دبیر شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد:

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد باعث خروج سرمایه از این مناطق می‌شود

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۱۶:۲۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۱۳۴
اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد باعث خروج سرمایه از این مناطق می‌شود
دبیر شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد گفت: رسالت و هدف اصلی مناطق آزاد جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تولید و پردازش کالا است و هرگونه تغییر در اجرای قوانین مالیاتی و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد زمینه خروج فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران از این مناطق را فراهم خواهد کرد.

به گزارش برنا، «محمد صادق مبرهن نیاکان» دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد ضمن انتقاد از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در محدوده مناطق آزاد تجاری، گقت:  در تمام کشورها مالیات و به طور مشخص مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای اخذ می‌شود که در محدوده گمرکی سرزمین اصلی قرار دارند و در مناطق آزاد، بنادر و فرودگاهای کشور‌ها مالیات برای خرید کالا محاسبه نمی‌شود. با توجه به ماده 14 قانون مناطق آزاد کشور، این مناطق خارج محدوده گمرکی سرزمین اصلی هستند و بر اساس قوانین استاندارد نباید مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق لحاظ شود و اجرای قانون تسری مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد یک قانون جدید و خارج از عرف قوانین بین المللی در مناطق آزاد است.

وی ادامه داد: رسالت و هدف اصلی مناطق آزاد جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تولید و پردازش کالا است اما شاهد این هستیم که قوانین و محدودیت‌هایی که در داخل محدوده گمرکی کشور برای فعالان اقتصادی و مردم عادی اعمال می شود در مناطق آزاد نیز تسری پیدا می کند و با ادامه این روند مناطق آزاد از اهداف خود دور می شوند. اگر قرار باشد درمناطق آزاد قوانین گمرکی و مالیاتی را اجرا کنند این مناطق دیگر کارکرد خود را از دست می‌دهند.

وی تاکید کرد: اجرای قوانین گمرکی و مالیاتی در مناطق آزاد شرایط حضور سرمایه‌گذارن در این مناطق را سخت تر خواهد کرد و سرمایه گذارن برای ادامه فعالیت خود به سمت مناطق آزاد کشورهای همسایه حرکت می‌کنند و یا این سرمایه‌ها به داخل مرز‌های گمرکی کشور وارد می ‌شود که با شعار تمرکز زدایی دولت منافات دارد.

مبرهن افزود: همچنین بر اساس ماده 5  قوانین مناطق آزاد، این مناطق دارای بودجه مستقل و خودگردان هستند و هیج نوع وابستگی به دولت ندارد و در حالی که مناطق آزاد با مشکلات زیادی در خصوص تامین منابع برای توسعه و تکمیل زیرساخت های خود مواجه هستند، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هزینه مضاعف بر فعالان اقتصادی این مناطق تحمیل می کند. برخی از مسئولین اعلام می کنند قرار است بخش از درآمد حاصل از مالیات به این مناطق باز پرداخت شود، اما زمانی که این مناطق هیچ بودجه‌ای از طریق دولت به آنها تخصیص داده نمی شود و با کمبود منابع روبرو هستند چرا باید از این منابع محدود مالیات اخذ شود و مجدد مقداری کمی از آن درآمد تحت عنوان بودجه دولتی باز پرداخت شود و به نوعی این مناطق وابسته به دولت شوند.

دبیر شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد  گفت: در مناطق آزاد بخصوص مناطق جنوبی هزینه زندگی بالاتر از کل کشور است. در مناطق آزاد چابهار، کیش، قشم، آبادان و خرمشهر به دلیل هزینه بالای تامین کالا و حمل و نقل بین 30 تا 50 درصد هزینه های عمومی بالاتر از دیگر شهرهای است و این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که در آینده افزایش خواهد یافت هزینه اضافی را بر مردم این مناطق تحمیل خواهد کرد و انگیزه فعالیت در مناطق آزاد را کاهش خواهد داد.

مبرهن در خصوص جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با موضوع بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری، گفت: در این جلسه قرار بود از بخش خصوص دعوت شود اما تا این لحظه از طرف دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و کمیسیون مجلس اطلاعات تکمیلی و دعوت نامه‌ای در خصوص این جلسه به ما ارسال نشده است. بهتر بود در این جلسه از نظرات نمایندگان بخش خصوص فعال در این مناطق استفاده می‌شد اما ما تا حد توان خود مشکلات تسریع قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد را بااعضای شورای نگهبان و کمیسیون اقتصادی مطرح کردیم.

وی تاکید کرد: امیدوارم به دور از هرگونه هیجان و آرمان‌گرایی و بر اساس واقعیت‌ها و مشکلاتی که اجرای این قانون برای مناطق آزاد ایجاد خواهد کرد این مسئله در کمسیون اقتصادی و در صحن مجلس تصویب نشود و امید است با تدابیری که شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمی گرفته شود که مزایا و انگیزه‌ای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی  درمناطق آزاد کمرنگ نشود.

نظر شما