید.

* گفته شده است که نهاده های لازم که برای استفاده در تولید خوراک طیور وارد می شود دارای ناخالصی است و ادعا شده است که موادی به این نهاده ها اضافه میشود. به نظر نمیرسد دولت نقشی در این ناخالصی داشته باشد.  نظر شما چیست ؟

تا زمانیکه ذرت یا کنجاله سویا در بندر هست ، اتفاقی رخ نمی دهد و ناخالصی ندارد چرا که اگر ناخالصی در داخل ذرت و یا کنجاله سویا وجود داشته باشد، اجازه ترخیص داده نمی شود و بار وارداتی به طور کامل از سوی سازمان استاندارد ، سازمان دامپزشکی آزمایش و پس از اخذ تائیدیه کیفیت مجاز به عبور از خط گمرک است. این اتفاقات بعد از گمرک رخ می دهد. البته گاها ذرت یا کنجاله سویای وارداتی به دلیل نگهداری دراز مدت در انبار گمرکات کشور دچار کپک زدگی می گردند که این داستان دیگری است و در جای خود باید به آن پرداخت .

 

*منظورتان چیست ؟

 متاسفانه با پیگیریهای ما مشخص شده است که دست معدودی از شرکتهای باربری و رانندگان آنها در این مر دخالت داشته است و حتی مکان هایی درست شده است که ذرت و کنجاله سویا در آن مکانها تخلیه می شود و ناخالصی ها را به گونه ای داخل آن میکنند که هر فردی نمی تواند متوجه آن شود

 

*این ناخالصی چه ضرری برای مرغ ها دارد؟

یکی از دلایل کمبود های دوره ای مرغ و تخم مرغ عدم تامین نیازهای تولید از طریق دان مصرفی است یعنی مواد غذایی بطور کامل به طیور برای حفظ تولید نمیرسد. مرغدار برای تهیه دان از فرمولهایی که توسط مشاورین متخصصش تهیه شده است استفاده می نماید که در این فرمولها تمامی پارامترهای مورد نیاز مرغ مانند انرژی ، پروتئین ، انواع اسیدهای آمینه ، ویتامینها ، کلسیم ، فسفر و دیگر مواد معدنی محاسبه می گردد و در اختیار مرغ قرارداده می شود وقتی نهاده ها فاقد کیفیت لازم باشد مرغدار مواد مختلف را برابر فرمول در اختیار مخلوط می کند ولی دان آن کیفیت مورد انتظار را ندارد. امروزه یک مرغ گوشتی 35 و 40 روزه باید حداقل 1.800 تا 2 کیلو باشد ولی گاها در  50 روز هم به دو کیلو و نیم  نمیرسد و در بسیاری از موارد با تلفات شدید حتی بیش از ده درصدی مواجه می شود که به دلیل عدم کیفیت مناسب دان و در بسیاری موارد ناخالصی موجود در آن است. جمله معروفی در بین مرغداران چه گوشتی و چه تخمگذار مرسوم است که بیش از 75 درصد از مشکلات در مرغداریها مستقیما به دلیل کیفیت دان حادث می گردد و از 25 در صد باقیمانده نیز بیش از 20 درصد بطور غیر مستقیم وابسته به کیفیت دان است.  این موضوعات نظارت می خواهد.

 

* چه نهادی باید نظاره گر و مانع اضافه کردن این ناخالصیها به نهاده ها باشد؟

وزارت راه باید نظاره گر باشد . این وزارتخانه باید بر تمام مسیری که از گمرک تا مرغداری طی میشود نظارت کند تا این اتفاقات رخ ندهد. اگر راننده متخلف را جریمه کنند این اتفاقات کم می شود. ضمن اینکه باید متخلف به مراجع قضایی و همچنین اتحادیه ها معرفی گردند تا از ادامه همکاری با متخلفین جلوگیری شود.  باید توجه داشت بار ناخالص هم به تولید کننده و هم مصرف کننده صدمه می زند.

 

*شما از وضعیت نابسامان نهاده های تولید و کمبود آن انتقاد میکنید  و این انتقادات در حالی است که دولت مدعی افزایش وارادات نهاده ها است. ماجرا چیست؟

وزارت صمت ارز را تخصیص می دهد و واردات از طریق جهاد کشاورزی است. وزارت صمت می گوید من نسبت به سال 98 حتی ارز مازادی هم برای نهاده ها تخصیص داده ام . پس این ارز مازاد چه شده است؟! جهاد کشاورزی می گوید کمبود نهاده است مشکل ما بین دعوای وزارت صمت و جهاد کشاورزی است. من نمی دانم حرف کدامیک صحت دارد؟! من نمیدانم بهتر است این سئوال را از مسئولان محترم در این دو وزارتخانه بپرسید لیکن چیزی که ما به عنوان اتحادیه مرغداران تخمگذار در طی ماههای اخیر مشاهده نمودیم آن بود که نهاده های تولید با قیمت مصوب به راحتی در دسترس نبود و در بازار آزاد با 3 یا 4 برابر قیمت به راحتی خرید و فروش می شد و همین باعث گشت سامانه بازارگاه با جدیت بیشتری به این عرصه ورود کند هر چند که مکی دیر شده و نوشدارو پس از مرگ سهراب بوده است. بسیاری از مرغداران تا مرز ورشکستگی پیش رفتند و بسیاری دیگر مرغ جوان و در حال تولید خود را به ناچار و به دلیل نبود نهاده با ضررهای هنگفت به کشتارگاهها ارسال نمودند.

 

*به هر حال دولت هم برای هر نیازی بودجه دارد و نمی تواند بیش از آن تخصیص بدهد.

مقام مسئول در این موضوع باید بیاید و قیمت واقعی را در رسانه ها به مردم بگوید. امروز مرغدار های واقعی یکی یکی تولید را حذف می کنند چون برایشان سودی ندارد و فقط برایشان ضرر و زیان دارد. چرا نمی خواهند قیمت واقعی تمام شده را به مردم بگویند. باید بگویند قیمت واقعی آنالیز شده چقدر است. باید گفته شود که مرغ و تخم مرغ به چه قیمتی تمام می شود. ما در مهر ماه قیمت تمام شده تخم مرغ را به سازمان حمایت 13800 تومان آنالیز کردیم  ولی 12000 تومان مصوب کردند و قول دادند اول آبان ماه قیمت واقعی را اعلام کنند که نکردند.

 

*تقصیر دولت چیست؟ مدعی هستند دولت نقشی در افزایش قیمت دارد؟

 نهاده ها 25 تا 30 درصد توسط خود دولت گران شده است. عدم اعلام قیمت توسط سازمان حمایت به مرغداران و یا تاخیر در اعلام آن  موجب می شود مردم فکر کنند قیمت در بازار گران است درحالیکه قیمت بالا نیست چون هر کیلو تخم مرغ بالای 15 هزار تومان برای مرغدار تمام می شود. حرف ما با دولت این است که از عید تا الان بیش از 40 تا 50 درصد دان در اختیار مرغدار گذاشته نشده است درحالیکه باید 100 درصد مصرف مرغدار را در اختیارش قرار بدهند. این اختلاف کمر مرغدار را شکسته است و دان مرغ را دو یا سه نرخی کرده است چنانکه به همین منوال پیش برود در آینده نزدیک ما کمبود شدید تخم مرغ خواهیم داشت.

*چرا با جهاد کشاورزی جلسه نمیگذارید تا مشکلات بررسی شود؟

 با جهاد کشاورزی جلسات متعددی داشتیم .متاسفانه تشکل مرکزی را به طور کامل کنار گذاشتند و ما در توزیع نهاده ها هیچکاره هستیم. متاسفانه متوجه نشدم به چه منظوری یک مرغدار را به عنوان نماینده تشکل بازارگاه تعیین کردند . ما از سال 99 هیچگونه دخالتی در توزیع نهاده ها نداشتیم و به ما اجازه نداده اند که توزیعی داشته باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز