در گفت‌وگو با برنا عنوان شد:

یک اقتصاددان: کوپن الکترونیکی را جایگزین ارز ۴۲۰۰ کنیم

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۸۹۲
یک اقتصاددان: کوپن الکترونیکی را جایگزین ارز ۴۲۰۰ کنیم
بهنام ملکی با تاکید بر اینکه باید کوپن الکترونیکی را جایگزین ارز 4200 کنیم، گفت: بهتر است چیزی شبیه کارت سوخت طراحی کرد و برای کالاهای اساسی چیزی مثل کوپن الکترونیکی گذاشت تا حداقل نیازهای ضروری مردم از این طریق تامین شود.

بهنام ملکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در خصوص حذف ارز 4200 و الزامات آن به خبرنگار اقتصادی برنا، گفت: هر اقدامی در جهت حذف رانت و چندنرخی بودن، قابل دفاع است. این ارزهای متوسط و میانه و غیره، تاکنون به گونه‌ای بوده که منافع آن به مردم نرسیده یا کم رسیده است. بخش عمده آن با رانت و توسط اشخاص مشخصی مورد استفاده قرار گرفته است. بنا بر این اقتصاد باید یک بار برای همیشه هر گونه رانتی را از بین ببرد و برای آن مجازات‌هایی را تعیین کنند تا هر کسی برای خودش یک رانت ایجاد نکند. البته در این میان باید مردم را هم دریابیم و حمایت کنیم. 

وی تاکید کرد: باید چیزی شبیه کارت سوخت طراحی کرد و برای کالاهای اساسی چیزی مثل کوپن الکترونیکی گذاشت تا حداقل نیازهای ضروری مردم از این طریق تامین شود و با شارژ کارت خود کالاهای اساسی تهیه کنند. این کمک‌ها اگر در قالب کارت هوشمند بود، نتیجه بهتری داشت چون وقتی پول به صورت مستقیم واریز می‌شود، اثر تورمی آن بیشتر است. من واریز مستقیم پول را مناسب نمی‌دانم چون تورمزا خواهد بود. باید چنین حمایت‌هایی در قالب کارت هوشمند الکترونیکی برای سرپرست خانوار باشد تا حداقل نیازهای خود را با آن تامین کنند. 

این اقتصاددان گفت: از طرفی باید بودجه‌های غیرمولد هم حذف شود. علت برخی مشکلات در کشور ما بالا بودن همین بودجه‌‎های غیرمولد و ضد توسعه‌ای است. این چندگانگی نرخ ارز، خودرو یا دیگر بخش‌ها چیزهایی است که ریشه‌های اقتصاد را رانتی و زیانش را به مردم منتقل می‌کند.

ملکی تاکید کرد: در مسیر تولید نباید هیچ گونه مانعی ایجاد کرد. باید آزادسازی صورت گیرد که در این صورت بخش عمده این رانت‌ها از بین می‌رود. باید بودجه‌های غیرضروری حذف، مالیات بر انحصارات اجرایی و رانت، غیرقانونی اعلام شود. در کنار آن باید از افرادی که تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند حمایت کنیم. اگر می‌خواهیم به طبقات پایین جامعه کمک کنیم، باید شفافیت اقتصادی را بالا ببریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز